Av vad jag har upplevt så kan ankor vara betydligt knepigare än hönor att ta hand om ällingar som inte är kläckta under de själva.

Försökte förra året med att smuggla under en maskinkläckt älling som kläcktes någon dag efter de naturruvade som inte börjat vandra utanför redet särskilt mycket ännu (kläcktes fortfarande ällingar i redet när jag la dit den) ... På morgonen när jag släppte ut dem så var lilla maskinällingen med i ällinghögen (14st ällingar med den). Ankan som haft ällingen under sig hela natten och sovit upptäckte den nästan på en gång, att "vääänta, du hör inte till mina!?", pekade ut den i högen,

tog upp kraken och kastade den rakt upp i luften för att sedan ge sig på och försöka ha ihjäl den, jag fick kasta mig fram och rädda stackaren.
När jag var liten råkade vi ut för liknande med. Ankorna fick ungar, vandrade ut i dammen med högen och en unge blev kvar i redet som inte hade hunnit sparka sig ur skalet helt ännu. Vi såg till att den fick kläckas klart, torkade den och försökte sedan ge den till ankmammorna ... Som inte alls ville ha den utan de försökte dränka stackaren!!!

En dag tog en katt en älling som vi räddade och den var ifrån mammorna hela dagen. Denna accepterade de däremot men undersökte noga och pratade (tut ... tut, kvack

) med väldigt mycket när vi släppte ned den. Så de verkar ha stenkoll på vilka ungar som är deras och kan vara riktigt leda mot de som inte hör dit?
Har också varit med om en anka som fick alla sina ällingar tagna av rovdjur under natten de börjat kläckas ... Hon började efter händelsen med att hon skulle försöka dränka den andra ankans ungar (något hon aldrig någonsin gjort tidigare) ...

Hon såg allmänt irriterad/"lidande" (inga fysiska skador) ut i kroppshållningen/beteendet en tid efter händelsen, en tid som tack och lov gick över ganska snabbt (några dagar)... För sen fick hon för sig att hon skulle testa stjäla några ungar istället

Tillslut så var det fred och de kunde båda ta hand om de ällingar som fanns i den första överlevande kullen. Där börjar man också undra lite vad som rörde sig i hennes huvud/"tankar?". Har många gånger upplevt att ankor inte verkar vara så dumma i knoppen som en del folk säger/tror.