Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur dags brukar era höns gå in för natten?  (läst 11507 gånger)

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Hur dags brukar era höns gå in för natten?
« skrivet: 24 maj-12 kl 22:06 »
Vi har haft höns två somrar i rad i sommarstugan, nu har vi dem permanent på gården vi köpt. När vi är hemma får de gå lösa men de håller på och blir riktiga nattsuddare. Av sig själva går de aldrig och lägger sig före kl 22-23, så när jag vill natta mig tidigt och stänga om dem får jag muta in dem med något gott.

Är det våryra? De vi har haft på somrarna har gått in och nattat sig själva mycket tidigare, senast runt 20. Men då har vi ju haft dem från mitten på juni och framåt.

Är era höns uppe och knatar så sent?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur dags brukar era höns gå in för natten?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-12 kl 22:10 »
De äldre går in vid 7- halv 8-tiden, ungdomarna ..........ptja.....kanske de fortfarande är ute å nattsuddar. På vintern har de flugit upp vid kl. 2.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 22:18 »
Mina går då och lägger sig tidigare och tidigare ju närmare sommaren vi kommer. Men vi har ljust dygnet runt nu så de blir kanske lite desorienterade tidsmässigt.

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-12 kl 22:24 »
2 betydde väl 14 antar jag, den tiden man nästan känner för att natta sig själv på vinterhalvåret  ;)

Nu hör jag mina ute på bron så nu ska jag ut o muta dem med makaroner så de knatar in någon gång. Känns ju lite riskabelt att de är ute o röjer när det börjar bli halvskumt, rätt som det är far väl räven in på gården...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 22:24 »
Men vad betyder då

"På vintern har de flugit upp vid kl. 2"

Tramp i klaveret?  :-[ 2 på eftermiddagen! Tuppen börjar, sen kommer hönorna efter med tiden. I kväll satt tuppen på översta pinnen, blick stilla, bredbent och såg skräckslagen ut. Han satt där övergiven med 3-veckorskycklingen mellan fötterna.  :D

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-12 kl 22:25 »
Jag tycker att mina lägger sig alldeles för tidigt, de kan gå in vid 18-tiden. Ibland går jag och motar ut dem en stund till.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 24 maj-12 kl 22:29 »
Ah!  ;)  Då så, då blev mina fördomar beträffande dinosaurier bekräftade!  (Att dom är både morgon- och kvällstidiga, och att tuppen är beskyddande.)  Kul, ifall jag skulle träffa några nån gång ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 maj-12 kl 22:44 »
Mina springer då mest in och ut!
De går och nattar sig vid 16-17 tiden, sen är de ute och springer igen och jäklas med ankorna, och sen in igen *suck*
Men innan det blir mörkt, vid 20-20,30 tiden så åker de in och dörren stängs! Sen var det klart!
Ankorna är ju värre, de tror att de ska få vara ute hela natten  >:D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

johanfilip

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 maj-12 kl 23:02 »
Min originalflock går och lägger sig vid 17-18-tiden medan adoptivkycklinggruppen inte går in förrän ca 21. Det är alldeles för sent tycker jag men det rättar säkert till sig när dom växer till sig och jag sorterat bort tupparna. Då ska nog stortuppen sätta dom på plats.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-12 kl 00:07 »
Brukar gå ut vid 9-tiden på kvällen och fösa in hönsen ...

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 maj-12 kl 00:14 »
17:00-18:00 lägger alla sig under sommaren.
Vintertid finns där enstaka som missar dagarna och sover rakt igenom.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 25 maj-12 kl 07:43 »
Mina går in vid 17-18-tiden. Utom Lilltuppen, som är den lägst rankade av tre tuppar. När alla andra sitter fint på pinnarna och har gosat in sig för natten då går han ut och springer runt och gal. Han får aldrig gala på dagen för de andra tupparna men när de gjort kväll så passar han på.

Just nu har vi inga ungdjur men de brukar annars dra runt på stan (på gården) på kvällarna. De verkar tycka att livet är för spännande för att sovas bort. Precis som människotonåringar.

Mina ankor, däremot, är rena nattsuddarna. De ligger och sover i sin lilla basäng tills det är nastan helt mörkt. Då går de motvilligt in.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #12 skrivet: 25 maj-12 kl 11:31 »
Lustigt att det är så olika! Undrar vad det beror på? Mina går just nu och lägger sig omkring 19.30. När stiger era upp på morgonen då? Mina ca. 6.15.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 25 maj-12 kl 11:56 »
Några av mina var ute och knallade i hönsgården 1 på natten en sommar när jag gick för att stänga luckan ovanligt sent en gång. :P Majoriteten brukar dock börja natta sig runt 20 tiden (ljusa tiden på året). Under de mörkaste tiderna brukar de sätta sig för natten redan runt 14:30 - 15:00.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 25 maj-12 kl 12:19 »
Lustigt att det är så olika! Undrar vad det beror på? Mina går just nu och lägger sig omkring 19.30. När stiger era upp på morgonen då? Mina ca. 6.15.
Ingen aning när de stiger upp stiger ner, det är full fräs på dom före halv sju året om, SÅ mycke vet jag. Antar de går upp med solen, eller vintertid, när lyset tänds. Tuppen galer iaf alltid när jag är vaken.
« Senast ändrad: 25 maj-12 kl 12:24 av ToA »

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 25 maj-12 kl 12:22 »
Just nu dvs slutet av maj går de in mellan 18-19 på "kvällen".
När de vaknar vet jag inte men när mannen skall gå till tidiga bussen vissa jobbdagar (04.30) hör han alltid galande tuppar  ;)
Vill man så kan man ;P

Nina W

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 25 maj-12 kl 15:57 »
Dom går in vid åttatiden på kvällen, tidigare om det regnar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 25 maj-12 kl 16:34 »
Mina hedemora har alltid gått och lagt sig tidigt runt 18-19 oavsett tupp.
Min dv orpingtontupp går aldrig och lägger sig självmant,
när jag kommer hem från kvällspass,runt 22 är han ute.
 Men när jag går in i hönsgården så är han snabb in. ;)
Hedemorahöns

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #18 skrivet: 25 maj-12 kl 18:13 »
Tuppen galer iaf alltid när jag är vaken.
Fast mina har alltid galit mest innan de går upp, så när det är tyst har de förmodligen hoppat ner.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 25 maj-12 kl 18:36 »
Mina vuxna hönor och tuppar har gjort kväller runt 17-18 tiden nu sommartid. Kycklingarna (8v) är fortfarande ute en lite stund till .
Vintertid när det börjar skymma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser