Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på foder i hönsgård?  (läst 1599 gånger)

orpan

• Västergötland
Tips på foder i hönsgård?
« skrivet: 23 maj-12 kl 21:40 »
Våra höns får gå fritt på gården för det mesta när vi är hemma men när de är inne i den "utarmade" hönsgården skulle det kännas bra att ge dem nåt annat än matrester ibland. Någon som har tips på nåt hönsmums?

rosita51

• Skåne
SV: Tips på foder i hönsgård?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 22:05 »
Jag fäster upp maskrosblad eller spenatblad i buketter i nätet. Så sätter jag fast äpplen på marken med "odlingsvävhållare", som håller fast äpplet tills det är uppätet. Ibland slänger jag in en näve majs till dem.
MVH Rosita zon 1

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 13:26 »
Man kan gräva upp grästovor med till hörande jord och mask.  Man kan ju ha en gång eller häck som behöver lite kanttrimning vid jorden så fixar man två saker på en gång.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 24 maj-12 kl 15:35 »
Man kan lägga platta stenar eller en pall eller en bit plasttak eller vad som helst någonstans som får ligga orört länge. Sen när de måste vara inne lyfter man bort det. Där finns då maskar, gråsuggor etc. och de har en ny spännande plätt att syssla med ett tag.

Nygrävd jord är också spännande liksom alla sorters högar. Så här års kan man lägga en hög med gräsklipp eller ogräs, på hösten löv, kanske varvat med lite solrosfrön eller liknande. Jag har också bara fyllt löv i en hink som de sen har tömt. På vintern kan de få en talgboll någon gång.

Kasta ut vete eller ännu hellre groddat vete så de får gå runt och picka för att få i sig mat.

På sikt: plantera bärbuskar. På hösten har jag lagt in stora flädergrenar med bär på. Man kan frysa in bär och sen strö ut dem i inhägnaden på vintern.

Rent allmänt möblera om, bygga ny klätterställning av befintliga grenar etc.

Hela majskolvar, salladshuvuden, morötter, kål etc.

orpan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 17:17 »
Tack för tipsen! Hönorna kommer definitivt att bli gladare även i hönsgården :)
« Senast ändrad: 24 maj-12 kl 17:22 av orpan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare
MickeMård, ärt, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser