Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenhård jord...  (läst 5702 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Stenhård jord...
« skrivet: 23 maj-12 kl 14:04 »
Vi har slitit som idioter med att göra odlingsbäddar av vår gräsvall och har efter åtskilliga slitiga timmar med hacka, kratta och spade (nej, vi kan inte köra traktor även om vi har en) fått till några finfina bäddar. Kruxet är bara att när jag vattnar jorden rinner vattnet rakt av och inte ner i den, och när det sen torkar bli det en stenhård jordskorpa av alltihopa. Gör jag nåt puckat fel eller är det jorden som är bråkig?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Stenhård jord...
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 14:11 »
Det är nog jorden som är bråkig... Är den lerig? Kan du krama lerkorvar av den när den är fuktig eller faller den bara isär?

Antagligen behöver den mera humus. Om du har gott om kompost, så lägg ett par cm över hela ytan och så i detta. Täck jorden med gräsklipp, som dras ned i jorden och höjer humushalten. Det kan ta en säsong eller flera att få bukt med besvärlig jord, men det går. Om du sätter plantor så gräv planteringshål och fyll med kompost eller köpejord.

Du kan också luckra/lufta jorden med en grävgrep: kör ned grepen tätt över ytan och rucka lite på den. Ungefär som att nagga en brödkaka, fast djupare.  :)

Men viktigast är nog mer organiskt material och att inte låta jorden ligga bar och torka ut och bli ännu hårdare.

Angua

« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 15:10 »
säger samma som ChristinaR, låter som bråkig jord som saknar aggregat/mullämnen.  Det går att fixa som hon skriver, tillför kompost, marktäck med gräsklipp eller annar organiskt material som halm, hö, hösilage går också. Är det för besvärligt och ni vill ha bättre resultat i år så köp jord och släng på. Antingen "finjord" från trädgårdshandeln som är fri från ogräsfrö, eller så brukar man på många återvinningsstationer kunna få hämta ett lass kompostjord, men då får man räkna med mycket ogräsfrön i den.
Stallgödsel är bra också, om ni inte har själva så finns det säkert stallar runt omkring er som har, många får betala dyrt för att bli av med prima gödsel.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #3 skrivet: 23 maj-12 kl 15:13 »
Vi klipper inte gräset och komposten startade vi bara för lite sen så den är fortfarande mer matrester än kompost... Jag har tre säckar P-jord liggande, de kanske skulle funka? Vi vill ju gärna kunna odla i den i år så att blanda i hö eller halm nu är kanske inte så bra, eller? Brunnet hästgödsel har jag också några säckar, det ska jag vända i iaf!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 23 maj-12 kl 17:07 »
Vi vill ju gärna kunna odla i den i år så att blanda i hö eller halm nu är kanske inte så bra, eller? Brunnet hästgödsel har jag också några säckar, det ska jag vända i iaf!
[/quote]

Vänd inte en massa i onödan. Hö/halm lägger du ovanpå jorden så skyddar det mot ogräs och uttorkning, samtidigt som det sakta bryts ned. Gödsel kan du hacka ned försiktigt i ytskiktet men låt sedan maskar och mikroorganismer göra jobbet.

Tänk på att hö kan innehålla en massa ogräsfrön!

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #5 skrivet: 23 maj-12 kl 17:35 »
Men... var ska jag sätta fröerna då? I halmen? Ursäkta den kanske helt puckade frågan men jag är helt novis på detta. Känner mig lite förorättad som det är för att jorden inte går att använda! Hur vågar den, som vi slitit!  ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 23 maj-12 kl 18:09 »
Jag tror din jord behöver mer tid och tålamod. Jag tror det är bäst om du förbereder jorden i år och siktar på att odla nästa år. Om jorden är svår att bearbeta så slå gräs och täck med. Jorden är lättare att bearbeta tidig vår (men försiktigt om det är lerjord) och ofta även på hösten (om det regnat en del och helst kommit en del frost).

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #7 skrivet: 23 maj-12 kl 18:22 »
Jag har tjockt med fröpåsar och förodlade plantor här hemma så jag ger det ett försök. Slänger på ett lager planteringsjord nu, går det så går det helt enkelt. Så får vi jobba mer med den i höst och inför nästa säsong så att det blir bättre förutsättningar då!

Marjavh

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 maj-12 kl 19:36 »
Och grisar, skulle de klara av jobbet???

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 23 maj-12 kl 20:33 »
Men... var ska jag sätta fröerna då? I halmen? Ursäkta den kanske helt puckade frågan men jag är helt novis på detta. Känner mig lite förorättad som det är för att jorden inte går att använda! Hur vågar den, som vi slitit!  ;D

Halmen använder du för att täcka mellan plantorna. Frön kan du så i rader med köpejord. När de kommit upp ordentligt så kan du marktäcka runtomkring dem. Innan fröerna har kommit upp och när plantorna är pyttesmå så kan de kvävas av marktäcke, så låt det vara lite öppet kring såraderna den första tiden. Ärter och bönor tar sig dock igenom ett tunt täcke utan problem.

...åsså finns det ju inga puckade frågor.  ;)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #10 skrivet: 24 maj-12 kl 13:58 »
Marjavh - Jag frågade faktiskt här på alternativ tidigt i våras om just grisar men fick lite tveksamma svar eftersom vi ville odla på marken med en gång. Dock funderar vi på att hyra oss några piggisar till hösten och sen låta marken vila över vinter och vår för att vara bättre till nästa säsong!

ChristinaR - Ah, det låter ju självklart när du säger det!  8) Så ska jag nog göra med övriga bäddar - igår slängde jag på ett lager (kanske mellan 2-5 cm tjockt) med köpejord och satte gurk- och bön-frön i iaf, och så la jag på en fiberduk. Ska lägga på nåt marktäckande när de kommit upp och ser lite stabila ut! Och hoppas att hönsen inte hittar dit... Egentligen hade vi tänkt sätta eltråd runt, men den lär de ju flyga över, och de har faktiskt inte varit något alls på den sidan av gården hittills så jag håller tummarna.

mig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 maj-12 kl 18:24 »
Men problemet med jorden är ju inte att den inte är välarbetad utan att det är för lite mullämnen och då hjälper inte grisar (förutom gödslet de ger) utan täckning och tillsättning av kompost och annat biologiskt material ger bättre effekt. Det kan nästan vara idé att klippa gräset bara för att få täckmaterial, men det funkar ju att slå med lie också. Långt gräs och kirskålsblad t.ex. bryts ju ner snabbare än hö och halm och rekomenderas starkt. Har man en klippare kan man finfördela med den (bryts ner ännu fortare) men långt funkar med.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 30 maj-12 kl 17:21 »
Och hoppas att hönsen inte hittar dit... Egentligen hade vi tänkt sätta eltråd runt, men den lär de ju flyga över, och de har faktiskt inte varit något alls på den sidan av gården hittills så jag håller tummarna.
Hägna in fungerar bättre än att hoppas. Höns kan ödelägga fina nysådda land och småplantor väldigt fort (har du läst Pettsson och Findus-boken Kackel i grönsakslandet :P ?), hönsakräken kan t o m speka upp och hacka i sig sättpotatis :o ! Jag talar av bister erfarenhet...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Glasbrukstorpet

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 31 maj-12 kl 22:51 »
Jag skulle blanda ut befintlig jord med P-jord för att tillföra mullämnen till jorden. Då blir den mer lucker och rötterna kan lättare söka sig ut i jorden.
"Theres a crack in everything, thats were the life gets in"

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #14 skrivet: 31 maj-12 kl 23:03 »
Gröngödsla det du vill odla nästa år med subklöver och liknande så har du mycket vunnet där.

http://www.spisa.nu/4.19352/varufakta/grongodsling/
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

dilog

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 jun-12 kl 01:28 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser