Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är Lärk farligt för hästar?  (läst 5278 gånger)

Nickan

• -
Är Lärk farligt för hästar?
« skrivet: 22 maj-12 kl 20:13 »
Har planterat en Lärk i min vinterhage till hästarna, men jag vet att Idegran är giftigt för dem, men är läkren det??

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Är Lärk farligt för hästar?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 21:22 »
Lärk är inte giftigt. Hästarna kommer att gå hårt åt lärkarna och det kommer inte att bli mycket kvar av dem
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

siken

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 22 maj-12 kl 21:36 »
Nej, lärk är inte farligt för hästar.

Däremot så är hästar farliga för lärk.

Hästar är farliga för de flesta trädslag, särskilt bok. Riktiga skadedjur, värre än barkborrar.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Nickan

• -
« Svar #3 skrivet: 22 maj-12 kl 22:32 »
Okej, Jag ska sätta "nät" så att ev barkning inte förekommer.. Har inte sett ett spår än, de ända dom gjort är att ta lite sly men det är bara bra =)

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 00:49 »
Hæstarna inte bara gnager bak och æter mindre grenar, dom trampar sønder ytliga røtterna också. Dærfør går det bæst med træd som har pålrot som till ex tall.
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 02:04 av Nina W »

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jun-13 kl 10:36 »
Hæstarna inte bara gnager bak och æter mindre grenar, dom trampar sønder ytliga røtterna också. Dærfør går det bæst med træd som har pålrot som till ex tall.
Spelar ingen roll om trädet har pålrot eller inte hästar dödar alla träd sinom tid .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 12 jun-13 kl 13:45 »
Sommartid tycker jag inte att hästar brukar gå så hårt åt träden, förutsatt att de har bra bete. Vintertid däremot, bör man ha "hagar" på ett par kvadratmeter, runt alla träd som man vill skydda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1737 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser