Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart köpa Sand och grus?  (läst 9842 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Vart köpa Sand och grus?
« skrivet: 22 maj-12 kl 14:48 »
Var kan man köpa billig sand till hönsen ?  Blir på tok för dyrt att köpa i tex zooaffären. Vill ha mycket  ;D
Undrar också vad det är för GRUS de ska ha ? Snäckskal vet jag, men grus ??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vart köpa Sand och grus?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 14:57 »
Köp från ett grustag. Ett släp för typ 200 kr, och det räcker till ett STOOORT sandbad. Grovleken är svårt att säga, typ  0,5-4 mm, eller vad de nu har för fraktioner på det grustag du hittar nära.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Marielle

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-12 kl 16:42 »
Oj , vi betalade drygt 100 kr för 25 :P
Hur som, ett släp med sand blir lite för mkt åt gången. Har bara 6 kycklingar än så länge  ;D
Å ingenstans att förvara så mkt....

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 maj-12 kl 16:47 »
Var kan man köpa billig sand till hönsen ?  Blir på tok för dyrt att köpa i tex zooaffären. Vill ha mycket  ;D
Undrar också vad det är för GRUS de ska ha ? Snäckskal vet jag, men grus ??
Om du åker till ett grustag och   så får du nog nästan den sanden  du behöver   skulle ja tro har du med dig ficka bröd nästa gång så har du linda dom runt ditt finger skulle ja tro  :)

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #4 skrivet: 22 maj-12 kl 16:59 »

Jag köpte grus på Granngården.. - det låg bredvid snäckskalen till höns så jag antog att det var rätt  (25kg! - kommer att räcka för all framtid..)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-12 kl 17:26 »
Jag ger 150 kr för ett släp med grus/sand om jag hämtar med personbil. Beställer jag grus med hemleverans så kostar det 2500 kr för 14 ton sand/grus.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 22 maj-12 kl 18:11 »
Jag köpte grus på Granngården.. - det låg bredvid snäckskalen till höns så jag antog att det var rätt  (25kg! - kommer att räcka för all framtid..)
;D ;D ;D ;D ;D DET tror vi inte på!

Tar jag med skyffel och släp, lastar själv så mycke släpet tål så är det gratis. Bara att säga till innan. Men det går ju bra när man har försänkningar.
Något som är bra att hämta sand, säd och liknande i är de fyrkantiga tapetklisterburkarna, 36x24x24cm. Brukar gå att få tag på utanför byggen eller hos någon som jobbar med sådant. Lite knepigt att komma överens med lock och grepe men man lär sig. Det går 15 kg säd i en sån så man behöver inte väga.
Tar inte mycke plats heller om man staplar på varann, eller i varann när de är tomma.
OBS att säden måste va SNUSTORR om man har locket på, annars kan den mögla.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kelpie

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 maj-12 kl 19:33 »
... Men sand köpte vi en 'pallkragefull' för 50 spänn!  Gruset finns som tilltugg vid snäckskalen    :D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Marielle

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 22 maj-12 kl 19:59 »
... Men sand köpte vi en 'pallkragefull' för 50 spänn!  Gruset finns som tilltugg vid snäckskalen    :D

Köpte du sand så billigt på Granngården ??  " vår" Granngården verkar ha väldigt  dåligt utbud på
Hönsgrejer överlag ....

Kelpie

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 maj-12 kl 20:19 »
Köpte du sand så billigt på Granngården ??  " vår" Granngården verkar ha väldigt  dåligt utbud på
Hönsgrejer överlag ....

-Nej, bara gruset - sandet köpte vi på ett grustag. Och "våran" Granngården är ingen höjdare heller vad gäller hönsgrejer  :(    - men tack vare ett tips härifrån så hittade jag kiselgur/diatom bland hästsortimentet istället.. alltid något!  :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 22 maj-12 kl 20:22 »
Om man bara har några kycklingar kan man väl ta en skoffa jord ute. Roligare än sand för oftast finns det någon skojig mask eller insekt i också  ;D En grästuva med en jordklump brukar vara poppis till små dom hittar som regel den grus dom behöver i en sådan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 22 maj-12 kl 22:08 »
Om man bara har några kycklingar kan man väl ta en skoffa jord ute. Roligare än sand för oftast finns det någon skojig mask eller insekt i också  ;D En grästuva med en jordklump brukar vara poppis till små dom hittar som regel den grus dom behöver i en sådan.

Jo det är så sant! Iaf om man håller höns inne på ekparketten  o:) I min värld har de fri tillgång till gräs, tuvor, mask och baggar, larver................ Därför jag ger sånna aviga tips.  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 maj-12 kl 22:26 »

Jo, här nere med våra vintrar är det bara tillfälligt, vissa år, som man behöver några sandbad överhuvudtaget. Visst om man bor på styv lera också kanske..

Marielle

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 23 maj-12 kl 13:16 »
Jaha, jag trodde ju att de måste ha ren SAND  ;D
Jord finns det hur mkt som helst här !  Kycklingarna som fortfarande bor  inne hos oss, får grästuvor med jordklump, men de är helt ointresserade ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser