Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp, ja ser inte vad ungarna har för kön...  (läst 8649 gånger)

lusen2008

• Uppland
hjälp, ja ser inte vad ungarna har för kön...
« skrivet: 22 maj-12 kl 12:55 »
mimmis små har blivit 4veckor och hoppar omkring.. en ja kan inte bestäma mig för om de ser ut som honor elelr hanar nr ja kollar på do, dom är rätt lugna när ja ska kolla,så de r inte svårt, men tycker dom ser lika ut alla 5 och varken helt som hane elelr hona... är de lite för tidigt än eller är ja bara inte van nog?? har kollat på assa bilder om hur man ser skillnad och trodde inte de skulle va så här svårt..  :-[

nån som känner sig säker som vill hjälpa till??  runt gävle-tierp..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: hjälp, ja ser inte vad ungarna har för kön...
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 13:30 »
Kan du fota dem? Om man liksom drar isär lite mellan svansen och magen, så att huden sträcks ut kring hålen, så ser man att hanen har två runda hål, honan har ett runt och ett avlångt. När de är lite äldre kan man se penis på hanen.

Det är egentligen lätt att se skillnad, och det riktigt tidigt, men man kan behöva öva lite först, dels på fingergreppet dels på att veta hur det ska se ut.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lusen2008

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 00:51 »
fota kan ja, men har grymma problem att få in bilderna då dom inte gillas,
måste förminska jättemycket, och då blir dom svåra att se tycker ja..
ska kika imorrn igen, kanske kommer en kompis som med har kanin då som kan hjälpa
å hålla medans ja gräver lite å kikar lite, kanske blir lättare då.. annars fotar vi dom..

lusen2008

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 14:39 »
hopplöst, ena gången kan en se ut som hona, andra gången hane..  kollar avstånd och om de ser ut som springa eller hål..  en kompis vill ev ha en hona som sällskap till sin ettåringa hona, men hon vill ju va säker på att de är en hona!!  så får hon ju även prova om dom funkar ihop, och annars prova med en annan eller lämna tillbax.. hade ven tnkt spara en hona,som skulle få gå ihop med mamman.. då vill ja absolut inte se fel så de blir inavel..

föresten, nå tips på hur ja ska kunna skilja på 2som är väldigt lika, har ju 2 "tvillingpar" i kullen..

lusen2008

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-12 kl 23:43 »
tror ja sett rätt nu iaf, dom som ser ut som mamman är hannar, dom vita och den grå är honor.. 
den ena vita hade nå skumt i "ljumskarna" idag, som torkade kisskakor, tunna som papper, men satt lite fast, ja pillade bort dom,utan protester från han iaf.. dom blir mer och mer tama, men just infångandet och medans dom är i luften så sprattlar dom,sen blir dom lugn i famnen.. dom kommer och kikar ut när man är där,vilket dom inte vågade för en vecka sen, då gömde dom sig.. 

mamman har en liten toalåda som hon använder till 90% och ja börjar nu se att även ungarnas små pluttar ligger där i, kul kul!!!   ska köpa en större låda åt dom bara, den lilla hörnmodellen töms minst en gång om dan, då är den full..

men mamman äter så mkt att hon är lika stor som innan hon födde, men svårt för ger ja dom mindre hinner väl inte ungarna med å få nå??  ibland får dom ett försprång medans ja håller i henne.. 

till mina 4vuxna och 5ungar fyller jag 3st 10L hinkar med gräs och blad om dan, dock inte packat.. pappa kanin gillar inte hö så mkt, men färskt gräs gillar han iaf..

dom andra äter ALLT!!!  slänger sig över allt och äter som om dom fått svälta.. men alla utom mamman är i lagom hull tycker ja..
gottisen får bara gräs och hö nu, dom andra lite havre och pellerts med.. och alla får lite frukt eller grönsaker när de blir nå över inne, våran dotter på 3½ år är ett matvrak hon med, som älskar grönsaker,har hon alltid gjort..

dagsfärskt kort på mamma och bebisar..
« Senast ändrad: 02 jun-12 kl 21:04 av lusen2008 »

lusen2008

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 jun-12 kl 21:06 »
suck, igår när ja kolla kön igen, så ser de helt olika ut på några, ja ger upp snart!!! 6v på tisdag, så de börjar verkligen bli dags att få veta könen...

vet inte om dom varit sena eller om ja bara är halvblind, men nu har ja glott i en gammal kaninbok,å sen glott på kaninungarna, och en är lite mer osäker, men ändå ser mest ut som en pojk, blir som en strut med ett litet hål i på dom, och en springa bara på honorna, lika som på mamman fast mindre.. så nu är ja rätt säker ändå, å min favvo är en hona, den grååå...  ;D
« Senast ändrad: 08 jun-12 kl 00:59 av lusen2008 »

trassla

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jun-12 kl 12:29 »
När jag läste ditt inägg tänkte jag kaxigt, hur svårt kan det vara. Nu är jag själv i den sitsen  :-[. Mina ungar är 3 veckor (blir 4 på torsdag), och jag lyfter upp dem försiktigt, men inte sjutton går det att se vad det är för kön. Försöker att dra ut försiktigt mellan svansen och magen, men på alla ser det ut som två hål, jag menar inte sjutton kan alla vara hanar. Man skulle noggå en kurs för att lära sig, kunna se vad det är för kön.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-12 kl 12:42 »
*skrattar*

alla har vi varit där.

Och även ett antal år och massor med kullar kan det finnas individer där man går och grubblar och måste kolla om och om.. men hörni

varför har ni så bråttom? Ni har jo minst fem veckor tid på er till de kan lämna mamman och ytterliggare några innan ungarna blir könsmogna.. väntar ni lite ser ni penis på killarna som någon skrev. Och det nblir kanske enklare att se när djuret och könet har blivit lite större?  ;)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 18 jun-12 kl 13:06 »
Jag tycker om veta tidigt så jag försöker se redan från början :p
Kaninuppfödare och pelargontant.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 18 jun-12 kl 13:49 »

Har dom blå eller röd mössa? :o
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lusen2008

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 20 jun-12 kl 20:55 »
ja, ina är ju 8v nu och en hona blir kvar, 2honor har flyttat, en hane tingad, och en över än sålänge..  hon som blir kvar ja ja sker på hela tiden, dom andra har varit ombytliga,men för att försvåra de hela så va de som 2 tvillingpar, enäggs.. så ja kan ju ha tagt fel på dom, för de va en av varje i dom två "tvillingparen" innan 6veckor va de nästan oöjligt tyckte ja, bara den grå honan ja visste på då..  så glad att de va en hona, för ja ville ha den kvar från ja såg vilken färg de blev..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 20 jun-12 kl 22:19 »
för att försvåra de hela så va de som 2 tvillingpar, enäggs.. så ja kan ju ha tagt fel på dom, för de va en av varje i dom två "tvillingparen"
Enäggstvillingar har alltid samma kön, så var det olika kön på dem så var det helt säkert inte enäggstvillingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lusen2008

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 24 jun-12 kl 14:37 »
Enäggstvillingar har alltid samma kön, så var det olika kön på dem så var det helt säkert inte enäggstvillingar.

nej nej, ja menade bara på att dom va så lika som enäggstvillingar, så de var svårt å skilja dom åt..  :-[

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #13 skrivet: 24 jun-12 kl 16:14 »
Jag har lagt ut lite bilder på min hemsida, hoppas det kan hjälpa någon: http://www.mellis.n.nu/konsbestamning
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

lusen2008

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 24 jun-12 kl 20:34 »
Jag har lagt ut lite bilder på min hemsida, hoppas det kan hjälpa någon: http://www.mellis.n.nu/konsbestamning

kanonbra bilder, de kommer säkert hjälpa till!!!  jag har bara en hona och en hane kvar nu, de blev lättare att se vid ca 7veckor tyckte jag..  men kanske skiljer på raserna med? en lejonhuvad är ju rätt liten..

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #15 skrivet: 26 jun-12 kl 15:48 »
Tycker det kan skilja från kull till kull. Oftast kan jag bestämma redan vid 5 dagar vilket kön de har. Men i någon kull i mellanåt är det som förgjordat, de byter kön varenda dag eller ser ut som något slags mellanting och då dröjer det oftast till runt 7 veckor innan jag kan bestämma mig.....
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Jardimverde

• Finland
« Svar #16 skrivet: 27 jun-12 kl 14:34 »
Ann E,
tack för länken till din hemsida:)
 Könsbestämmningsfoton var väldigt tydliga!

lusen2008

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 28 jun-12 kl 19:52 »
imorgon hämtas in sista som ska säljas, skönt att dom fått egna hem allihopa, va rädd för att de skulle bli svårt å hitta hem till dom..
har varit väldigt kul att ha kaninungar, och de håller dottern med om.. blir kanske en till kull nästa år.. 

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #18 skrivet: 28 jun-12 kl 22:02 »
Ann E,
tack för länken till din hemsida:)
 Könsbestämmningsfoton var väldigt tydliga!

Tack, det va så lite så  :-[
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #19 skrivet: 29 jun-12 kl 16:16 »
-Roligt att läsa om försöken att se:-)
Så att jag hoppas på nya kullar bara för att få följa ert skrivande:-)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 3 användare (1 dolda)
JLAB, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser