Hej alla alternativare.

Kul att ha hittat hit.
Jag heter joel, lite artigt intro innan alla "dumma" frågor tänkte jag kunde vara på sin plats.
Bor i tätbebyggt område (järna, södertälje). ensam med 2 barn i villa.
Har i olika vändor vart på gång med att skaffa höns. Men har aldrig blivit av. Sist var det min kommuns krångliga regler som satt käppar i hjulet. Men blev i helgen så otroligt sugen på att skaffa mig höns (suget tycks återkomma).
Så idag ringde jag kommun, och sen 2009 hade det tydligen blivit lättare att få godkänt för höns. Till och med tupp, där jag bor.
Så nu tog det spinn.
Det jag skulle vilja ha är kanske ca 5 höns och en tupp (till att börja med). Och vaktel.
Jag vill ha dom till: dom är fina, mysigt med höns i trädgården, ägg, och härligt med egen producerat kött då och då.
Det jag har är klassikern, en verkstadslänga som består av en ytterpanel och tak. Inte tät alls. ingen el eller vatten. Men ligger 5 m från huset så dra dit el är enkelt. Ett fönster i öster kommer sättas dit ca 120x120 stort.
Utegården kommer vara ca 40 kvm2, med en stor björk i sig, och ena långsidan i en syrenhäck.
Jag har nu lite olika alternativ. Men skulle gärna få tips på vilket som är oki att använda. Det ena är enklare och billigare (så klart att föredra om det är oki för hönsen)
1: sätta masonit direkt på panelen för att täta, regla upp ett golv som står på markplattor på jordgolvet och lägga lämpligt (?) skivmaterial på reglarna, inreda. klart
2: Regla upp golvet som ovan. Och sen bygga ett "rum i rummet" så att säga, reglar med vindpapp på utsidan, isolering, och sen OSB in mot hönsen. Då "bodsdelen" jag ska använda är sned och vind åt alla håll, så är det ingen idé att använda den befintliga panelen som yttervägg, därav rum i rummet lösningen.
Då till frågorna.
I Alternativ 1 blir det ju kallt. Men det verkar inte vara ett problem? Fördelen är att det blir mer naturligt ventilerat, då masoniten inte stänger inne fukt, men förhoppningsvis draget?
Vad mer bör jag tänka på?
Kan man ha flera raser ihop? Tänker då t.ex. en stor sort och en dvärg sort, 3 höns och en tupp av varje.
Kan vaktel gå med hönsen?
Någon som vet om man kan få tag i t.ex American Dominique, Maran (svart och vita, heter det gökfärgad?) höns (helst inte ägg som första försök) på nått bra ställe? Tycker dom är jätte fina, men kanske inte lämplig ras? Andra sorter att titta på med den färgen?
Har suttit och kollat runt idag, dom och sabelpoot kändes spontant som dom jag gillade bäst. Men silkes m.fl. var ju också väldigt fina. tips på bra fina höns? Som går att få tag på =)
Då stora delar av hönsgården har en stor björk över sig och en 4 meter hög häck, behöver man ha nättak? Hur mycket hök finns det mitt i samhället?
Läste ett tips om att gå på utställningar, där man både kunde köpa och titta på massa sorter. Vart hittar man sådana?
Mycket frågor blir det, och mer lär det komma.
Imorn ska jag ränna runt till grannarna med papper. Jag håller tummarna på att dom är snälla. Vore så roligt!
Mvh// joel kornfeld