Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser det ut i ditt grönsaksland?  (läst 23092 gånger)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
SV: Hur ser det ut i ditt grönsaksland?
« Svar #40 skrivet: 01 jun-12 kl 13:41 »
efter att ha sett i tråden vågar jag inte visa bilder  :o
här var det inte länge sen snön försvann men bondbönorna är i jorden och några jordgubssrevor flyttade till en "finrabatt"
men inne kan vi kanppt vara pga alla växter, iallafall i köket
(några gamla bilder på hur fullt det är inne iallafall http://mortangard.com/2012/04/27/omskolning/ )

Angua

« Svar #41 skrivet: 01 jun-12 kl 13:57 »
så snyggt alla har det :) Vågar knappt visa hur det ser ut hemma hos oss, så det blev lagom suddiga bilder tagna på håll genom fönstret, så syns inte ogräset så tydligt  ;D

Kan väl mest kallas work in progress. Vi flyttade hit för 2 år sedan, då var hela ytan täckt av hallon, kirs, åkervinda, brännässlor och annat. Potatislandet har legat marktäckt tills i år, kanterna runt det är täckt med väv eftersom kirsen fick ljus där. Presenningen ska bort, måste bara få tid och ork att gräva bort den sista jorden som ligger under, har odlat i pallkragar ovanpå medan presenningen har legat där. Presenningarna ska få fortsätta jobba, dels till vänster om där de ligger och sen även den gröna "kullen" mitt i alltihopa, som inte blev som jag hade tänkt det utan kirskålen tog tillbaka.

Ska väl ut med lite fiberduk över gurkorna, är lite kyligt för dem, så ska det ut tomater också. Morötterna syns inte till alls, så de får jag nog så om. Försöker täcka med bättre begagnad halm och kasserat hö allteftersom för att slippa rensa ogräs mesta möjligt.  Potatisen ska det täckas mellan raderna på med tidningar och halm.

Pallkragarna har fått vara temporära drivbänkar, planen är att göra något snyggare när jag bestämt mig för vart det ska stå :) Har krydd och jordgubbsland som väl också får räknas till köksträdgården, men det syns inte här. Har några vinbärsbuskar också och har just fått 4 nya + 2 krusbär som ska ner i jorden idag :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #42 skrivet: 01 jun-12 kl 14:24 »
Kan väl mest kallas work in progress. Vi flyttade hit för 2 år sedan, då var hela ytan täckt av hallon, kirs, åkervinda, brännässlor och annat. Potatislandet har legat marktäckt tills i år, kanterna runt det är täckt med väv eftersom kirsen fick ljus där. Presenningen ska bort, måste bara få tid och ork att gräva bort den sista jorden som ligger under, har odlat i pallkragar ovanpå medan presenningen har legat där.

Jag har svart markväv runt stora kökslandet, 1 meter brett. Kanske inte så himla snyggt, men effektivt mot ogräset. Just det landet går annars under beteckningen Stora Kvickrotslandet här hemma...  ::)

När jag vill utöka odlingarna flyttar jag markväven och gräver upp ytan inunder, som då är hyfsat ogräsfri.  :)

Angua

« Svar #43 skrivet: 01 jun-12 kl 15:22 »

När jag vill utöka odlingarna flyttar jag markväven och gräver upp ytan inunder, som då är hyfsat ogräsfri.  :)

Ja, här trumfar effektivt snyggt för det mesta :) Klart, kan man kombinera så rä det ju trevligt också :)
Kommer köra samma variant här med markväv runt om, så det blir mindre arbete. Och av någon anledning är landen alltid för få och för små när jag ska så, så det är ju möjligt att jag utökar lite till ;)

anders50

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 01 jun-12 kl 19:48 »
Så här såg mina "till midsommar potatis" ut efter att det var - 8-9 grader häromsistens!
Inte ens dubbel fiberduk hjälpte!  Men de har hämtat sig, men tveksam till att de blir klara i tid!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 02 jun-12 kl 17:24 »
Som motvikt till alla grönskande bilder slänger jag stolt in en bild på mitt land. Helt bart, men äntligen redo att använda! Kantgrävt och satt sarg idag, med tanke att det med tiden ska bli en upphöjd bädd. Känner mig så nöjd att jag är fullt inspirerad att göra en bädd till, och täcka inför nästa säsong..

Här ska i alla fall några små squashplantor som börjar få trångt om fötterna få flytta ut. Tips på fler grödor som det inte är försent för, och som gärna växer i närheten av squashen mottages tacksamt!
« Senast ändrad: 02 jun-12 kl 17:28 av Fru Jansson »

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #46 skrivet: 02 jun-12 kl 17:57 »
Bra jobbat, fru jansson! Ärter och bönor ska sås nu... morötter och sallad lär också fungera fint...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #47 skrivet: 02 jun-12 kl 18:39 »
Här växer potatis i varenda bädd där jag inte har planterat några ;D Gräslöken och hallonen försöker ta över hela trädgården i övrigt >:D Det som växer där jag har planterat är småplantorna i källaren som väntar på varmare väder, men roligt är det ::)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #48 skrivet: 02 jun-12 kl 19:08 »
Just nu har allting gjort halt i blåst, kyla och torka. Hopplöst väder!  >:D Såhär går det hos oss:

http://elins-tradgard.blogspot.se/2012/06/tjurigt.html

anders50

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 02 jun-12 kl 21:11 »
Ser att jag glömde lägga in bilden i mitt inlägg 44!   :-[

Men här kommer den!

anders50

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 02 jun-12 kl 21:19 »
Och här var det frost inatt!!!!  Vaknade kl 03.30. Gick upp och såg att det var kallt, gick ut och kände att det var is på bilrutan!  Panik!! Tog vattenkannan och öste vatten på potatisblasten och på jordgubbslandet, och täckte sen potatisen med fiberduk, och de klarade sig! 
Tog en stund att somna sen.... ;D   Men f-n vad fint det är ute vid den tiden...

Nu ska jag snart ut och täcka igen...det blir frost inatt igen! >:D

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #51 skrivet: 02 jun-12 kl 21:36 »
Usch för frost. Vi har kallt, men inte har vi haft frost, men så är jag i zon 2-3 här iofs. Men jag har inte fått ner min välgrodda potatis heller. Fast jag har många tomatplantor  :D.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

anders50

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 02 jun-12 kl 21:38 »
Usch för frost. Vi har kallt, men inte har vi haft frost, men så är jag i zon 2-3 här iofs. Men jag har inte fått ner min välgrodda potatis heller. Fast jag har många tomatplantor  :D.

Här är det på gränsen till 5:an!

jeffsby

• Östergötland
    • www.megalomania.nu
« Svar #53 skrivet: 02 jun-12 kl 22:09 »
Det är järnnätterna som kommer nu. Natten till 2:a juni ska vara särskilt utsatt om man får tro på folktron, och det har man ju skäl att göra i år

Annamax

• Övriga världen
« Svar #54 skrivet: 02 jun-12 kl 22:49 »
Mitt lanne är f.n täckt av 2,4x20 meter fiberduk så det ser väl inte så himla rockigt ut.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #55 skrivet: 04 jun-12 kl 20:36 »
Vad fint många av er har det. Och vad tydligt det blir att Sverige är ett avlångt land. Jag kör i år min första säsong med stor odling, ca en hektar, för avsalu. Jag bor i zon 5, en bit utanför Umeå vid kusten. Här har vi haft kallt men inte frost. Jag har idag satt klart all sättlök, "bara" 10 kg, vilket blev ca 600 löpmeter. Just i skrivandets stund är maken ute och harvar och lägger upp nya drillar för nu ska resten i jorden. Jag börjar nog med det som gror långsammast, morötterna. Innan de hunnit upp ur jorden har vi kommit förbi järnnätterna. Sammanfattningsvis ser det rätt brunt ut fortfarande. Och är det grönt så är det illa, då är det ogräs.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #56 skrivet: 04 jun-12 kl 20:57 »
Ja så här ser det ut hos oss inte så grönt än men det blir väll det så småningom..

anders50

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 04 jun-12 kl 21:08 »
Så här såg i mitt exklusiva växthus idag när jag skulle fota. Hasse (heter Hans egentligen) tyckte tydligen att plantorna såg ut att behöva lite extra gödsel!

Annamax

• Övriga världen
« Svar #58 skrivet: 04 jun-12 kl 21:10 »
Så här såg i mitt exklusiva växthus idag när jag skulle fota. Hasse (heter Hans egentligen) tyckte tydligen att plantorna såg ut att behöva lite extra gödsel!

Så vänligt och omtänksamt!

DiselDoris

• Södermanland
Hur ser det ut i ditt grönsaksland?
« Svar #59 skrivet: 02 jul-12 kl 22:10 »
Så här ser det ut i växthuset just nu,växer äntligen ordentligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser