Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häck vid 1800-tals gård  (läst 8422 gånger)

Trandans

• Skåne
SV: Häck vid 1800-tals gård
« Svar #20 skrivet: 21 maj-12 kl 21:59 »
Vi bor väldigt blåsigt och här handlar det mycket om att skydda sina planteringar.
Jag skulle föreslå oxel som häckplantering, den är både vindtålig, salttålig och ursnygg.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 21 maj-12 kl 22:16 »
Vi bor väldigt blåsigt och här handlar det mycket om att skydda sina planteringar.
Jag skulle föreslå oxel som häckplantering, den är både vindtålig, salttålig och ursnygg.

Bären äro smakelige at äta; men hafwa den olägenheten, at de förorsaka mycket wäder. Af torkade bären kan bröd bakas, brännewin brännas, och dricka bryggas.

:)

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 maj-12 kl 22:22 »
Tveksamt om oxel ger bär som klippt häck, det är ju ganska långt ifrån dess naturliga växtsätt som stort träd. Men det skall vara en rätt bra häckväxt i alla fall, tålig mot det mesta. Lite långsamtväxande bara, åtminstone alla de fröplantor som poppar upp i berget här hos mig.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 24 maj-12 kl 10:08 »
Tack för alla bra svar!  :)   Staket är snyggt men, är för lågt gör att läa ordentligt. Ett plank hade funkat men, det passar inte. En tegelmur hade ju varit toppen att odla mot och för fint mikroklimat men, nä det funkar inte. Friväxande vresrosor har vi längs med vägen en bit och den är fin men, ser lite risig ut på sina ställen. Den blir lite för hög också för att jag ska kunna se över den. Syrener har vi också som friväxande häck mot vägen bakom vedboden och jordkällaren. Den är också fin men, för hög och klippt funkar inte. Samma med fläder.

Idegran hade inte varit så dumt eftersom den blir så tät.  Växer vilt i skogarna här men eftersom den är giftig går det bort. Gran blir nog lite för pyssligt. När det gäller buxbomen så var tanken att ta sticklingar från vår egna som än så länge är frisk men, det hade ju varit surt om den blev sjuk lagom till den blivit en halvmeter eller så. Vinbär blir för lågt i blåsten tror jag. Så det lutar åt någon av avenbok, oxel och lind. Alla växer vilt här så det känns ju naturligt. Ek är ju fint men, det har så mycket av överallt att det räcker.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #24 skrivet: 26 dec-13 kl 11:23 »
Är det soligt eller skuggigt? Vilken zon? Ska den tåla vägsalt? Är det mycket blåsigt eller bara lite blåsigt? Är det ok om häcken rotskottar sig, eller ska den hålla sig på sin kant? Hur mycket får det kosta? Bor du i mild zon (zon 1 realistiskt sett) kan du testa olika skojiga bambusorter (bergbambu klara även zon 2 utan att se ful ut). Lite ovanligt kanske men passar bra med 1800-talets vurmande för Asien-exotism.

Soligt: Då har du många val. Syren är ett klassiskt val som passar bra med 1800-talshus.

Skuggigt: bok, idegran. Planterar du en växt som bör ha sol/halvskugga i skugga får du en eländig gles "häck" som det aldrig blir något med.

Skillnad mellan bok och avenbok: http://stocksundgarden.blogspot.se/2010/02/eller-b.html

Ekhäck - ovanligt med det finns, bland annat i Stadshusparken i Stockholm. Häckarna där är inte särskilt höga, kanske en meter, och jag tror att ek behöver en hel del sol. Ung ek kan drabbas av mjöldagg har jag sett, så det är nog största nackdelen. En mjölig häck vill ju ingen ha. Ekhäcken växer nog ungefär lika fort som en bokhäck skulle jag tro.

Småplantor av ädellövträd kan man köpa från företag i skogsbranchen, eller beställa via en plantskola (som då köper från sagda företag!). En liten tråd om detta: http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=22&t=16569

Ska det vara busbilligt? Ja då kan du samla ekollon själv och stoppa ner, och sedan vänta!
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser