Hönsskiten är bara skit eftersom det är avskrapet från skitbrädan. Är lite rädd för att det kommer att lukta om jag lägger på hög och låter den brinna. Om man blandar med strömaterial och odlar pumpa på, ska man lägga plast över då?
Har hört att man ska gödsla med flytande gödning bara i början av säsongen.Stämmer detta? Hur vet man om det blir för mycket av det goda?
Det kommer inte lukta om du gör på rätt sätt, t ex så här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88713.msg769335#msg769335Om du tycker detta är för mycket att läsa så är en kort sammanfattning: blanda med jord och stråmaterial (el dyl), täck med ett lager jord (1 cm) och ett lager stråmaterial (5-10 cm).
Täcker du med plast ökar risken att det blir syrebrist och då brinner det inte på rätt sätt. Och kan lukta riktigt illa om du öppnar högen.
Odla pumpa i gödselhögen tycker jag är slöseri. Den räcker att gödsla ett grönsaksland med. (Jag ger inga råd om hur man odlar i gödselhögar för jag tycker det är dumt.)
Vad ska du gödsla med flytande gödning? Gödselhögen? Eller har du grönsaksland? Det beror på vad du odlar, om och när du behöver gödsla. Men det vanliga är att den grundgödsling man ger innan man sår eller planterar räcker ett bra tag, men att man kan behöva gödselvattna senare på säsongen om man vill att det ska växa riktigt maxxat. Behövs dock knappast om man odlar i gödselhög...