Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur använda hönsskiten?  (läst 6750 gånger)

Hennie

• Uppland
Hur använda hönsskiten?
« skrivet: 20 maj-12 kl 10:10 »
Har en hel tunna med skit efter vintern. Hur ska jag använda denna i min trädgård/trädgårdsland? Hur gör ni? Vattnar ni med det eller använder den som den är? Finns det något som man ska vara försiktig med när det gäller hönsskit? Vad är dina erfarenheter?

p s. finns att hämta om någon vill ha...bor utanför Gustavsberg

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
SV: Hur använda hönsskiten?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-12 kl 10:11 »
Jag har blandat upp min med hö och "klätt in" min hästskithög som jag ska odla pumpa på. Men om det är helt riskfritt, det vet jag inte...  :D

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 maj-12 kl 10:13 »
Sprid ut. Mylla ner. Odla. Rensa ogräs. Skörda. Ät.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-12 kl 10:40 »
Jag blandar hönsskit och nässlor i en hink och slår på vatten.Får stå några dar och mojsa till sej så blir det bra gödsel arten.Utspätt såklart.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 20 maj-12 kl 11:19 »
Hönsgödsel är mycket kväverik och drivande. Jag föreslår att man doserar försiktigt - kanske någon liter per m2.

Som all gödsel får man lättare problem med skadegörare och ogräs och man sprider den färsk. Brunnen eller komposterad är att föredra. Bör blandas med jord och kvävefattigt material för att brinna bra. Om den är ordentligt strödd med halm eller sågspån behövs kanske ingen annan tillsats (utom jord). Annars kan man sätta till t ex sågspån, mindre näringsrikt trädgårdsavfall, halm eller grovt (gammalt) gräs. Sågspån och trädårdsavfall kan behöva brinna 1-3 år.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 maj-12 kl 11:25 »
Hemmahönsskit brukar mest bestå av strö faktiskt. Ska mycket till för att sånt blir för skarpt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 20 maj-12 kl 12:59 »
Hemmahönsskit brukar mest bestå av strö faktiskt. Ska mycket till för att sånt blir för skarpt.

Jo, det är nog så. Sen beror det även på hur brunnet det är. En del använder gärna färsk hönsskit i ytkompost, blandat med annat. Men de flesta föredrar att låta den brinna ett tag först. Är det ströbädd beror det förstås på hur gammal den är.

Jag har inte höns själv. Använder ibland hönsgödsel från hönsägare. Den är från spånströdd bädd, som sen legat i hög ett tag också. Eller så lägger jag den i hög innan jag använder den.

Hennie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 maj-12 kl 14:40 »
Tack för alla tips!

Hönsskiten är bara skit eftersom det är avskrapet från skitbrädan. Är lite rädd för att det kommer att lukta om jag lägger på hög och låter den brinna.  Om man blandar med strömaterial och odlar pumpa på, ska man lägga plast över då?

Har hört att man ska gödsla med flytande gödning bara i början av säsongen.Stämmer detta? Hur vet man om det blir för mycket av det goda?

kbh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 maj-12 kl 16:58 »
Nja det är sanning med modifikation  använder man bajs bräda så blir det bara ren skit i alla fall hos mig  efter som tröt är på golvet och skiten på brädan.
« Senast ändrad: 20 maj-12 kl 20:33 av Dbs »

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 maj-12 kl 19:41 »
Nja det är sanning med modifikation  använder man bas bräda så blir det bara ren skit i alla fall hos mig  efter som tröt är på golvet och skiten på brädan.

Jojo, om du sedan sorterar det på olika ställen förstås.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 maj-12 kl 19:44 »
Jo, det är nog så. Sen beror det även på hur brunnet det är. En del använder gärna färsk hönsskit i ytkompost, blandat med annat. Men de flesta föredrar att låta den brinna ett tag först. Är det ströbädd beror det förstås på hur gammal den är.

Jag har inte höns själv. Använder ibland hönsgödsel från hönsägare. Den är från spånströdd bädd, som sen legat i hög ett tag också. Eller så lägger jag den i hög innan jag använder den.

Jo, att det bästa är att först kompostera den håller jag med om. Speciellt med spån eller halm.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 20 maj-12 kl 20:09 »
Hönsskiten är bara skit eftersom det är avskrapet från skitbrädan. Är lite rädd för att det kommer att lukta om jag lägger på hög och låter den brinna.  Om man blandar med strömaterial och odlar pumpa på, ska man lägga plast över då?

Har hört att man ska gödsla med flytande gödning bara i början av säsongen.Stämmer detta? Hur vet man om det blir för mycket av det goda?

Det kommer inte lukta om du gör på rätt sätt, t ex så här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88713.msg769335#msg769335
Om du tycker detta är för mycket att läsa så är en kort sammanfattning: blanda med jord och stråmaterial (el dyl), täck med ett lager jord (1 cm) och ett lager stråmaterial (5-10 cm).

Täcker du med plast ökar risken att det blir syrebrist och då brinner det inte på rätt sätt. Och kan lukta riktigt illa om du öppnar högen.

Odla pumpa i gödselhögen tycker jag är slöseri. Den räcker att gödsla ett grönsaksland med. (Jag ger inga råd om hur man odlar i gödselhögar för jag tycker det är dumt.)

Vad ska du gödsla med flytande gödning? Gödselhögen? Eller har du grönsaksland? Det beror på vad du odlar, om och när du behöver gödsla. Men det vanliga är att den grundgödsling man ger innan man sår eller planterar räcker ett bra tag, men att man kan behöva gödselvattna senare på säsongen om man vill att det ska växa riktigt maxxat. Behövs dock knappast om man odlar i gödselhög...

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 20 maj-12 kl 20:58 »

Odla pumpa i gödselhögen tycker jag är slöseri. Den räcker att gödsla ett grönsaksland med. (Jag ger inga råd om hur man odlar i gödselhögar för jag tycker det är dumt.)

Anders Skarlind - nu blir jag nyfiken! Varför tycker du det är dumt att odla i en gödselhög? För att, som du skriver, den räcker till mycket mer utspridd i ett land, eller av någon annan anledning?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 20 maj-12 kl 21:54 »
Anders Skarlind - nu blir jag nyfiken! Varför tycker du det är dumt att odla i en gödselhög? För att, som du skriver, den räcker till mycket mer utspridd i ett land, eller av någon annan anledning?

Av det skälet ja. Jag förmodar även att det är risk för höga nitrathalter i skörden om man odlar i gödsel.
Det är också symtom på en ensidig inriktning, där man har djur, köper in foder, som omvandlas till gödsel, men man odlar så lite så att gödseln inte kan användas rationellt, utan blir mest liggande (ev täckt av några pumpaplantor). En definition på avfall är att det är en resurs som hamnat på fel ställe och det stämmer in på gödsel som finns hos folk som (nästan) inte odlar. I.o.f.s. är gammal gödsel inte att förakta. Förr eller senare kanske någon odlare kommer i närheten och använder gödseln på ett mer ekonomiskt och ekologiskt riktigt vis.

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 20 maj-12 kl 22:52 »
Klokt. Å andra sidan tänker jag att det är bättre att alla hästfolk på vischan som inte blir av med sitt gödsel o som i bästa fall kör det till en tipp, men i sämsta fall (ofta) tippar av det i skogen, kan låta sina grannar odla i det.

Min hög var från början en traktorskopa stor (2 kubik?), den har jag spätt ut i alla land och krukor men ändå fått en hög kvar som jag tänkte odla i. Tänker att det är bättre, än att hela högen legat i skogen o rubbat skogens naturliga förutsättningar?

Men i princip kan jag hålla med dig. Det vore fint om folk som har djur även kunde låta dem ingå i gårdens kretslopp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser