Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för ekohus  (läst 18960 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Idéer för ekohus
« Svar #40 skrivet: 20 maj-12 kl 19:40 »
Många drömmar blev inte förverkligade - och kommer inte att bli det heller - där jag bor nu. Det är dax att göra något annat.

Härligt sätt att se det på! :D

Cob som tipsats om är inget att rekommendera i Sverige tyvärr annars är det en väldigt vacker teknik som jag gärna hade använt mig av. Detsamma gäller Rammed Earth som också är något av en favorit. Rammed Earth har dock fördelen att väggarna inte är lika massiva som i Cob så du kan om du vill använda den tekniken och tilläggsisolera väggarna. Då antagligen bäst på utsidan av väggen.

Har du tänkt bygga själv? Isånafall tror jag att det är förhållandevis billigt att bygga med lättbalkar i trä och sen spruta med ekofiber eller liknande cellulosaisolering.

När jag var i Danmark för ett tag sen och kollade på ekohus såg vi bland annat `Danmarks finaste ekohus`. Det var en gubbe som inte hade tidigare erfarenhet som byggde sig ett fribärande halmbalshus med halmtak och massugn för 320.000 danska kronor. Helt otroligt! Var gissningsvis 120kvm.

Finns även ett halmhus i ekobyn krossekärr som en man byggde för ungefär samma pris men då var det inte självbärande.

Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

manna

• -
« Svar #41 skrivet: 20 maj-12 kl 20:55 »
Jag tycker det är konstigt att man diskuterar ett helt hus, och fastnar på en sån sak som varmvattnet... 

Jag kommer med alla sannolikhet att fastna på en massa "sånna saker".  ;D För varje grej finns det flera alternativ tt ta ställning till innan ett beslut fattas. Varmvattnet är inget undantag.

Undrar var ni bor, ni som måste sila regnvatten och gräva ner rör för att kyla huset?
Knappast i Skandinavien väl?  ???

Om det kommer prima tvättvatten uppifrån, så behöver jag inte använda prima dricksvatten att löga mina mögeda håsor i. Att en resurs är tillgänglig betyder inte att den måste användas. Tycker jag.

Jag bodde tidigare i ett korsvirkeshus med lersten i väggarna. Det behövde ingen kylning på somrarna, utan var svalt och fint även mitt under stekande baconsol. Så svalt som i ett kylskåp blev det dock inte, så att använda jordrör för att bygga t ex ett smart skafferi tycker jag är helt rätt.

En massugn är en väldigt bra ide. Bygger du själv, så är korsvirke beprövat, så tom byggnadsbyrokrater förstår vad du menar.
Lera finns sedan nästan överallt i Skåne.  Halmtak kan man ju lära sig lägga.  När de som nu river Magasinet i Svalöv gör de kaffeved av fina bjälkar, som skulle räcka till flera korsvirkeshus, får man nästan spader.
Finns det gott om vatten i brunnen, behövs som sagt knappast några system för återvinning av vatten. Visst kan man vattna med sitt badvatten ändå, utan att bygga system.

Jag har länge drömt om att bygga ett hus själv, åren går, så chansen att det blir av minskar.
Framförallt skulle jag vilja bevisa att man kan bygga såväl bättre som billigare än man vanligen gör.

Ja, en korsvirkesstomme vore intressant. Kanske i kombination med halmbalar? Jag kan tänka mig att köpa en befintlig byggnad om den har rätt läge, och sedan göra om den efter egna idéer och önskemål. Jag tänker mig ungefär "skånsk länga", och det finns det ju en hel del av. Det går ju oxå att köpa en fastighet, nyttja befintligt bostadshus och bygga nytt bredvid. Det ursprungliga huset kan användas som annat än bostad.

Att riva magasinet är skamligt, och att inte möjliggöra föråteranvändning av byggmaterialet är fanimej så sanslöst att det inte finns på kartan ens.  >:(

Härligt sätt att se det på! :D

Har du tänkt bygga själv? Isånafall tror jag att det är förhållandevis billigt att bygga med lättbalkar i trä och sen spruta med ekofiber eller liknande cellulosaisolering.

När jag var i Danmark för ett tag sen och kollade på ekohus såg vi bland annat `Danmarks finaste ekohus`. Det var en gubbe som inte hade tidigare erfarenhet som byggde sig ett fribärande halmbalshus med halmtak och massugn för 320.000 danska kronor. Helt otroligt! Var gissningsvis 120kvm.

Finns även ett halmhus i ekobyn krossekärr som en man byggde för ungefär samma pris men då var det inte självbärande.

Enda sättet att se det på!  ;)

Jo, det blir ett självbygge = inte leja bort jobbet.

Vad är lättbalkar?

Det får bli några studiebesök framöver för att samla mer inspiration och ta del av ekohusboendes erfarenheter.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #42 skrivet: 20 maj-12 kl 21:03 »
Lättbalk:

Broberg

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 20 maj-12 kl 21:07 »
Fast snålar du tillräckligt mycket på det prima dricksvattnet, så blir det inte så prima till slut. Brunnar behöver lite omsättning.  Fast du ska väl duscha och bada ungar också så det blir det väl ändå.

Jag har faktiskt aldrig förstått tanken med att spara vatten när man har egen brunn som inte sinar. Slitage på lädret i pumpen, eller packboxar och el? Det är nästan obetydligt lite.

Broberg

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 20 maj-12 kl 21:09 »
Lättbalk:

Ska man bygga med sådana i södra Sverige, så är det nog läge att spruta mot husbock i förebyggande syfte...

manna

• -
« Svar #45 skrivet: 20 maj-12 kl 21:15 »
Lättbalk:

Aah. Aldrig sett, aldrig använt. Jag är ju mer van vid "ta en gran till sågen, ta virke med hem", men det är kanske helt ute nu?

Fast snålar du tillräckligt mycket på det prima dricksvattnet, så blir det inte så prima till slut. Brunnar behöver lite omsättning.  Fast du ska väl duscha och bada ungar också så det blir det väl ändå.

Jag har faktiskt aldrig förstått tanken med att spara vatten när man har egen brunn som inte sinar. Slitage på lädret i pumpen, eller packboxar och el? Det är nästan obetydligt lite.

Jag har svårt för grejen att använda rent vatten till lortiga saker. Rent vatten vill jag dricka och använda vid matlagning. Jag vill inte bajsa i det eller smutsa ner det på något annat farligt sätt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #46 skrivet: 20 maj-12 kl 21:22 »
Aah. Aldrig sett, aldrig använt. Jag är ju mer van vid "ta en gran till sågen, ta virke med hem", men det är kanske helt ute nu?

Ja det funkar ju det med :) Tanken med dessa är dock att du får en mindre köldbrygga så det blir lite effektivare ur energisynpunkt.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Broberg

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 20 maj-12 kl 21:24 »

Jag har svårt för grejen att använda rent vatten till lortiga saker. Rent vatten vill jag dricka och använda vid matlagning. Jag vill inte bajsa i det eller smutsa ner det på något annat farligt sätt.

Aha, men det är ju mer av något psykologiskt. Ok.

tinna.m

• Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #49 skrivet: 31 maj-12 kl 16:01 »
Jag tycker ni ska kolla in på denna länk om ni gillar miljötänkande om att bygga & renovera hus.
http://www.gronbyggnation.com/
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser