Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för ekohus  (läst 18955 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Idéer för ekohus
« Svar #20 skrivet: 20 maj-12 kl 08:57 »
Det har du kanske rätt i. Men att använda regnvatten till t ex att tvätta med och därefter leda ut detta i odlingar, är det oxå "för mycket" enligt ditt sätt att tänka?

Hur man tar vara på vatten beror väl mycket på var man bor? Jag samlar regnvatten till trädgården och som reserv (till toaspolning o sånt) vid strömavbrott. Även om jag har egen brunn är det skönt att slippa gå ut och hinka upp. Fast här regnar det så mycket att det alltsomoftast rinner över i vattentunnorna innan jag hinner använda vattnet... jag lägger mer krut på att få bort än på att ta tillvara vatten, om man säger så.  :P Bodde jag torrare skulle jag helt klart ha nåt fiffigt system för att ta vara på gråvatten till trädgården och regnvatten till disk mm. Man kan ju ha nåt system där regnvatten leds till en tank... fast hur länge håller sig vattnet fräscht där? Och så behöver man ju ström för att pumpa det hit och dit. Eller kan man ha nåt hand/fotdrivet pumpsystem?

*bara spånar*

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #21 skrivet: 20 maj-12 kl 09:05 »
Det borde gå utmärkt att dra vattenrör genom massugnen för att värma vatten till ett vattenburet system. Lämpligen drar man då en slinga så att det fungerar lite som en motströms värmeväxlare för att utnyttja värmemagasinet bra. Alltså en spiral utifrån och in. Vill man ta ut mycket värme går det åt mycket rör. En ackumulator med vatten är då kanske bättre än sten. Vill man kan man sedan använda helt vanlig shuntteknik och cirkpump för att värma andra delar av huset. Men det blir troligen enklare och billigare att använda luft i rör genom massugnen och små termostatreglerade 12 volt fläktar för att transportera och reglera värme från massugnen.

Bygger man med massugn bör den vara centralt placerad så att hela huset kan värmas direkt från den. Det blir enklast. Då slipper man flytta värmen.

Varmvattenberedaren kan vara en isolerad tank högt placerad. En liten ackumulator. Den är kan då laddas från massugnen med självcirkulation. Sommartid kan den laddas med självcirkulation från en solpanel. Det är då en stor fördel om varmvattenberedaren är högre än värmekällan. Annars får man använda pumpar och styrteknik.

Man kan också ha en del av rökgången vattenmantlad. Eventuellt mer än en rökgång så att man kan välja, med ett spjäll, mellan att värma vatten eller massugnen eller båda.

Men risken är att man får en dålig vedpanna istället för en bra massugn om man krånglar till det för mycket.

En varmvattenberedare borde vara fullt rimligt dock. Sätta vattenmantling i slutet av rökgången och ett spjäll som gör att man kan skicka rökgaser ganska direkt till vattenmantlingen, utan att först passera genom hela massugnen.
« Senast ändrad: 20 maj-12 kl 09:32 av sɹǝpuɐ »

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 maj-12 kl 09:39 »
Det har du kanske rätt i. Men att använda regnvatten till t ex att tvätta med och därefter leda ut detta i odlingar, är det oxå "för mycket" enligt ditt sätt att tänka?

Beror på hur enkelt man kan göra systemet, hur krångelfritt det sedan fungerar över tid, om man har behov av att spara på brunnsvattnet.
Ska resten av avloppsvattnet också ledas till odlingar? Finns det bra, beprövade, "system" för detta som kommungubbarna också godtar utan för mycket krångel?

manna

• -
« Svar #23 skrivet: 20 maj-12 kl 09:41 »
Aha.. 'massugn'.. jag har läst 'masugn' och funderade lite på vad du skulle med den till i ett hus :) ::)

Lycka till med huset, Manna!

Masugn.  ;D En sådan bygger jag kanske en annan gång. Eller samtidigt. Projektivrare, du vet. ;)

Och tack! Det finns än så länge "bara" mångamånga tankar och visioner. Jag tror och hoppas att det kan bli aktuellt att påbörja bygget inom 2 år.

Hur man tar vara på vatten beror väl mycket på var man bor? Jag samlar regnvatten till trädgården och som reserv (till toaspolning o sånt) vid strömavbrott. Även om jag har egen brunn är det skönt att slippa gå ut och hinka upp. Fast här regnar det så mycket att det alltsomoftast rinner över i vattentunnorna innan jag hinner använda vattnet... jag lägger mer krut på att få bort än på att ta tillvara vatten, om man säger så.  :P Bodde jag torrare skulle jag helt klart ha nåt fiffigt system för att ta vara på gråvatten till trädgården och regnvatten till disk mm. Man kan ju ha nåt system där regnvatten leds till en tank... fast hur länge håller sig vattnet fräscht där? Och så behöver man ju ström för att pumpa det hit och dit. Eller kan man ha nåt hand/fotdrivet pumpsystem?

*bara spånar*

Jag har oxå funderat på det där med att vatten i en tank faktiskt kan komma att surna. Hur kul är det att tvätta i/med sånt vatten? Kläderna borde väl ta lukt av det, eller? Till bevattning av odlingar kan det ju däremot inte spela någon roll.

Spånande är bra! Det är precis sånt jag behöver. Hade jag redan facit, hade jag inte startat tråden. ;)

Det borde gå utmärkt att dra vattenrör genom massugnen för att värma vatten till ett vattenburet system. Lämpligen drar man då en slinga så att det fungerar lite som en motströms värmeväxlare för att utnyttja värmemagasinet bra. Alltså en spiral utifrån och in. Vill man ta ut mycket värme går det åt mycket rör. En ackumulator med vatten är då kanske bättre än sten. Vill man kan man sedan använda helt vanlig shuntteknik och cirkpump för att värma andra delar av huset. Men det blir troligen enklare och billigare att använda luft i rör genom massugnen och små termostatreglerade 12 volt fläktar för att transportera och reglera värme från massugnen.

Bygger man med massugn bör den vara centralt placerad så att hela huset kan värmas direkt från den. Det blir enklast. Då slipper man flytta värmen.

Varmvattenberedaren kan vara en isolerad tank högt placerad. En liten ackumulator. Den är kan då laddas från eldstaden med självcirkulation. Sommartid kan den laddas med självcirkulation från en solpanel. Det är då en stor fördel om varmvattenberedaren är högre än värmekällan. Annars får man använda pumpar och styrteknik.

Man kan också ha en del av rökgången vattenmantlad. Eventuellt mer än en rökgång så att man kan välja, med ett spjäll, mellan att värma vatten eller massugnen eller båda.

Men risken är att man får en dålig vedpanna istället för en bra massugn om man krånglar till det för mycket.

En varmvattenberedare borde vara fullt rimligt dock. Sätta vattenmantling i slutet av rökgången och ett spjäll som gör att man kan skicka rökgaser ganska direkt till vattenmantlingen, utan att först passera genom hela massugnen.

Jag vill att det ska vara enkelt. Inga onödigheter - men heller inte bo "som på stenåldern", förstås. Jag är inte så hemma på avancerad teknik, och har ingen lust att vara beroende av att andra måste hjälpa mig med att laga/underhålla. Finns det ungefärliga uppgifter på hur mycket yta en massugn i en viss storlek kan värma? I tanken är huset byggt så att bostad och verkstad/ateljé finns under samma tak. Dels får jag bara ett (1) tak att underhålla, dels blir det enklare att kombinera familje- och företagarliv.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

manna

• -
« Svar #24 skrivet: 20 maj-12 kl 09:53 »
Beror på hur enkelt man kan göra systemet, hur krångelfritt det sedan fungerar över tid, om man har behov av att spara på brunnsvattnet.
Ska resten av avloppsvattnet också ledas till odlingar? Finns det bra, beprövade, "system" för detta som kommungubbarna också godtar utan för mycket krångel?

Kommungubbarna, ja. Är de med på något annat än kataloghus a la så-här-har-vi-alltid-gjort? Jag vet inte, faktiskt. Jag får försöka ta reda på det.

Jag tänker att allt vatten ska vara så ofarligt att det kan ledas ut i odlingarna utan något slags rening.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Broberg

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 maj-12 kl 10:01 »

Jag tänker att allt vatten ska vara så ofarligt att det kan ledas ut i odlingarna utan något slags rening.

Jag med, men kommungubbar tror att man ska hälla skarpa grejer i avloppet eller att någon annan gör det om man säljer.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #26 skrivet: 20 maj-12 kl 12:34 »
Jag vet rätt lite om massugnar, men desto mer om kakelugn och modern vedpanna, eftersom det är det jag har hemma. Men massugn tilltalar mig för att det är enkel teknik som liknar kakelugnen rätt mycket. Jag tror att det är svårare att hitta mer "hanterbar" uppvärmning än en massugn. Skulle i så fall vara direktverkande el eller värmepump.

Nackdelen är att det blir svårt att åka hemifrån vintertid. Man måste vara hemma och elda dagligen när det är kallt.

En annan nackdel är att hela husets planlösning blir håŕt styrd av massugnen. Allt byggs upp runt den. Svårt att bygga till/om? Med "vanlig" vattenburen värme med ackumulator, element/golvvärme och cirkpumpar blir man mycket friare i hur man kan bygga. Men det blir dyrare och man blir mer beroende av teknik och el. Blir nog iofs troligen lättare att sälja om man väljer vattenburet.

En grov uppskattning:

För ett normalt veduppvärmt bostadshus i Skåne kan 1500-2000 liter sägas vara en bra volym på en vattenackumulator. Kanske t.om. lite i överkant? Beror på yta, varmvattenbehov och isolering mm.

Ett stenmagasin är mycket sämre på att ta upp och ge ifrån sig värme, än vad ett vattenmagasin är. Det blir trögt. Genom luftrör genom, med öppningsbara ventiler i rummen, kan man styra/öka värmeuttaget genom att ändra ytan mot magasinet. Grovt skulle jag tro att man behöver 4-5 ggr större stenvolym än vatten, för samma värmemagasinering. Det innebär för ett normalt bostadshus 6 - 10 m3 stenvolym. Kanske i form av en mycket grov innervägg som löper genom huset, så att alla rum har en vägg mot den. 1,2 x 2 x 4 meter?

Rum med mer värmebehov har antingen eldstad eller mycket vägg. Genom att lägga in luftkanaler i väggarna, med öppning vid golvet och taket och stängningsbara ventiler, kan man ytterligare balansera värmen i rummen. Eller så hänger man en textil över väggen i rum som blir för varma.

6 - 10 m3 stenvolym är en mycket grov höftning. Någon annan kanske kan kommentera om det kan vara rimligt? Kag misstänler att det kan vara i underkant? Det är nog bättre att ta till extra. Sten är billigt.

I ena änden av muren har man en eldstad för "volymeldning", gärna så att man kan hantera ved bra. Kanske i anslutning till vedbod. Det är inte trevligt att behöva kånka ved som skitar ner genom hela huset.Kanske kombinerat med tvättstuga eller grovkök och bakugn. Rökkanaler fram och tillbaka genom muren med rensöppningar.

I andra änden har man ännu en eldstad för myseldning eller då man behöver extra värmetillskott. Också kanaler fram och tillbaka, oberoende av den andra eldstaden.

Kanske man lägger muren i nord-syd riktning. I syd har man myseldningen och "stora rummet/ateljé" med fönster åt väst, söder och öster. I norr har man volymeldning och tekniska utrymmen, små/inga fönster. I öst arbetar man i morgonsolen. I väst går man ner i varv till kvällssolen. Eller tvärtom, vad vet jag?

Hur kommer du att laga mat? På en elspis? Eller en vedeldad spis? Lämplig att ansluta även spisen till massugnen i så fall.
« Senast ändrad: 20 maj-12 kl 12:38 av sɹǝpuɐ »

Skogsola

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 maj-12 kl 13:11 »
 Hur mycket varmvatten behöver man egentligen? En gryta på vedspisen kommer man långt med. Men gärna då en stor och med tappkran på sidan.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #28 skrivet: 20 maj-12 kl 13:18 »
Hur mycket varmvatten behöver man egentligen? En gryta på vedspisen kommer man långt med. Men gärna då en stor och med tappkran på sidan.

Kruxet kommer om man en dag vill/behöver sälja. Om det inte finns varmvatten tappar man direkt en massa potentiella köpare. Att billigt och enkelt kunna duscha/bada varmt är inte heller fel. Eller rent av för tvättmaskinen, om man satsar på en med intag för varmvatten. Då slipper man eluppvärmning där.

ekoknutte

• Vem om inte vi ? När om inte nu ? Var om inte här
    • Närke
    • lindstedt.74@gmail.com
« Svar #29 skrivet: 20 maj-12 kl 14:25 »
ska du gjuta grund kan du få några ton porslin/keramik så går det inte åt så mycket murbruk
lev nu. sen är det försent . men tänk efter före

Skogsola

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 20 maj-12 kl 14:25 »
 Ska man bygga för att sälja så ska man bygga ett kataloghus i ett stadsnära villaområde. De som bygger i skogen efter eget huvud bygger för att bo.

Existens?

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 maj-12 kl 14:31 »
Jag tycker det är konstigt att man diskuterar ett helt hus, och fastnar på en sån sak som varmvattnet...  Ekologiskt eller inte, just varmt vatten skulle jag inte göra avkall på. Jag antar att det ska finnas ström, och då är ju en elektrisk beredare en minimal energiförbrukare. Bygg in den om man vill..isolera tiofalt extra runt.

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 20 maj-12 kl 14:59 »
En massugn är en väldigt bra ide. Bygger du själv, så är korsvirke beprövat, så tom byggnadsbyrokrater förstår vad du menar.
Lera finns sedan nästan överallt i Skåne.  Halmtak kan man ju lära sig lägga.  När de som nu river Magasinet i Svalöv gör de kaffeved av fina bjälkar, som skulle räcka till flera korsvirkeshus, får man nästan spader.
Finns det gott om vatten i brunnen, behövs som sagt knappast några system för återvinning av vatten. Visst kan man vattna med sitt badvatten ändå, utan att bygga system.

Jag har länge drömt om att bygga ett hus själv, åren går, så chansen att det blir av minskar.
Framförallt skulle jag vilja bevisa att man kan bygga såväl bättre som billigare än man vanligen gör.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #33 skrivet: 20 maj-12 kl 15:12 »
Om huset producerar mycket varmvatten (med sol och ved) och ackumulerar det väl så kan både disk- och tvättmaskin värmas med varmvatten. Vanliga maskiner klarar det inte, men det finns maskiner med anslutningar för både kallt och varmt vatten, även för privatpersoner.

Med mycket varmvatten kan du också ha en ofuro som tillåter dig att ligga närmast viktlös i ett badkar där vattnet inte blir kallt. Vattnet värms istället upp kontinuerligt med en värmeväxlare. Skönt när muskler och leder värker, eller hur?

Annars är det lättare att värma luft istället för vatten så en bastu är inte helt fel. Då behövs en mycket mindre mängd vatten i hushållet. Snålspolande duschmunstycken sparar ytterligare varmvatten. Det mysigaste snålmunstycket jag provat heter Tiger turbo saver. Det skapar inte nålvassa strålar utan istället ett mjukt regn av droppar redan vid två liter vatten per minut.

Slutligen slänger jag med ytterligare en ovanlig idé som sparar energi. En kylbox byggd av en frysbox och en extern termostat.

sökord: chest fridge
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #34 skrivet: 20 maj-12 kl 15:42 »
Att gräva ner luftrör har redan mwason tagit upp.

Gräva ner ventilationsrör i marken för att kunna dra in kalluft på sommaren isf ac :)

Ytterligare en användning av luftrör kan vara att kyla ett "riktigt" skafferi av större modell. Det borde gå fint att få det under 8 grader sommartid. Kallare vintertid. Kan vara två delar, en kallare och fuktigare del, och sedan en lite varmare och torrare del. Bara att bygga så att den kalla fuktiga delen får luften från rören och är byggd inne i den lite varmare torra, så att den kalla delen kyler den varmare genom väggarna. Allt som behövs är att gräva ner luftrör och ett par små fläktar som är mycket billiga i drift. Då minskar behovet av kylskåp rätt rejält.

Skogsola

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 20 maj-12 kl 16:02 »
 Har vedeldad bastu med varmvattenberedare på skorstenen. Annars ger en solfångare mer varmvatten än vad någon behöver under halva året. En elvarmvattenberedare drar för övrigt inte många knop den heller och kostar inte mycket. En sån kan man ju sätta in om inte annat så den dag man vill sälja sitt ekohus till någon som inte är så renlärig.

Skogsola

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 maj-12 kl 16:06 »
 Undrar var ni bor, ni som måste sila regnvatten och gräva ner rör för att kyla huset?
Knappast i Skandinavien väl?  ???

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 20 maj-12 kl 17:06 »
En vanlig badkarsblandare kan ställas på 40 grader, och då kommer tvättmaskinen inte att ta el för att värma vattnet. Vid annan tvätt-temperatur (som egentligen sällan behövs förutom en del vittvätt) värmer tvättmaskinen upp till temperaturen. En del el kan således sparas utan en speciell tvättmaskin.

Hoppas verkligen du kan förverkliga detta med bygget, det är så häftigt att det gläder mig, trots att jag inte alls är involverad.

jenses

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 20 maj-12 kl 18:23 »
En vanlig badkarsblandare kan ställas på 40 grader, och då kommer tvättmaskinen inte att ta el för att värma vattnet. Vid annan tvätt-temperatur (som egentligen sällan behövs förutom en del vittvätt) värmer tvättmaskinen upp till temperaturen. En del el kan således sparas utan en speciell tvättmaskin.
Nu är det bara så att protein koagulerar vid omkring 40 grader,
och det är bl.a. därför vattnet värmas upp i tvättmaskinen stegvis (alt. blandas till önskad temperatur i maskiner med kall- och varmvattenanslutning ).

Skytten

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 20 maj-12 kl 18:38 »
Jag undrar hur de maskiner som är avsedda för varmvatten fungerar?
Själv har jag några gånger kommit upp i drygt 41 grader, jag mådde inte så bra då, men inte fan koagulerade jag.
Koagulerade proteiner är inte heller olösliga i tvätten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser