Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns Isbarstandard?  (läst 8243 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Finns Isbarstandard?
« skrivet: 17 maj-12 kl 21:12 »
Jag har äntligen fått min egen flock isbarar  :D
15 hönor och 3 tuppar. En vuxen tupp och de andra är stora kycklingar.

Jag forsöker googla/söka, men hittar inte så mycket info om rasen. Finns det en "standard" for hur de ska se ut, även om det inte är en utställningsras?
På bilden jag fann på Google hadde dom kammar som andra höns. Min tupp har inte en "vanlig" kam. Se bild.

Har ni länkar til trådar om isbar blir jag jätteglad  :D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Finns Isbarstandard?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-12 kl 06:44 »
Är det hönorna i bakgrunden som ska föreställa isbarhönor?

Den tuppen ser inte alls ut som isbar, och hönorna i bakgrunden ser inte ut som isbar. Jag har inte mina bilder på denna datorn, ska försöka komma ihåg att posta några bilder senare. Isbarer är svarta, blå eller spättade, ev med lite guld- eller silverinslag på halsen. De ska ha enkelkam. Det är en ganska liten ras.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 18 maj-12 kl 09:38 »
Är det hönorna i bakgrunden som ska föreställa isbarhönor?

Den tuppen ser inte alls ut som isbar, och hönorna i bakgrunden ser inte ut som isbar. Jag har inte mina bilder på denna datorn, ska försöka komma ihåg att posta några bilder senare. Isbarer är svarta, blå eller spättade, ev med lite guld- eller silverinslag på halsen. De ska ha enkelkam. Det är en ganska liten ras.

Nei, hönorna i bakgrunden är bruna värphybrider, en italiener och en araucan ;)
Tuppen är stor ja  ???

Ska ta några bilder av mina unga isbar i dag, dom är blåa och svarta i olika nyanser.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 18 maj-12 kl 09:49 »

Jag forsöker googla/söka, men hittar inte så mycket info om rasen. Finns det en "standard" for hur de ska se ut, även om det inte är en utställningsras?
På bilden jag fann på Google hadde dom kammar som andra höns. Min tupp har inte en "vanlig" kam. Se bild.

Isbar har alltid enkelkam om din tupp har en annan kam så är han inte renrasig. Förmodligen är han korsad med Araucana som också är en grönvärpare. Det cirkulerar tyvärr  rätt gott om  blandrashöns som säljs som Isbar  :-\

Kolla din hönor hur de ser ut i kammen. Det syns ju inte lika tydligt om dom har fel kam också...

Här är i alla fall en bild på en Isbarshöna
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 18 maj-12 kl 11:26 »
Isbarane mine (eller va de nu är för ras) är inte 3 månader ennu, så svårt att se kammen ordentlig. Men ja, om isbar skal ha enkeltkam tror jag det finns araucan i mina  :-\
Jag har dom för äggens skull, men vil forsöka "renavla" då detta är en ovanlig ras här i Norge. Min vuxna tupp kommer från samma uppfödar som säljaren av kycklingarna köpte sine avelsdjur från. Vet det ska finnas en annan uppfödar i Norge också, men jag tror kanske jag ska köpa framtidiga isbarar från Sverige  :P

Tänkte at den blå och den "oransje" tuppen skulle stanna kvar här, men den oransje är då ingen isbar..?

Flera av hönsen har mörka ögon (vackra tycker jag), va seier "standarden" om ögonfärg?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 18 maj-12 kl 11:30 »
Flera bilder av gängen  ;D

Den "vita", kan det vara isbar vit?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 18 maj-12 kl 11:36 »
Tupparna kan ha silver eller guld i kragen och halsen. Som dina ungtuppar har fast det brukar inte vara så mycket så tidigt. Hönorna har oftast en svag antydan till silver eller guld i halsen om man tittar nära och noga. De flesta hönor är "enfärgade" om man tittar på lite håll. Så mycket färg på hals och bröst som flera av dina hönor har har inte inga hönor på ca 3 månader även om vissa individer i undantagsfall kan få det när dom är äldre.

Trist att det är så men det är nog bara att konstatera att dina djur är "Grönvärparblandisar"

Den "vita" hönan är inte vit utan blåspättad.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 18 maj-12 kl 11:49 »

Trist att det är så men det är nog bara att konstatera att dina djur är "Grönvärparblandisar"

Ok, tack  :)
Det viktigste for mej är at de värper gröna ägg  ;) Då ska jag inte annoncera framtidige kycklingar som isbar, men som grönvärpare. Så får jag heller importera någon riktiga isbar från goda "värplinjer" i framtiden.

Finns det trådar om nedärving av grönvärparanlaget?(Har problemer med att söka  :-\ )

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 maj-12 kl 14:19 »
Det verkar som det här med vad som är en isbar och vad som inte är en isbar har gått helt över styr. Bara för att en höna värper "gröna" ägg, har enkelkam och har en viss färg betyder det ju inte att det är en "renrasig" isbar! Det finns nog bara en enda människa som har något så när koll på var det finns renrasiga isbarflockar och det är Johan Widing. "Johan P" här på forumet.

Lägger man bara ut en bild och ställer frågan; om det är en isbar eller inte, kan man förvänta sig svaret att det antingen ser ut som en isbar eller att det inte ser ut som en isbar. Möjligen kan man se att det INTE är en isbar (som i det här fallet), men aldrig att det ÄR en isbar!

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #9 skrivet: 18 maj-12 kl 15:56 »
Så är det ju med de flesta raser, de kan vara blandingar bara de ser ut som de ska. Man DNA-testar inte höns, så även innom rasar i standarden kan det vara blandingar!?

Men jag undrar, var finner jag standarden for isbar? Där det t.ex står at hönor ska vara enfärgade och at isbar ska ha enkeltkam.

Gotlandskaninen kan t.ex se ut hur som helst, och är fortfarande renrasig. Jag undrar t.ex på detta med ärtkam. Kan det inte dyka upp individer med ärtkam blant renrasiga isbar om den ursprunglig är en araucanblanding? Nej, jag forsöker inte seia at mina är rena isbar, jag bara frågar  :P

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 18 maj-12 kl 18:18 »
Isbarerna är INTE framavlade ur araucanan, de är framavlade ut Creme legbar, som har enkelkam. Det har aldrig funnits några anlag för ärtkam i de raser som Silverudd använde för att plocka fram isbaren. Därmed kan man veta helt säkert att ett djur som inte har enkelkam inte kan vara en renrasig isbar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #11 skrivet: 18 maj-12 kl 20:17 »
Aha, trodde jag hadde läst at araucanaen var "stamfar" til alla grönvärpare, men då har jag läst fel.

Men det finns altså ingen "mal" på hur en isbar skal se ut i färgen m.m. heller?
Jag undrar hur jag i framtiden ska kunna veta om det är "riktiga" isbarer jag köper  ???

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: 18 maj-12 kl 20:24 »
Jo, här var det:
"Alla andra raser med turkosa, blå eller gröna ägg har i historien fått anlaget från Araucanan."
http://www.frulaurin.se/hons

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 18 maj-12 kl 21:29 »
Jo, här var det:
"Alla andra raser med turkosa, blå eller gröna ägg har i historien fått anlaget från Araucanan."
http://www.frulaurin.se/hons
Jo, det stämmer  ;D  Men Cream Legbaren är framkorsad med hjälp av Engelsk Araucana(grönvärpare) Brun Leghorn och Plymouth Rock av Professor Reginal Punnett i slutet av 20-talet och början av 30talet. CL var renavlad i ca 30 år innan Martin Silverudd importerade dem från England. De djur som importerades hade alla enkelkam. Då alla andra kamformer är dominanta över enkelkam ser man om djur har andra kamanlag. Det är därför man vet att Isbar som har annan kam än enkelkam är uppblandade med något annat på ett eller annat sätt.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #14 skrivet: 18 maj-12 kl 22:17 »
Då alla andra kamformer är dominanta över enkelkam ser man om djur har andra kamanlag.
Tack, det visste jag inte, men då forstår jag  ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 18 maj-12 kl 23:38 »
Jag undrar hur jag i framtiden ska kunna veta om det är "riktiga" isbarer jag köper  ???
Det kan man vara ganska säker på, om man köper från en gammal besättning som en kunnig person avlat på i många år utan att ta in nya djur. Mina isbarer t ex, härstammar från Johan P:s besättning, och från en kvinna i Göteborg, som i sin tur fått tag i dem från någon engagerad silveruddsuppfödare som jag glömt namnet på, de gick att spåra i många generationer, och var utan inblandning av avelsdjur från mer tveksamma uppfödare.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #16 skrivet: 19 maj-12 kl 08:50 »
Det kan man vara ganska säker på, om man köper från en gammal besättning som en kunnig person avlat på i många år utan att ta in nya djur. Mina isbarer t ex, härstammar från Johan P:s besättning, och från en kvinna i Göteborg, som i sin tur fått tag i dem från någon engagerad silveruddsuppfödare som jag glömt namnet på, de gick att spåra i många generationer, och var utan inblandning av avelsdjur från mer tveksamma uppfödare.
Tack, då ska jag fråga här på forumet innan jag evt importerar. Inte så lätt att veta vem som är tveksamma och inte när man bor på västkusten av Norge. Mina "isbarer" kommer från en seriös hönsuppfödare, jag tror inte det är hon som har korsat med araucana  :D

Edit: Men hon har nog heller inte visst riktig hur en isbar skulle se ut. Och hur kan man egentligen veta det om man köper höns från någon som säljer "isbar" och man inte lägger ut bild här på alternativ och frågar om det är såhär en isbar ser ut?  :P
« Senast ändrad: 19 maj-12 kl 08:55 av Skiftestads »

Sirpa

• -
« Svar #17 skrivet: 19 maj-12 kl 10:31 »
Har ni länkar till trådar om isbar blir jag jätteglad  :D

Här hittar du tråden om Isbar blå (SGRÖ)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=6192.0

Här finns tråden om Isbar vit (SBRIR)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=125881.0
« Senast ändrad: 19 maj-12 kl 10:46 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Ronny

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 19 maj-12 kl 11:41 »
Tack, då ska jag fråga här på forumet innan jag evt importerar. Inte så lätt att veta vem som är tveksamma och inte när man bor på västkusten av Norge. Mina "isbarer" kommer från en seriös hönsuppfödare, jag tror inte det är hon som har korsat med araucana  :D

Edit: Men hon har nog heller inte visst riktig hur en isbar skulle se ut. Och hur kan man egentligen veta det om man köper höns från någon som säljer "isbar" och man inte lägger ut bild här på alternativ och frågar om det är såhär en isbar ser ut?  :P

Har du ändrat rubriken?

Om du läser vad ieenolorac skriver så menar hon nog inte att man ska gå till väga riktigt så, utan verkligen ta reda på var de säkra besättningarna finns och köpa därifrån. På ett sånt här forum finns både seriösa och mindre seriösa säljare. Att bedöma vem som är seriös och mindre seriös och sen gå på en utseendemässig beskrivning som i detta fallet dessutom är ganska vag (som jag tidigare skrivit så finns ingen standard och det var heller aldrig Silverudds mening!) skulle inte jag vågat chansa på om jag nu ville ha tag på rasrena isbar, vilket jag inte vill, eftersom jag är nöjd med min åsbohönsflock.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #19 skrivet: 19 maj-12 kl 18:45 »
Har du ändrat rubriken?

Om du läser vad ieenolorac skriver så menar hon nog inte att man ska gå till väga riktigt så, utan verkligen ta reda på var de säkra besättningarna finns och köpa därifrån.

Nej, inte jag.

Ja, jag forstod det, jag ska fråga Johan P eller ieenilorac om det blir aktuelt  :D

Takk för länk, Sirpa, den var interessant! Och tuppen på side 3 måste ju vara farfar til min svarta tupp  ;D http://www.alternativ.nu/index.php?topic=6192.40
Det är inte bara vi nordmenn som inte riktig vet va en isbar är ;)

Mina höns är av rasen "Norsk Grönvärpare" tror jag   ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser