Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  zenith 26 vme  (läst 10259 gånger)

Soidberg

• Västerbotten
zenith 26 vme
« skrivet: 18 maj-12 kl 20:07 »
Hej jag har en volvo bm terrier 425, den läker från förgasaren och nu undrar jag
Vet ni något säkert ställe man kan få tag på en zenith 26 vme förgasare?
Alternativt en renoveringssats men bussningar till spjällaxeln

Eller kanske är det någon här på forumet som har en liggandes i sina gömmor  :)

Förgasaren gick att finna förutom i terrier även i krabaten, gamla austin-bilar och även
I leyland 154.

Tack på förhand

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: zenith 26 vme
« Svar #1 skrivet: 19 maj-12 kl 13:50 »
ebay.co.uk   sök där och du skola finna.
annars är google ett hett tips.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 19 maj-12 kl 14:37 »
Borde inte en förgasare till PV eller Amazon funka? Kanske t.o.m 144. Dubbla förgasare borde ge lite extra, bara du lyckas schysstera dem rätt. Känsliga saker d där!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 19 maj-12 kl 18:22 »
De fallförgasare som på sin tid satt på Volvomotorer i personbilar har större diameter än den 26 mm-förgasare som används på BM Terrier. Även om en sådan kanske kan ge mindre tryckfall och därmed högre effekt på höga varvtal finns det risk att segdragningsförmågan blir lidande - vid lågt varvtal och fullgas blir ju lufthastigheten genom en stor förgasare så låg att den inte kan förgasa bränslet ordentligt utan det kommer in i motorn i form av stora droppar som kanske inte hinner brinna upp förrän avgasventilen har öppnat.

Såvitt jag kan se av sprängskisser på nätet (t ex http://www.stationary-engine.co.uk/ZenithCarbs/ZenithSP79.htm ) så har denna typ av förgasare inga bussningar för spjällaxeln, så om spjällaxellagringarna är slitna får man nog tillverka bussningar själv.
Men det felet ska inte kunna medföra att det läcker bränsle om förgasaren, det brukar leda till att det är svårt att få pålitlig tomgång.

Soidberg

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 07 jun-12 kl 20:10 »
Förgasaren har inga bussningar till spjällaxeln orginal, men det är inget ovanligt att sådana förgasare börjar läka just kring axeln. Har hört att det skall finnas att köpa färdiga bussningar som passar mot axeldiametern, och att man sedan borrar upp ett större hål i förgasaren som bussningarna passar i.

men det kanske finns något annat intelligent lösning för att hindra droppandet?

Ska kolla på Ebay, där finns ju det mesta i vår herres hage  :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 07 jun-12 kl 22:10 »
Det borde inte kunna droppa från spjällaxeln om inte förgasaren flödar över svårartat.

Så kolla i första hand att flottör, flottörventil mm är i ordning. Gamla mässingsflottörer kan bli otäta så de så småningom blir fyllda med bensin och inte flyter. Plast- och korkflottörer kan svälla och kila fast sig i flottörhuset. Om nål och säte i flottörventilen är mycket slitna så kan de få svårt att täta.
Om en mässingsflottör är otät så kan man koka ur bensinen ur den genom att lägga den i kokande vatten tills det slutar bubbla ur läckan. Gör sedan rent mycket noga runt läckstället och löd ihop det så det blir tätt (vanligt tenn/bly-mjuklod för elektronik + stor lödkolv). Om det finns en siffra i verkstadshandboken på hur mycket flottören ska väga, så gör gärna en kontrollvägning på brevvåg efteråt.

Jag antar att bränslet kommer med självtryck från tanken till förgasaren? I så fall behöver du inte oroa dig över att för högt bränsletryck skulle kunna få förgasaren att flöda över, men det är ett vanligt problem på motorer med mekanisk bränslepump. Bränsletrycket måste alltid kollas om pumpen har bytts ut eller renoverats, ofta finns det en justermöjlighet (t ex olika tjocka packningar mellan pumpen och motorblocket).

Soidberg

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 09 jun-12 kl 00:26 »
Torbjörn: det är väldigt intressant det du säger om för högt bränsletryck.

För den har nämligen en mekanisk bränslepump, och jag har nyligen renoverat den.
Detta måste kollas upp. tanken har aldrig slagit mig att den kanske pumpar in för mycket bränsle, måste göra en grundligare undersökning av var läckaget är.

skall man ha tjockare eller tunnare packning för att minska bränsletrycket?
 antar att det borde va tunnare, då borde pumparmen ha mindre "slag"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 09 jun-12 kl 08:10 »
I en del fall ska packningen vara tunnare för att minska bränsletrycket, i andra fall tjockare. Det beror på hur mekaniken i bränslepumpens underdel är gjord. Det är ju lätt gjort att koppla in en manometer för att mäta bränsletrycket och se vad som händer om man lossar fästskruvarna för pumpen litegrann.

Johan B

« Svar #8 skrivet: 09 jun-12 kl 18:40 »
Hej,

Föreslår att du kollar exempelvis denna site, och då behövs serienumret på din förgasare.

http://www.carbkitsource.com/carbs/numbers/Zenith/index.html

Att googla på "zenith carburetor rebuild kit" ger också många svar.

Det är i allmänhet lätt att beställa sånt från USA. Fick själv en liten Honda förgasare + 3 packningar hemskickat för ung 650 SEK. Zenith är nog 10 ggr dyrare.

mvh Johan

hayproducer

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 02 jul-12 kl 16:13 »
Exakt var läcker din förgasare??

flottören om  den är riktig så stänger den bränsletillförseln. (nålventil)
Läcker den i packningen 2 st ?
runt spjällaxeln??
Runt förgasarfoten? vanligt fel är att förgasarfoten med tiden måste planas med en planfil.
Går traktorn jämt och fintöver hela varvtalsregistret?

Om förgasaren läcker mellan flottörhuset och halsen  på förgasaren så är ett tipps att du demonterar flottörhuset och filar upp de 2 hålen i riktning mot halsen.

Hålen som ska filas upp är de som skruvarna går igenom och somhåller flottörhuset påplats!

sätt sedan lite press på flottörhuset när du monterar tillbaka huset.

Det är vanligt att vinkeln mellan hals och bottenventilhuset (slår sig) och vinkeln ska vara 90 grader menär vanligen lite större, kan åtgärdas genom att fila upp skruvhålen.

Se till att den inte drar tjuvluft vid hals och förgasarfot.
man kan ibland bli tvungen att montera en slangklämma runt hals och flottörhus, därefter dras de 2 toppskruvarna till flottörhuset fast.

Vi har 2 krabater som går lungt och fint påalla varvtal, efter ovan genomförda operationer.

tomten

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 30 jun-13 kl 21:37 »
www.annonsera.se finns det både förgasare och renoveringsats

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser