Det borde inte kunna droppa från spjällaxeln om inte förgasaren flödar över svårartat.
Så kolla i första hand att flottör, flottörventil mm är i ordning. Gamla mässingsflottörer kan bli otäta så de så småningom blir fyllda med bensin och inte flyter. Plast- och korkflottörer kan svälla och kila fast sig i flottörhuset. Om nål och säte i flottörventilen är mycket slitna så kan de få svårt att täta.
Om en mässingsflottör är otät så kan man koka ur bensinen ur den genom att lägga den i kokande vatten tills det slutar bubbla ur läckan. Gör sedan rent mycket noga runt läckstället och löd ihop det så det blir tätt (vanligt tenn/bly-mjuklod för elektronik + stor lödkolv). Om det finns en siffra i verkstadshandboken på hur mycket flottören ska väga, så gör gärna en kontrollvägning på brevvåg efteråt.
Jag antar att bränslet kommer med självtryck från tanken till förgasaren? I så fall behöver du inte oroa dig över att för högt bränsletryck skulle kunna få förgasaren att flöda över, men det är ett vanligt problem på motorer med mekanisk bränslepump. Bränsletrycket måste alltid kollas om pumpen har bytts ut eller renoverats, ofta finns det en justermöjlighet (t ex olika tjocka packningar mellan pumpen och motorblocket).