Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När sluta med kokt ägg till frigående kycklingar  (läst 4189 gånger)

tobiaslindberg

• Västergötland
När sluta med kokt ägg till frigående kycklingar
« skrivet: 17 maj-12 kl 19:44 »
Jag har en flock Gotlandshöns som dagtid är helt frigående på vår gård och alltså har bra möjlighet till eget fodersök. Dessutom har de fri tillgång till en foderautomat med blandsäd och får en del hushållsrester.

Vi har just nu kycklingar från två olika kullar i flocken med 10 dagar ålderskillnad. Båda kullarna ruvades naturligt och kycklingarna har varit tillsammans med hela flocken från kläckning. Kycklingarna har från dag två utfodrats med väldigt hårdkokta ägg (12 min). Efter 5 dagar började hönsmammorna vara uteomhus med sina kycklingarna och det ser ut som om kycklingarna hela tiden får mycket mat från sitt eget och hönsmammornas fodersök. Nu när kycklingarna är 12 respektive 22 dagar gamla är de allihopa med och tar för sig när de stora hönsen får hushållsrester.

Nu till frågorna. Hur länge bör jag fortsätta med att ge kycklingarna kokt ägg under de förhållanden som de lever under? När kan alltså kycklingarna börja klara sig på samma föda som den övriga flocken får, dvs eget fodersök, hel blandsäd och en del hushållsrester? Gör det någon skillnad för hur tidigt man kan sluta med de kokta äggen om man låter kycklingarna ha tillgång till mald blandsäd?

Xoot

• Gäst
SV: När sluta med kokt ägg till frigående kycklingar
« Svar #1 skrivet: 17 maj-12 kl 19:51 »
Kycklingarna som blivit till här har alltid fått helkorn och värpfoder tillsammans med mycket majs direkt från Ica.
Allt krossat lite extra men slutar krossa när kycklingarna är omkring 1½månad. Vuxna får samma föda.

Finns lite olika teorier angående värpen men alla har alltid överlevt här iaf.

Hoppas det kan ge dig en fingervisning. :)

tobiaslindberg

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-12 kl 20:16 »
Kycklingarna som blivit till här har alltid fått helkorn och värpfoder tillsammans med mycket majs direkt från Ica.
Allt krossat lite extra men slutar krossa när kycklingarna är omkring 1½månad. Vuxna får samma föda.

Finns lite olika teorier angående värpen men alla har alltid överlevt här iaf.

Hoppas det kan ge dig en fingervisning. :)

Tack för svaret!

Så, om jag förstår dig rätt så kan kycklingarna äta hela sädeskorn efter 6 veckor? Vid vilken ålder tror du att kycklingarnas egna och hönsmammornas fodersök ger tillräckligt med protein och annat nyttigt för att jag ska kunna sluta ge de kokta äggen?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 20:51 »
Här får kycklingarna bara sin första måltid i form av kokt ägg. Tror inte det är nödvändigt men jag vill ändå se att de kommer igång med magen. Sen har de tillgång till startfoder samt de går fritt med hönorna ute och plockar. De går även i de vuxnas hönornas matho där det finns säd och värpfoder.
Ser att hönorna sköter serveringen rätt bra, kollar så det är OK.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tobiaslindberg

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 21:23 »
Här får kycklingarna bara sin första måltid i form av kokt ägg. Tror inte det är nödvändigt men jag vill ändå se att de kommer igång med magen. Sen har de tillgång till startfoder samt de går fritt med hönorna ute och plockar. De går även i de vuxnas hönornas matho där det finns säd och värpfoder.
Ser att hönorna sköter serveringen rätt bra, kollar så det är OK.

Tack för svaret!

Jag använder ju varken start- eller värpfoder vilket innebär att de kokta äggen, som de får serverat i en gallerlåda som hindrar de stora hönsen att äta upp allt, är den enda av mig tillförda animaliska proteinkällan för kycklingarna. När det kommer till vuxna Gotlandshöns så har jag läst att det under sommarsäsongen räcker med eget fodersök och lite hel blandsäd. Men hur är det med kycklingarna, vid vilken ålder kan deras eget fodersök tillgodose deras näringsbehov?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 21:48 »
Har läst nånstans att 10-12 vakna timmar räcker för naturligt fodersök ute. Men de måste ju ha fritt utrymme, alltså inte hönsgård i så fall. Sen har ju männschan sina ideer men fri tillgång på mat ger nog bäst förutsättningar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 maj-12 kl 22:17 »
Tack för svaret!

Så, om jag förstår dig rätt så kan kycklingarna äta hela sädeskorn efter 6 veckor? Vid vilken ålder tror du att kycklingarnas egna och hönsmammornas fodersök ger tillräckligt med protein och annat nyttigt för att jag ska kunna sluta ge de kokta äggen?

Nja. Alltså. Alla mina djur får samma foder men kycklingarnas mat blir krossad. Handduk och hammare.
Jag tillhör kategorin som inte tror att höns klarar söka ALL sin egen mat i en svensk trädgård så helspannmål är bra.

Mina vuxna djur får kokta ägg, råa ägg ibland också. Lite som godis på fredagarna.
Alla höns äter 10st vaktelägg per dag som är råa men det beror mest på att ingen vill köpa vakteläggen. :P

Äggskalet vågar jag däremot inte bjuda på därför man vill ju inte ha äggätare.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 maj-12 kl 22:29 »
Jag tänker såhär...

Du har en hel hönsflock som rör sig runt hönshuset. De små kycklingarna klara ju inte att dra iväg på några långa utflykter. Det innebär att det förmodligen är ganska begränsad tillgång på proteinrik föda i det fria för de små.

Om du inte planerar att köpa in något proteinrikt foder till dem så föreslår jag att du fortsätter med ägg ett bra tag till. Du skulle ju kunna välja att ge dem krossade ärtor oxå, eller något annat animaliskt.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser