Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur puffar man quinoa?  (läst 14188 gånger)

filurfigur

• Gäst
Hur puffar man quinoa?
« skrivet: 15 nov-06 kl 19:23 »
Undrar om någon kan berätta för mig hur man puffar quinoa så att man kan ha den i sin musli?!

Är inget vidare bra på det här med matlagning, men försökte ändå klura ut hur det hela skulle gå till. Så jag har försökt med att lägga ett lager quinoa  i botten på en kastrull och haft den ett tag på mellan-värme på spisen... vilket enbart resulterade i att det började lukta lite smått bränt och quinoan blev inte det minsta puffad.  :-\

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Hur puffar man quinoa?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-06 kl 00:39 »
Hej filurfigur!

När du säger puffa quinoa menar du poppa som popcorne? Hade du matolja i kastrullen?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

filurfigur

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 nov-06 kl 06:34 »
Nej jag hade inget mer än quinoan i kastrullen. Jag funderade på om man skulle det, men tänkte att då blir nog inte muslin lika hållbar. Musli brukar ju bara innehålla torra ingredienser.

Men man ska kanske testa med lite olja...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-06 kl 14:27 »
Jag ska också testa för jag vet inte om det fungerar.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

filurfigur

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-06 kl 16:48 »
Om du hinner testa före mig så kan du ju berätta hur det gått... :)

Jag hinner inte testa idag i alla fall.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 16 nov-06 kl 17:50 »
Nu har jag testat med matolja. Först pröva jag på 6:an men de blev svarta. Sedan gjorde jag ett nytt försök på 2:an och de puffar fortfarande inte.

Har du hört talas om att det ska gå att puffa dom?

Du kanske har bättre lycka än jag när du prövar.

Berätta sen hur det gick. :)

Åter nr 1/13

filurfigur

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 nov-06 kl 19:17 »
Begriper inte hur man ska göra då...  ???

Jag har inte hört någon säga att man kan puffa dem, men eftersom det finns i müslin som jag har nu, som jag köpt färdigblandad (Saltåkvarn) så måste det väl gå att puffa dem... Men hur har jag ingen aning om.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 16 nov-06 kl 19:29 »
Jag använder också Saltåkvarns. Kan det vara så att man använder dem "naturell" i musli?

Åter nr 1/13

filurfigur

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 nov-06 kl 20:03 »
Nej de är inte naturell i müslin. De är lite större än när de köps i vanlig förpackning, ungefär som du tänker dig puffat ris, nästan lite i stil med den konsistensen, men inte lika stora såklart.

Det står på förpckningen att det är puffad quinoa.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 16 nov-06 kl 20:11 »
Dom har jag aldrig sett. Ska kolla i affären nästa gång.

Kom på att man kanske kan använda varmluft/popcoremaskin? Tyvärr har jag ingen sådan.

Åter nr 1/13

filurfigur

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 nov-06 kl 21:03 »
Ja kanske det. Jag har en sån där gammal variant av popcornmaskin, som jag köpte när jag skulle göra fett- o saltfria popcorn till hundarna... kanske får leta fram den och testa. Men vågar man det? Tänk om det börjar brinna eller ngt!?!?  :-\

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 16 nov-06 kl 21:05 »
Tyvärr vågar jag inte svara på det, men kanske det finns någon teknisk person här på forumet som vet mer om den saken.

Åter nr 1/13

sofia på gotland

« Svar #12 skrivet: 23 nov-06 kl 11:17 »
Men ring till Saltå och fråga. om ni ändå köper deras Quinoa borde de hjälpa till med recept med glädje.  Jag vet inte vad puffa egentligen betyder rent tekniskt. Popcorn poppar man ju faktiskt. En del saker jag haft i musli har jag först kokat och sedan rostat torra, i ugn eller torr stekpanna, det kan ni ju prova med bara litegrann om ni ändå får en matsked över vid matlagning.

Jag har bara lagat Quinoa en gång, tyckte inte alls att det var gott, lite surt och ganska tråkigt, gjorde jag fel?

filurfigur

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 nov-06 kl 17:08 »
Ja man kan kanske kontakta Saltå kvarn o fråga.

Jag tycker att quinoa är gott att koka och ha i sallader, med sallad, gurka, tomat, rödlök, paprika och majs, och äta med keso (om man nu gillar det förstås).  :)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 24 nov-06 kl 17:31 »
Jag använder quinoa oftast som ris. Har aldrig känt någon sur smak.

Fröna ska spolas i hett vatten för att få bort bitterämnen som sitter i ytskiktet.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser