Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tröskverk  (läst 3139 gånger)

hillmut

• Värmland
Tröskverk
« skrivet: 16 maj-12 kl 20:49 »
Är det någon som har elmotor på tröskverket?
Hur stor motor behövs det?
Henrik

kbh

• Gäst
SV: Tröskverk
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 21:01 »
Henrik
Vad ja mins  så var det ju många som hade el motor   men även att dom körde med traktorns skiva

anders50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 21:06 »
Henrik

Det beror ju vilket tröskverk det är?

Här hade vi en 10 hästars om jag inte minns fel. Till ett Mofors verk.

hillmut

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 20:56 »
Tröskverket heter skogsfors bruk modell 14.

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 maj-12 kl 09:22 »
Tröskverket heter skogsfors bruk modell 14.

Vår tröska var tillverkad här i samhället och din är gjord i grannsamhället Reftele, 2 mil kärifrån!

Vet inte hur mod.14 ser ut, men finns det remskiva så är det ju bara att prova med en motor.

astrojensen

• Danmark
« Svar #5 skrivet: 26 jun-12 kl 20:23 »
Henrik

Med elmotor krävs i regeln hälften så många hästars effekt som tröskverkets cylinderbredd i tum eller lite mera. Vid traktor- eller annan motordrift krävs i regeln ungefär samma effekt som verkets cylinderbredd i tum. Altså cirka 7 hästars elmotor vid et 14" verk, en 25 hästars traktor vid et 24" verk, etc. Detta självklart något beroende på verket, säden som ska tröskas, etc. Har man tillgång till en bra traktor med finfin varvtalsregulering (inte alla reagerar lika snabbt och vid tröskning måste motorn reagera snabbt, om stopp i cylindern ska undvikas) kan man lägga i rejält, annars får man ta det lite lugnt. 

Thomas, Bornholm

anders50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jun-12 kl 20:36 »
Inte för att jag minns exakt bredden på cylindern på vårt tröskverk och de andras här i byarna, men nog var cylindern 50-60 cm bred och vet ingen som hade större motor än 10 hk. Och far sparade inte på krutet när han matade!  ;D

25 hästars motor var det nog inte så många bönder som hade säkring till här i byarna förr.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #7 skrivet: 26 jun-12 kl 23:06 »
Inte för att jag minns exakt bredden på cylindern på vårt tröskverk och de andras här i byarna, men nog var cylindern 50-60 cm bred och vet ingen som hade större motor än 10 hk. Och far sparade inte på krutet när han matade!  ;D

25 hästars motor var det nog inte så många bönder som hade säkring till här i byarna förr.
50 cm/2,5=20 tum/2=10hkr=Far din hade rätt storlek på motorn. En granne hade 30 hästars släpringad motor monterad på verket minns jag, det var ett ganska stort verk och så drog den förutom verket, spannmålsfläkt agnafläkt press och hela faderullan.
"Kärleken är livets bäste vän"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jun-12 kl 00:23 »
Motorn till tröskan här ute på logen är på 7,5 hk. ASEA med hakkorslogo, dvs före andra världskriget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 3 användare (2 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser