Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Element  (läst 14868 gånger)

Vattenloppan

• Närke
Element
« skrivet: 16 maj-12 kl 18:04 »
Har i mitt lilla torp 7 element (40m2)... Dessa är troligen från sent 60-tal... Är det lönsamt att byta ut dem? Då det varit en kylig vår har jag ibland haft två igång... Och eldat.. I vintras var jag här några ggr, samma då... Bara ett par igång.. Har vant mig vid låga temperaturer (svettas vid 18)...

Funderar på oljeelement (typ jula) men då jag googlar sägs det att värmebehållningen är kass...

Luftvärmepump är inte ett alternativ...

Vill få ner elkostnaderna men är det så att det inte lönar sig att skaffa nya element? Har dessutom inga höga elkostnader.... Men alla kronor är välkomna...

Svårt att få värme från solcell? Krävs det stora ombyggnationer? Hmmm, detta är nog den egentliga frågan  :D
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Element
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 18:16 »
Är det elektriska element? I så fall har det ingen större betydelse om du byter. Gamla och nya element är lika effektiva. Däremot kan temperaturregleringen fungera bättre med ett nytt. Men det sparar inte så mycket pengar. Oljefyllda element är varken bättre eller sämre. Bara lite trögare.

En luftsolfångare kan hjälpa till med värmen vår och höst. En sådan går bra att göra själv. Det finns massor med anvisningar på nätet. Prova att googla "bygga luftsolfångare". Hänger man en sådan på en solbelyst vägg krävs det minimalt med ombyggnad. Man måste göra ett hål i väggen dock. Finns att köpa färdiga också.
« Senast ändrad: 16 maj-12 kl 18:21 av sɹǝpuɐ »

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 18:22 »
Inte lönt att byta om de fungerar med inställningsreglage och så. Direktverkande elelement är direktverkande elelement.

Det har skrivits i trådar här om folk som modifierat sina element med datorfläktar, för att sprida ut värmen mer. Visserligen finns det nya element med den funktionen om man vill byta. 40 kvadrat kräver inte så mycket. Inte sju stycken om de inte är väldigt små. Kolla Jula och Biltema.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #3 skrivet: 16 maj-12 kl 18:23 »
Jo, de är elektriska.. Tack för tipsen, ska kolla upp  :)

Det som bekymrar mig är att ett av elementen knäpper hela tiden, trots att det inte varit igång på över ett år... Funderar på att skruva upp skiten och ta bort det  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #4 skrivet: 16 maj-12 kl 18:25 »
Inte lönt att byta om de fungerar med inställningsreglage och så. Direktverkande elelement är direktverkande elelement.

Det har skrivits i trådar här om folk som modifierat sina element med datorfläktar, för att sprida ut värmen mer. Visserligen finns det nya element med den funktionen om man vill byta. 40 kvadrat kräver inte så mycket. Inte sju stycken om de inte är väldigt små. Kolla Jula och Biltema.

Jo, då fick jag det bekräftat... Tack.. Kanske brandrisken att ha i åtanke... Fast har de klarat sig i 40 år så funkar de nog att tag till  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 16 maj-12 kl 18:34 »
Inget farligt att gamla element knäpper, det har våra alltid gjort när de är avstängda.

Energi är oförstör bar, matar man in 1kW i ena änden på någonting så får man ut 1 kW i andra änden. Eftersom ett element inte gör av med energi i annan form än värme så ger de alltså 1kW i värme om det är vad man tillför.

Och så tycker nog jag att är en solvärmegrej tänkbar så borde en luft/luft-värmepump också va det. Iaf om man vill ha värme så man kan vistas där.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vattenloppan

• Närke
« Svar #6 skrivet: 16 maj-12 kl 19:31 »
Inget farligt att gamla element knäpper, det har våra alltid gjort när de är avstängda.

Energi är oförstör bar, matar man in 1kW i ena änden på någonting så får man ut 1 kW i andra änden. Eftersom ett element inte gör av med energi i annan form än värme så ger de alltså 1kW i värme om det är vad man tillför.

Och så tycker nog jag att är en solvärmegrej tänkbar så borde en luft/luft-värmepump också va det. Iaf om man vill ha värme så man kan vistas där.

Vet inte om jag är knasig... Men en luftvärmepump drar ju också el  :-\
Så installera det för massa tusen passar mig nog inte...  :)

Tack för svaret om knäppandet  :)

Enda gången jag behöver värme är ju de kalla månaderna, så solpanel kanske inte är den bästa lösningen... Hmmm....  ???

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 maj-12 kl 19:36 »
Vet inte om jag är knasig... Men en luftvärmepump drar ju också el  :-\
Så installera det för massa tusen passar mig nog inte...  :)

Men inte lika mycket el. Åtminstone här nere funkar de riktigt bra.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #8 skrivet: 16 maj-12 kl 19:59 »
Men inte lika mycket el. Åtminstone här nere funkar de riktigt bra.

"här nere"?

Jag bor utanför Nora, i Bergslagen (örebro)... Tror du det skulle löna sig? Jag kan ju erkänna att jag har fel... ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 maj-12 kl 20:04 »
"här nere"?

Jag bor utanför Nora, i Bergslagen (örebro)... Tror du det skulle löna sig? Jag kan ju erkänna att jag har fel... ;D

Blekinge. Vet inte hur kalla vintrar ni har och hur mycket el du brukar göra av med under vintermånaderna.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #10 skrivet: 16 maj-12 kl 20:34 »
Blekinge. Vet inte hur kalla vintrar ni har och hur mycket el du brukar göra av med under vintermånaderna.

Jösses, vet någon av oss hur vintrarna blir?  ;D
Har ingen aning om elförbrukningen... Har inte bott här permanent tidigare... Men tillbringade jul, nyår och lite till här... Elräkningen landade på ca 700 kr/ 3mån... Men, liten yta, köldkänslig människa  :)

Om jag ska bo här hela tiden så krävs det att jag tänker till... Luftvärmepump... Hmmmmmm.... ???

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 16 maj-12 kl 20:34 »
Hej!

Som andra påpekat är det ingen idé att byta elementen så länge temperaturregleringen fungerar på de gamla, all energi du matar in i dem blir värme, i nya som gamla element.

Elementet som knäpper är antagligen ingen fara, bara att det rör sig lite när det ändrar temperatur. Men det kan bli kortslutning eller överslag i gamla element så om du inte använder det är det lika bra att plocka bort det, för säkerhets skull, tror jag.

Eftersom investeringskostnaden på en (luft-luft-)värmepump är rätt stor så kan det löna sig att fundera över vilka alternativ du har. Någon föreslog en solfångare. Det är nog en bra idé. På vintern står solen lågt, därför monterar du den på en södervägg och har genast fått hjälp med värmen - åtminstone så länge det är plusgrader och solsken.

Jag vill påstå att det inte spelar så stor roll om din solfångare är så effektiv på vintern. Genom att spara pengar åt dig på vår, höst och sommar får du totalt över året mindre kostnader. Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv är det bara dumt att skaffa sig en alternativ anläggning som klarar hela året för den blir så himla dyr att dess investeringskostnad äter upp besparingarna under lång tid. Satsa istället på att klara allt under sommaren med sol, det allra mesta under vår och höst med sol, komplettera i första hand med ved och i andra hand med el. (Tips: Elektrisk värmefilt i sängen som får vara på i en timme innan man går och lägger sig är en höjdare.)

Det som slår mig när jag läser ditt inlägg är att du har ett torp men inte verkar elda så mycket. Har du kollat om du kan köpa färdigkluven (om du inte vill såga och klyva själv) ved från någon på bygden. Kanske känns slött men det är antagligen billigare än att köpa samma värme genom sladden i väggen.

Dessutom, som det påpekas i handboken, är det dåligt för huset att inte elda i det - du riskerar fuktskador både i byggnad och grund.

Men åter till solgrejerna. Jag har sett reklam för något som heter solarventi som är en färdig lösning för att få lite uppvärmningshjälp. Har ingen aning om hur just den lösningen fungerar men gillar du att fixa går det säkert att göra något liknande själv.

Vänligen
Jens

Edit: Förtydligande.
« Senast ändrad: 16 maj-12 kl 20:39 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #12 skrivet: 16 maj-12 kl 20:47 »
Fint svar Jens  :)

Tackar allra ödmjukast  :)

Du verkar vara inne på samma linje som jag.. Solcell funkar sisådär under kalla månader... Och, naturligtvis, är det då jagbehöver värme  ;D

Har en fin bonde som jag får köpa ved av... Men det är ta mig tusan inte billigt... Gav 1000kr för (vad jag tror) knappt 3m3 blandved, knappt någon björk... Men å andra sidan fick jag det levererat till vedbon  :)

Ska kolla solatventi nu....  :)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 16 maj-12 kl 21:05 »
Gav 1000kr för (vad jag tror) knappt 3m3 blandved, knappt någon björk... Men å andra sidan fick jag det levererat till vedbon  :)

:)  Kul att hjälpa.

Men för det priset var den färdigsågad och kluven hoppas jag...

Å andra sidan, med ett elpris på 1,50-2,50 kr/kWh är det nog en bra affär.

Följande är sagt i välmening så ta det inte som ifrågasättande: Kan du elda?

Jag menar bara att man genom att elda rätt kan få mer värme ur varje vedträ. Jag är själv ingen klippa på det men har läst fina artiklar i ämnet i handboken. Kolla det. Tänk också på att stänga spjället vintertid när du inte har vare sig glöd eller eld i spisen. Annars sugs värmen ut. OBS! Viktigt att inte stänga spjället då det brinner, man riskerar i så fall dödlig koloxidförgiftning.

Mina grannar sätter in extrafönster på insidan av de vanliga på vintern -  billigt och sparar värme. Trasmattor på golven sparar också värme, går ibland att hitta stora begagnade. Allt sagt i välmening.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 16 maj-12 kl 22:27 »
Håller med där, att elda med ved är alltid billigast. 1000 spänn för 3 kubik kapad och luven ved är helt OK, även om det är i stjälpt mått. Om det är björk eller inte har *trummm* större betydelse i stan än i verkligheten, bara det finns lucka i eldstaden så det inte slår ut gnistor.
Har du inte möjlighet att elda hela tiden (tex. är på jobbet) kan en värmepump va bra. En sån liten BRA pump bör du få installerad för 17000 spänn. Räkna med att spara 50% mot elvärme.

Men VED är billigast om du har en vettig eldstad. En öppen spis är ingen vettig eldstad. Är det en sån du har ska du sätta i en insats. Då blir den innihälvitta bra.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 maj-12 kl 22:34 »

Men VED är billigast om du har en vettig eldstad. En öppen spis är ingen vettig eldstad. Är det en sån du har ska du sätta i en insats. Då blir den innihälvitta bra.

Fast det beror allt på lite det. En "gammal" öppen spis med rejäl eldstadsöppning, drar visserligen en del ved, men direktstrålningsvärmen och därmed snabbuppvärmningen brukar vara djävulskt bra. Däremot lagrar de inte någon värme alls typ, men det gör inte kassetter heller.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #16 skrivet: 16 maj-12 kl 22:42 »
Håller med där, att elda med ved är alltid billigast. 1000 spänn för 3 kubik kapad och luven ved är helt OK, även om det är i stjälpt mått. Om det är björk eller inte har *trummm* större betydelse i stan än i verkligheten, bara det finns lucka i eldstaden så det inte slår ut gnistor.
Har du inte möjlighet att elda hela tiden (tex. är på jobbet) kan en värmepump va bra. En sån liten BRA pump bör du få installerad för 17000 spänn. Räkna med att spara 50% mot elvärme.

Men jag ÄLSKAR min öppna spis... Eller som jag kallar den : wide screen tv  ;D

Den värmer stugan bra... När jag är hemma....

Lurar ändå på hur många år jag måste ha en värmepump, för att det ska löna sig... Gör av med total-el max 300 kr/mån... Inkluderar spis mm.. En luftvärmepump har ju livslängd.. Vilket gör att jsg motsätter mig den... Tror inte att jag i längden tjänat på en sådan   ???

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 maj-12 kl 22:46 »
Men jag ÄLSKAR min öppna spis... Eller som jag kallar den : wide screen tv  ;D

Den värmer stugan bra... När jag är hemma....

Lurar ändå på hur många år jag måste ha en värmepump, för att det ska löna sig... Gör av med total-el max 300 kr/mån... Inkluderar spis mm.. En luftvärmepump har ju livslängd.. Vilket gör att jsg motsätter mig den... Tror inte att jag i längden tjänat på en sådan   ???

Har du bott där hela vintermånader då? Eller haft värmen på då rättare sagt. ..Jag förstod annorlunda..

Vattenloppan

• Närke
« Svar #18 skrivet: 16 maj-12 kl 22:51 »
Fast det beror allt på lite det. En "gammal" öppen spis med rejäl eldstadsöppning, drar visserligen en del ved, men direktstrålningsvärmen och därmed snabbuppvärmningen brukar vara djävulskt bra. Däremot lagrar de inte någon värme alls typ, men det gör inte kassetter heller.

Min är relativt ny... Men värmer som faaaaaaaaan när jag eldar... Dock är värmebehållningen inget vidare... Eller  ???... Jag sover gott på natten och småhuttrar på morgonen... Eldar nu, ca 5grader ute. Tror jag har ca 22 grader inne nu.... Imorgon bitti ca 15.... Fullgott för mig  :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #19 skrivet: 16 maj-12 kl 22:58 »
Har du bott där hela vintermånader då? Eller haft värmen på då rättare sagt. ..Jag förstod annorlunda..

Tror du förstod rätt... Har ännu inte bott en hel vinter... Vintern som kommer kan bli den första.. Torpet har varit "avstängt" tidigare... Varför värma upp för mössen?  ;D
Men denna vinter kan detta bli mitt boende...

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
torbjorn, Hästberoende

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser