Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta krusbärsskott nu?  (läst 6064 gånger)

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Flytta krusbärsskott nu?
« skrivet: 16 maj-12 kl 11:05 »
Hej hopp, inte en enda bärbuske har vi fått med vår gård. Däremot står det en buske och en radda ensamma skott ute vid vägen som jag tänkte flytta in på gården, tror det är krusbär.

Kan man göra det nu i maj? Ska jag klippa ner dem samtidigt? Kan jag ta busken + de ensamma skotten o sätta ihop dem?

tinna.m

• Skåne
SV: Flytta krusbärsskott nu?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 11:57 »
Gräv så du får med mycket rotklump. Jag hade satt småttingarna var för sig, men gissar att det kvittar. Vattna gropen innan som vanligt och passa vid torka.
Endast Sverige svenska krusbär har..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 12:31 »
Tack, då provar jag! Blir ju dyrt att bara köpa buskar!

Skulle du ha klippt ned dem? Skotten är väl ca 70 cm-1 m...

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 maj-12 kl 12:35 »
Jag har inte klippt ner när det varit svalt ute. Mitt i sommaren har jag skuggat växterna, men så här års med svalt väder funkar det ändå.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

kurt

« Svar #4 skrivet: 16 maj-12 kl 13:37 »
Problemet är ju bara att du inte vet om denna buske och dessa skott bär frukt, och vad det är för bär.

En krusbärsbuske kostar inte så mycket, det går också bra att ta sticklingar eller avläggare från befintlig buske.

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-12 kl 13:54 »
Kurt: Finns det alltså krusbärsbuskar som inte ger frukt? Typ som falska vinbär?

skarmyra

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 16 maj-12 kl 13:56 »
Äh! det är väl bara att testa! :) Hoppas det blir bra bärbuskar med tiden!
sembrar una planta es crear una vida

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 jun-12 kl 21:09 »
En krusbärsbuske kostar inte så mycket, det går också bra att ta sticklingar eller avläggare från befintlig buske.

Kapar tråden lite... På vår gård finns några krusbärsbuskar. Vildvuxna, ovårdade och felplacerade, men, fulla av kart. Så jag undrar lite om hur man gör när man flyttar dem (ja, alltså, för att skada dem så lite som möjligt, och ungefär när det är lämpligt), och hur man gör avläggare?

JFOT

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 10 jun-12 kl 21:25 »
För avläggare så böj ner en gren mot marken och fäst den så att toppen är fri och ös lite jord över det ställe som är i jorden. En sten eller en träklyka funkar för att hålla nere grenen. Nästa år så har du förhoppningsvis fått rötter på grenen och kan då klippa loss den från busken och flytta den. Gör flera avläggare från varje buske så ökar chansen att du lyckas.

kurt

« Svar #9 skrivet: 11 jun-12 kl 04:18 »
Och skall man flytta buskar så gör man det på hösten t ex i oktober

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jun-12 kl 11:20 »
Tack! :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 15 jun-12 kl 21:19 »
Jag har en stor, fin krusbärsbuske i en av gethagarna, och den kommer inte att vara så mycket att skryta med efter mina caprina vänners framfart :-* . Jag vet att det är rediga krusbär, eftersom det sitter stora kart på grenarna. Om jag har tur är det en gammal sort. Att göra avläggare är omöjligt då detta kommer att vara gethage även i framtiden.
Har klippt av ett gäng skott, några dm långa, som jag satt i vatten så länge. Men vad göra nu? Tacksam för hjälp!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

« Svar #12 skrivet: 16 jun-12 kl 04:31 »
Sticklingar skall sättas i jord, i kanten på krukor med sandblandad jord, 3/4 av sticklingen under jorden. Man kan gärna gräva ned krukorna. Problemet med att ta sticklingar vid denna tid på året är att  de ofta torkar ut, man kan försöka med plastpåse med hål i över dem. Men det är säkrare att ta sticklingar på hösten.

Fast jag skulle nog hellre ge mig på att gräva upp hela busken, det är inte optimalt att flytta den heller under sommaren, men vattnar man varje dag, så överlever den nog. Man kan då dela busken om den är stor, eller bara gräva upp en del av busken och hugga av.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 16 jun-12 kl 16:57 »
Busken står i ett stort stenrör, så det går inte så lätt att gräva dän den. Jag får prova att sätta skotten i jord (i höst finns inga skott kvar, om jag känner mina hornmonster rätt). Tack!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare
bränn, pragmatic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser