Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämna höns med en foderautomat några dagar?  (läst 17133 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Lämna höns med en foderautomat några dagar?
« Svar #20 skrivet: 13 jun-12 kl 10:40 »
Folk är så jävla nördiga för att de vill göra sitt bästa för att djuren ska ha det bra.  :D
Ja tror att dom har det bra utan alla nördar  :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 13 jun-12 kl 10:44 »
Ja tror att dom har det bra utan alla nördar  :D

Det KAN dom ha om inget oförutsett hänt. Men man VET inte.  :D
När man sen upptäcker att det oförutsedda hänt så förstår man och tänker........... att DET kunde jag ju räknat ut!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kbh

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 jun-12 kl 10:59 »
Det KAN dom ha om inget oförutsett hänt. Men man VET inte.  :D
När man sen upptäcker att det oförutsedda hänt så förstår man och tänker........... att DET kunde jag ju räknat ut!
Det kan det med mycket här i livet . Men allvarligt har man hönsgård som är säkrad   från rovdjur  och vet att maten räcker si och så länge då är det ju tämligen minimerat från att det ska bli något . anars så kan man ju lika bra låta bli att åka hemifrån över huvetaget  om man nu ska hård dra det  det kan ju hända saker när man är på jobbet  eller bara till affären .Har man gjort vad som går för att före bygga  så skulle det nog hända i alla fall om det nu skulle  hända något .

Jogar

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 jun-12 kl 18:25 »
Jag vill hellre vara ett djur hos TiB än hos Dbs  8)

kbh

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 jun-12 kl 18:41 »
Jag vill hellre vara ett djur hos TiB än hos Dbs  8)
Du slipper så gärna vill inte ha en gnällspik till höna såna hamnar bara i grytan  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 13 jun-12 kl 20:04 »
*TIPS TIPS* Om man skaffar ett par-tre dvärghönor, så är de superenkla att ta med i en transportbur i bilen.

(för övrigt hade jag mer än gärna varit höna hemma hos DBS....mmmm....morgonkaffe på trappan ;) )
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Zzzleepy

• Småland
« Svar #26 skrivet: 13 jun-12 kl 20:37 »
Vilken höna har det sämst? Den som blir lämnad i tre dagar i en säker miljö med tillräckligt med mat och vatten. Eller en broiler kyckling eller en industri värphöna? För om han/hon inte skaffar höns men ändå vill äta ägg eller köpa kycklingfilé så är det ju alternativet som måste köpas. Det kanske inte är perfekt att inte kunna se till djuren varje dag men om man jämför med kött industrin så tycker jag att det ändå är ett bättre alternativ. 

Jennyt

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 13 jun-12 kl 20:41 »
måste nog tillägga att jag aldrig åker från mina djur utan att ha en arrangerad djurvakt. Jag har haft egna djur i 12 år nu och jag har rört mig mycket under den tiden. Det har aldrig varit något problem :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 jun-12 kl 20:41 »
Om man inte vill köpa ägg eller kyckling men inte har tid eller lust att ta hand om djur är ju ett alternativ att inte äta ägg eller kyckling.

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 14 jun-12 kl 09:06 »
Det spelar ju som någon skrivit tidigare i tråden (tror jag) ingen roll hur bra det går eller inte...
Djur ska enligt Djurskyddslagen ha tillsyn minst en gång/dag.
Och det är enligt min mening ett högst rimligt krav.
Man kan ju fixa med rejäla vatten och foderautomater så att den sim passar djuren bara behöver gå dit och kolla till dom.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 14 jun-12 kl 09:07 »
om och men finns alltid..... saker kan hända då jag är på jobbet också....

Någon gång kan man lämna upp till 2 dygn utan tillsyn (personlig tanke) men våra grannar vill mer än gärna ta hand om våra då dom får äggen som produceras under vår frånvaro :=)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #31 skrivet: 14 jun-12 kl 09:20 »
Jag tror inte jag är ensam om att tycka att det är väldigt stor skillnad på att lämna hönsen utan tillsyn någon dag i nödfall och att planera för att göra det.

Om tex en nära anhörig som bor en bit bort blir allvarligt sjuk eller något annat i den stilen inträffar är det ganska rimligt att man ser till att foder- och vattenautomater är fulla och ger sig iväg. Själv hade jag tagit kontakt med tänkbara hönspassare under resans gång och jag tror och hoppas att de flesta har grannar, vänner eller bekanta som man kan be om en så pass enkel sak som att titta till djuren och åtgärda eventuella problem.

Att planera för att lämna djur utan tillsyn i flera dagar tycker jag är dålig djurhållning. Det finns massor som kan hända, trots att hönsen har mat och vatten...

Någon kan bli sjuk eller skadad och det är oförsvarligt att låta ett allvarligt sjukt eller skadat djur vänta på avlivning eller behandling i flera dagar. Det kan bli strömavbrott och den automatiska lucka man antagligen har slutar att fungera och det elstängsel man eventuellt har för att hålla rovdjur ute ur rastgården funkar inte. De tuppar som alltid har varit vänner innan kan börja slåss och hinna skada varandra allvarligt på ett par dagar osv osv.

Att argumentera att andra höns och kycklingar har det värre är helt ovidkommande och ungefär lika relevant som att tycka att det är ok att gör kör bil när jag druckit en halv flaska vin för det finns folk som kör när de är aspackade. Djur ska enligt lag ha tillsyn dagligen och man ska vara nykter när man kör bil...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #32 skrivet: 14 jun-12 kl 10:30 »
Jag tror inte jag är ensam om att tycka att det är väldigt stor skillnad på att lämna hönsen utan tillsyn någon dag i nödfall och att planera för att göra det.

Om tex en nära anhörig som bor en bit bort blir allvarligt sjuk eller något annat i den stilen inträffar är det ganska rimligt att man ser till att foder- och vattenautomater är fulla och ger sig iväg. Själv hade jag tagit kontakt med tänkbara hönspassare under resans gång och jag tror och hoppas att de flesta har grannar, vänner eller bekanta som man kan be om en så pass enkel sak som att titta till djuren och åtgärda eventuella problem.

Att planera för att lämna djur utan tillsyn i flera dagar tycker jag är dålig djurhållning. Det finns massor som kan hända, trots att hönsen har mat och vatten...

Någon kan bli sjuk eller skadad och det är oförsvarligt att låta ett allvarligt sjukt eller skadat djur vänta på avlivning eller behandling i flera dagar. Det kan bli strömavbrott och den automatiska lucka man antagligen har slutar att fungera och det elstängsel man eventuellt har för att hålla rovdjur ute ur rastgården funkar inte. De tuppar som alltid har varit vänner innan kan börja slåss och hinna skada varandra allvarligt på ett par dagar osv osv.

Att argumentera att andra höns och kycklingar har det värre är helt ovidkommande och ungefär lika relevant som att tycka att det är ok att gör kör bil när jag druckit en halv flaska vin för det finns folk som kör när de är aspackade. Djur ska enligt lag ha tillsyn dagligen och man ska vara nykter när man kör bil...
Me like  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #33 skrivet: 14 jun-12 kl 11:38 »
Jag undrar fortfarande om kamera till mobilen + granne som "bakjour" kan räknas som "tillsyn"?  Man ser dom ju, och kan få dit hjälp, kanske till och med fortare än om man är på jobbet och "känner på sig" att nåt är fel.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #34 skrivet: 16 jun-12 kl 11:55 »
Jag undrar fortfarande om kamera till mobilen + granne som "bakjour" kan räknas som "tillsyn"?  Man ser dom ju, och kan få dit hjälp, kanske till och med fortare än om man är på jobbet och "känner på sig" att nåt är fel.
Dom enda som kan svara på det är djurskyddsinspektörerna... Du kan ju ringa dem eller jordbruksverket och fråga. Å andra sidan kan jag tycka att om grannen ska vara bakjour och kunna göra utryckningar vid behov kan det kanske inte vara helt omöjligt att be dem titta in i hönshuset 1 gång/dag. Då är ju lagkravet uppfyllt och är allt OK så tar det ju ingen större tid i anspråk  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Trollmor

• -
« Svar #35 skrivet: 16 jun-12 kl 12:39 »
Dom enda som kan svara på det är djurskyddsinspektörerna... Du kan ju ringa dem eller jordbruksverket och fråga. Å andra sidan kan jag tycka att om grannen ska vara bakjour och kunna göra utryckningar vid behov kan det kanske inte vara helt omöjligt att be dem titta in i hönshuset 1 gång/dag. Då är ju lagkravet uppfyllt och är allt OK så tar det ju ingen större tid i anspråk  ;)
Och om grannen inte är så vidare intresserad?  Kanske sjuk, men ställer upp om det verkligen behövs?  Eller har långt att köra?  I somliga trakter räknar man sig som grannar även flera mil bort.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #36 skrivet: 16 jun-12 kl 12:47 »
Man ska inte ringa myndigheter och skapa sig själv besvär. Garanterat det kommer en ämbetsmanna- j***l som inget begriper men har ett tjog tyckanden i portföljen.

Alternativa Klinike.n kan man kanske e-posta, därifrån kommer raka och entydiga svar på många frågor.  ;) Att det med varje inlägg smygs med lite reklam (istället för i Profilen som vi andra) får vi väl stå ut med.
Kan man få en trasig höna ihopsydd på alternativ.nu:s nya institution?

Charlotte

• -
« Svar #37 skrivet: 16 jun-12 kl 12:55 »
För mig ingår det i själva djurhållningen att ha nån som kan ta hand om dom om jag skulle bli akut sjuk eller måste åka bort hastigt och lustigt, det trodde jag var en självklarhet för alla ???
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 16 jun-12 kl 12:58 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• -
« Svar #38 skrivet: 16 jun-12 kl 13:02 »
För mig är det den baktanken att jag gärna vill se djuren HELA DYGNET, och det kan vara knöligt utan kamera.  Men ibland måste man åka bort, eller blir sjuk, och bor man i glesbygd så ...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #39 skrivet: 16 jun-12 kl 13:04 »
För mig ingår det i själva djurhållningen att ha nån som kan ta hand om dom om jag skulle bli akut sjuk eller måste åka bort, det trodde jag var en självklarhet för alla ???
Mvh
Charlotte
Så innihälvitta självklart!
Här har vi arbetsbyte åt alla håll. Jag eldar grannens panna när de är borta och de (eller någon annan) sköter hönsen, andra har tillgång till verxtan här mot snickarhjälp, ägg bytes mot tomater, Gammeldansk bytes mot ägg och insläpp av sotaremurren. Jag ska va hönsvakt åt andra också men kommer inte ihåg när det är  ::) Kanske läge att ta reda på  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 3 användare
Fiat, Toothpaste, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser