Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämna höns med en foderautomat några dagar?  (läst 17126 gånger)

infoomhöns

• Södermanland
Lämna höns med en foderautomat några dagar?
« skrivet: 15 maj-12 kl 14:24 »
Hej,

ska precis skaffa höns och är rätt oinsatt i ämnet. Vi hade tänkt skaffa höns till landet och kommer att vara där nästan alla dagar i sommar. Hur är det, funkar det att lämna de, säg 3 dagar, ensamma med en full foderautomat och fri tillgång till vatten?

Svara gärna snart! Om det inte går kanske vi måste avblåsa hela grejen.

m

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lämna höns med en foderautomat några dagar?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-12 kl 14:28 »
Lagen säger daglig tillsyn.

Foderautomater finns och är bra, och hönan dör inte av svält om det skulle vara slut några timmar. Problemet är vattnet. En vattenautomat kan välta eller börja läcka, och då är hönsen utan vatten. Det är en katastrof.

Finns det ingen bekant, granne eller släkting som kan passa hönsen och se till att de har mat och vatten när ni är borta? De flesta är lättmutade med lite goda ägg. Ägg från höns med tillgång till utevistelse och goda växter värper mycket godare ägg än "industrihöns".
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2 skrivet: 15 maj-12 kl 14:29 »
De ska ha daglig tillsyn.

De kan ju välta vattenautomaten första dagen och sen är de utan i ytterligare några dagar.....
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Jogar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 maj-12 kl 14:30 »
Hej!  Jag tycker att ni ska avblåsa det hela tills ni är mer insatta, både för er egen skull och för hönsens skull. Det är inte tillåtet att lämna djuren under 3 dagar, vad-som-helst kan ju hända som kräver direkt insats. Tex sjukdom eller rovdjursattack. Och vad händer med äggen som läggs under tiden ni är borta?  Djuren ska enligt lag ses till minst en gång/dygn.

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 maj-12 kl 14:32 »
Hej,

ska precis skaffa höns och är rätt oinsatt i ämnet. Vi hade tänkt skaffa höns till landet och kommer att vara där nästan alla dagar i sommar. Hur är det, funkar det att lämna de, säg 3 dagar, ensamma med en full foderautomat och fri tillgång till vatten?

Svara gärna snart! Om det inte går kanske vi måste avblåsa hela grejen.

m
Rent "tekniskt" går det väl.. Men jag vet inte om det är lämpligt, eller kanske inte ens lagligt. Tycker nog att man ska se till djuren minst 1 gång per dag. Det kan vara så att djur blir sjuka eller skadade och då ska de inte behöva lida längre än nödvändigt.

Enligt Jordbruksverket ska man se till fjäderfän minst en gång per dag, och det är väl en lämplig miniminivå tycker jag. Visst, sedan kan det väl vara så att man åker bort någon dag lite då och då men jag tycker inte att man ska ha djuren där om man gör det på en så pass regelbunden basis.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #5 skrivet: 15 maj-12 kl 14:34 »
Går gör det ju såklart, men det är varken lämpligt eller lagligt.

Lagen säger att djur ska ha tillsyn minst en gång per dygn och det tycker jag (och de allra flesta) är ett rimligt minimum. På tre dagar kan en massa saker hända: någon kan bli sjuk eller skadad, vattenautomaten kan välta eller gå itu, hönsgården kan gå itu. osv osv.

Man bör ju dessutom på ett eller annat vis stänga om sina höns på nätterna och jag skulle inte våga lite på en automatisk lucka i flera dygn utan möjlighet att se om den kärvar eller så.

Ni ska vara på landet de flesta dagarna i sommar, skriver du. Vad är planen med hönsen sen?

Kan du skaffa tillsyn för hönsen (nån granne?) de dagar du inte är på landet finns det ibland möjlighet att hyra höns över sommaren, men det är nog ingen som hyr ut om de ska lämnas utan tillsyn i flera dagar i sträck.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 maj-12 kl 15:15 »
Tekniskt eller inte, det går inte.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 15 maj-12 kl 15:25 »
Ni som kan lagen, hur blir det om man har en kamera kopplad till mobilen, och en granne som man kan få dit OM UTIFALL man ser nåt som behöver åtgärdas?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 15 maj-12 kl 15:27 »
Man kan skaffa en jättestor vattenbehållare men höns är inga renliga djur utan bajsar där dom står.
Vilket ofta kan bli i vattenbehållaren. Då blir det vattnet jätteäckligt på en gång. Då kan man gissa hur det är efter tre dagar.
Sen kan man aldrig lita på höns. Hel plötsligt kan dom få för sig att mobba någon. Speciellt om det har blivit en liten skada där det finns lite blod. Då blir dom helt tokiga.

Så att skaffa höns är som att skaffa en hund. Dom kräver omvårdnad och tillsyn.
Kan man inte fixa det så är det bättre att skippa hönsen än att Länstyrelsen kommer ut på besök.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 15 maj-12 kl 15:29 »
Ni som kan lagen, hur blir det om man har en kamera kopplad till mobilen, och en granne som man kan få dit OM UTIFALL man ser nåt som behöver åtgärdas?
Borde kunna funka enligt lagen.
Ny teknik skapar nya möjligheter.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 15 maj-12 kl 19:34 »
Om du ska ha tillräckligt bra tillsyn med en kamera behöver du en sjuihelvetes vidvinkelobjektiv  ;) och det kan man nog fixa även om det är billigare att muta någon att gå dit. Ljudöverföring funkar också att fixa men i dagsläget finns ingen doftkamera. Näsan är ett bra verktyg när man ska kolla att allt är OK  ;)

Med det sagt... Nej digital övervakning kan inte ersätta daglig tillsyn, men det kan vara ett komplement  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

infoomhöns

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 16 maj-12 kl 10:31 »
Tack alla för svar och info! Det är ju sånt här man ska ha ett forum till. Ska kolla med grannarna då och annars lägga projektet på is.

Hej! m

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 16 maj-12 kl 21:14 »
Jag tjatade på maken ett antal år om att skaffa höns men han var rädd att vi skulle bli alltför bundna. I Danmark, på cykeltur, kom vi förbi ett ställe med höns  (och en massa burfåglar i stor voljär) och stod och tittade och kom att prata med ägarinnan som var höns-och fågeltokig.  Hon sa visst kan man åka bort upp till en vecka, de har allt som de behöver.  Så sa min man ja och började bygga hönshus. 

Men vi har faktiskt aldrig lämnat hönsen utan daglig tillsyn.  Grannarna ställer gärna upp.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 16 maj-12 kl 21:23 »
Jag har som mest varit borta över en natt, att åka bort upp till en vecka låter helt absurt? Nu har jag tur som har bra grannar som gärna går en sväng om kvällen och stänger och kollar, men annars är jag väldigt restirktiv med att vara borta längre stunder. Jag får t.o.m dåligt samvete om jag varit borta från tidig morgon till sen kväll samma dag...

lena70

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 maj-12 kl 07:36 »
Hur bor ni annars?.Lägenhet, radhus egen villa med trädgård?.Om ni bara hade tänkt att ha några hönor, kunde ni kanske ta med dom, när ni inte är på landet??. Transportbur i bilen?.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #15 skrivet: 11 jun-12 kl 07:31 »
Jag tycker man gör ett val när man skaffar djur och kan man inte ombesörja daglig tillsyn av en mänsklig varelse året om så får man välja bort  (:)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #16 skrivet: 13 jun-12 kl 09:35 »
Jag tycker man gör ett val när man skaffar djur och kan man inte ombesörja daglig tillsyn av en mänsklig varelse året om så får man välja bort  (:)

Fast nödfall kan ju alltid inträffa.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 13 jun-12 kl 10:03 »
Finns mer som kan hända än att vattnet tar slut! De ska släppas ut och in, de kan bli sjuka eller skadas, rovdjursattack, 2-beningattack........ UNI Även om de bara behöver tittas till ett par gånger så tittas mina höns till 5-10 ggr!  :-[ Det ska plockas ägg, kollas så inte ruvhönorna är ute och lullar för mycke.........å så ska de PRATAS med!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kbh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 jun-12 kl 10:14 »
För står inte det där att folk är så petiga  med att man åker bort ett par tre dagar  man är väll inte så jäkla dum att man inte vet att maten räcker  typ  men skälv klart är det ju bättre om någon kan ha daglig tillsyn . Var för måste folk va så djävla nördiga ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 13 jun-12 kl 10:35 »
Folk är så jävla nördiga för att de vill göra sitt bästa för att djuren ska ha det bra.  :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare
Rosanne, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser