Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  optimal storlek på hönshus  (läst 4338 gånger)

Hönapönan

• Södermanland
optimal storlek på hönshus
« skrivet: 15 maj-12 kl 13:29 »
Hej

Vi ska bygga ett hönshus, för hobbyhöns.
ca 10-12 hönor kanske en tupp.

Vad är den optimala storlenken? elller måtten kanske.
 ska det vara 2*2 eller 3*1 m vilket är mest praktiskt om ni som är vana fick göra om eller bygga nytt för höns i liten skala?

Jag vill kunna går upprätt därinne, lättstädat, lättskött lite tips och trix tack. Litet men funktionabelt
En stjärna extra i himlen får ni om ni lämnar bilder på in och utsida :-*

MVH C
En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!

freitag

• Södermanland
SV: optimal storlek på hönshus
« Svar #1 skrivet: 15 maj-12 kl 21:47 »
Hej

Vi ska bygga ett hönshus, för hobbyhöns.
ca 10-12 hönor kanske en tupp.

Vad är den optimala storlenken? elller måtten kanske.
 ska det vara 2*2 eller 3*1 m vilket är mest praktiskt om ni som är vana fick göra om eller bygga nytt för höns i liten skala?

Jag vill kunna går upprätt därinne, lättstädat, lättskött lite tips och trix tack. Litet men funktionabelt
En stjärna extra i himlen får ni om ni lämnar bilder på in och utsida :-*

MVH C

Wow, jag hade skrivit världens längsta inlägg sen försvann allt, vilken tur  ;D

Men roligt med hönshusplaner! Vi har precis avslutat vårat bygge som du kan se här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=131426.0

När de ljuvliga hönsen väl anländer var iaf vi tvungna att tänka om lite vad gällde inredning och placering av allt. När man väl ser vilka hörnor och vrår de gillar. Jag tror att en viktig sak när man planerar ett hönshus är hur man sätter fönster, hönslucka och ytter/innerdörrar i relation till varandra. Det gäller att inte förlora för mycket golv- eller väggyta. T ex så är mörka hörn/ställen i hönshuset bra för placering av reden, ljusa och varma ställen bra för sandbad (vintertid) osv. Det måste finnas plats för foder- och vattenautomater eller tråg.

Jag tror ni behöver åtminstone 4-5 kvm till hönsen + ett förrum för foder, redskap osv alternativt ett förråd utanför med dessa grejer. I ett avlångt hus kan det vara lättare att göra ett förrum i själva hönshuset (så har vi gjort) men å andra sidan känns det mer trångt med foder- och vattenautomater t ex. Vi hade kunnat gjort mycket saker bättre, men en sak jag är nöjd med är vårat förrum som skiljs av en nätvägg med dörr. Hönsen kan inte springa ut när vi öppnar ytterdörren, vi kan se att allt ser bra ut därinne utan att störa (t ex när de sitter på nattpinnarna), vi kan förvara foder och annat där. Om någon höna skulle bli sjuk kan vi placera denna i bur i förrummet.

Vi är som sagt nybörjare på hönseri, och nyligen klara med bygget. Men jag gillar att planera  8) Men det finns massor av folk här på forumet som är experter så jag tror du kommer få massa bra tips!

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser