Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur små maskor behövs på hönsgård, för inte mårddjur ska kunna ta sig in??  (läst 20611 gånger)

lena70

• Gäst
Häromdagen tog sig en mård( tror vi) in i mina föräldrars hönsgård/hönshus och dödade ALLA höns och tuppen.  :-XDet hände på natten, tidiga morgonen, för när pappa kom på morgonen och skulle ge dom mat, mötes han av denna skräcksyn.. :'(Han har hök, grävling och räv på tomten, men detta har ett litet djur gjort, och alla var "hela" , men verkade ha blivit bitna och sugna på blod. Mård?.Det är skog,överallt där de bor, runt hela tomten och runt om kring, lika dant där vi bor..Rena paradiset för allehanda rovdjur.
Min fråga är, hur SMAL och LITEN kan EGENTLIGEN ett mårddjur göra sig??. Och hur små ska maskorna vara, för att slippa mården?.Vad klarar de av att ta sig in igenom?. Och hur stora ska maskor vara, för att de ska kunna ta sig in??.Och vad tror ni om sk "hundgallersektioner", ca 5 gånger 5 cm, är de verkligen säkra??. ???
(önskar jag hade bott på slätten istället, så kanske vi sluppit alla rovdjur..Att bo ute i skogen, har klart sina nackdelar..)

Jogar

• Gäst
Usch vad tråkigt!   Vad jag vet så kan ju mård dessutom klättra, så det får inte vara glipor mellan nätväggar och tak heller...  Vi bor oxå i skogen och kommer att sätta eltråd längst ned och en bit upp på utsidan nätet för att se om det hjälper.  Vi har allox viltnät, även som tak.

lena70

• Gäst
Pappa trodde att det kunde ha varit en liten liten glipa emellan taket på hönsgården ( han har plåt och pressening bla) och nätväggarna, han brukar nämligen slänga in godsaker och gräs, genom att lyfta lite på taket..

Jogar

• Gäst
En idé kan ju vara att sätta ut mårdfälla för att se om det kommer nån i den, för att utesluta att det rör sig om annat rovdjur.

anders50

• Gäst
Det kan vara Iller också, även Mink! De är blodtörstigare än Mården, och riktiga lustmördare! Och samtliga är svåra att stänga ute. Får de bara igenom huvudet så tar de sig in.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Vesslor är små blodtörstiga jävlar! De äter inte utan bara suger ut blodet. Därför måste ett hönshus va "ormatätt"
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lena70

• Gäst
Det kan vara Iller också, även Mink! De är blodtörstigare än Mården, och riktiga lustmördare! Och samtliga är svåra att stänga ute. Får de bara igenom huvudet så tar de sig in.
Kanske aldrig var en mård??. Det var iallafall en riktig blodtörstigt rovdjur..Sugit blod ur och dödat 10 höns och en tupp..Det var halvstora i storlek. Verkar ha varit en lätt matsch, för vem det än var..Hur stort är huvudet på iller och mink?.

lena70

• Gäst
Vesslor är små blodtörstiga jävlar! De äter inte utan bara suger ut blodet. Därför måste ett hönshus va "ormatätt"
har aldrig sett en levande vessla, ursch de låter otrevliga..snart återstår väl bara, att låsa in alla djur i hönshuset..Eller satsa på sk kaninburar med små små små maskor..Små burar är defenetivt lättare att göra rovdjursäkra än stora..

Jogar

• Gäst
Rävnät = sexkantsnät eller fyrkantsnät (1,5 mm)  används till burar åt räv och mink på pälsfarmarna.

(Hittade detta på en tidigre tråd. )

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Jag tror att ett par eltrådar om hela bygget är det bästa sättet att hålla småpredatorer borta. Annars tippar jag på att det är först hålen blir mindre än 1,5*1,5cm som vesslor och annat smått har svårt att ta sig igenom  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland

Vi hade en mård som bosatt sig på vårt loft.  Obs,  vi bor mitt på slätten!!!
 Vi hade en grävlingsfälla som vi satte ut. Den hade typ gunnebonät vill jag minnas. Mården gick in i fällan och ut genom nätet. Förstärkte med kylskåpsgaller,  den gick in igen, då blev den kvar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

djurskydd

• Ångermanland
Vi har svetsarnät från biltema, billigast där, och det håller för mink (har haft mink utanför buren men den tog sig inte in). Kan det vara 15 mm på den?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Har man maskor 25*25mm och trådtjocklek på 2.5mm så stannar mink,iller mm ute, vesslor är sällsynta. Djuren är inte blodtörstiga utan de dödar för att ha ett litet förråd av mat,att de hugger halsen beror på att de är små djur och det är enda chansen att döda nåt,svanar och gäss kan tex tas av mink! Mårddjur följer hinder såsom hönsnät och ställer man en fälla utmed nätet så går de i lätt. Fälla kan man bygga själv tex en vippfälla eller m/butorp,ritning finns på naturvårdsverkets hemsida,eller så köper man en färdig fälla ifrån lotin,gunnes,ideverkstan tex
Fjäderfän och kaniner

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
De kan ta sig in i själva hönshuset/lagården oxå, så det räcker inte att bara säkra utegården. Vi hade besök av en iller förra vintern i vår gamla lagård, han hade grävt sig in genom bottensyllen, som var tämligen murken. En höna hade fått 10 kycklingar på hösten, av dem var det bara en som överlevde attackerna (illern kom flera gånger). Till sist hade den tagit sig in i buren där jag försökt skydda hönan och kycklingarna, och för att göra en lång historia kort bet han sig fast i min mans finger (ända in till leden) och vägrade släppa, så min man fick döda honom. Jag flådde illern och la det fina pälsskinnet i frysen.
De är fruktansvärt smarta, illrarna, och eftersom de är små och smidiga krävs det inte stort hål för att de ska kunna ta sig in. Hur hemskt det än var, var det fascinerande att följa illern och dess strävanden för att släpa med sig döda höns och kycklingar in i boet, som den gjort av gammal gullfiberisolering i mjölkrummet...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

lena70

• Gäst
Om det är putsnät du menar så är maskorna 19mm:

http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Putsnat-87838/

Det har vi till ena kycklingburen!.

lena70

• Gäst
Jag tror att ett par eltrådar om hela bygget är det bästa sättet att hålla småpredatorer borta. Annars tippar jag på att det är först hålen blir mindre än 1,5*1,5cm som vesslor och annat smått har svårt att ta sig igenom  :-\
Varit inne på tanken själv, det vore rätt lätt att koppla på ett par eltrådar, runt alltihop..Men vad säger HÖNSEN om det?.
Om måtten 1,5 cm stämmer, är INGA burar jag har, heller säkra..

lena70

• Gäst
Har man maskor 25*25mm och trådtjocklek på 2.5mm så stannar mink,iller mm ute, vesslor är sällsynta. Djuren är inte blodtörstiga utan de dödar för att ha ett litet förråd av mat,att de hugger halsen beror på att de är små djur och det är enda chansen att döda nåt,svanar och gäss kan tex tas av mink! Mårddjur följer hinder såsom hönsnät och ställer man en fälla utmed nätet så går de i lätt. Fälla kan man bygga själv tex en vippfälla eller m/butorp,ritning finns på naturvårdsverkets hemsida,eller så köper man en färdig fälla ifrån lotin,gunnes,ideverkstan tex
De flesta av våra stora uteburar har de måtten, så då kan jag kanske andas ut..? Därimot har vi "hundgallersektioner" till två hönsgårdar och till ankorna, och de är 5 gånger 5 cm i maskstorlek..När vi köpte dom, hade jag bara tanke på räv och hök, och de kommer ju inte in, men jag hade inte en tanke på mårddjur..Vi har de flesta burar/hönsgårdar i trädgården, nära ytterdörren, för att kunna ha full koll, och barnen är ju ute och leker hela dagarna..( när de inte är på dagis/skola)kanske borde avskräcka en del, tycker jag?? Mina föräldrar har sin hönsgård/hönshus utanför trädgården, ( bredvid ett större skogsområde)och de varken ser eller hör hönsen, ifrån huset eller trädgården..Så där kan rovdjur vara mer ostörda!
En annan tanke är att köpa små maskit nät och sätta på hundgallersektionerna, för då har jag ju redan "stommen" till hönsgården, bara förminska de maskor som redan finns??..
« Senast ändrad: 16 maj-12 kl 09:18 av Fru solvända »

Jogar

• Gäst
Fast bara längst ned räcker ju inte för de som kan klättra...  Eltrådar utanpå kommer jag att använda.

Jogar

• Gäst
Jag vet inte hur högt de klättrar för att nå sitt mål ???  Men vi bygger våran gård med allox vilt/skogsnät, även till tak. Samt eltråd på utsidan så nära marken det går + en tråd till en bit upp, i knähöjd ungefär. Men nu har vi väldigt mycket rovdjur inärheten. Finns ju ingen anledning att bygga sådant "fängelse" som vi om man inte har samma rovdjurstryck.
« Senast ändrad: 16 maj-12 kl 11:34 av Jogar »

Jogar

• Gäst
Om du inte vet om ni har mårddjur på markerna så känns det ju lite onödigt att sätta el på en gång. Du kan ju göra som "grimbart" skrev : "Mårddjur följer hinder såsom hönsnät och ställer man en fälla utmed nätet så går de i lätt"
Får du fångst i fällan så vet du att de finns och får agera utefter det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser