Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsaker i surjord?  (läst 5708 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Grönsaker i surjord?
« skrivet: 14 maj-12 kl 21:06 »

Planerade min surjordsrabatt så fint, men stötte på ett litet problem... Pengar! Plantorna kostar ca 8500 om jag får det jag vill ha. Vilket jag nu inte kommer att få. Frågan är hur jag gör nu. Funderar på om man kan sätta bärbuskar/plantor lite glest och odla något ettårigt gärna ätbart mellan. Men finns det grönsaker som tål surjord? Överallt läser man bara kalka, kalka, kalka! Men något kanske funkar? Eller har ni något annat tips?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Grönsaker i surjord?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-12 kl 12:11 »
Om det inte finns några billigare som du vill ha, så kan man ju tänka sig att du helt enkelt täcker över rabatten med en tättslutande presenning så att det inte kommer in ogräs, och så har du rabatten redo till det tillfälle när du har råd med dina plantor.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vicky-g

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 15 maj-12 kl 13:48 »
Det skulle vara en bra lösning om det var min rabatt, men nu odlar jag åt ett bostadsföretag och jag misstänker att de andra hyresgästerna börjar klaga om jag täcker stora delar rabatt med pressenig. Alltid är det någon som kommer hylla de grymt fula ölandstokarna som står där nu och tycka att jag är skvatt galen som vill ha bort dem.

Vi ligger i förhandling nu och jag får bark att täcka med så det kommer att skydda en del mot ogräs. Nu är bara frågan hur många buskar och plantor jag får.

En stor del av anledningen till att jag vill odla grönsaker där är att jag tycker att det är slöseri på resurser att inte utnyttja odlingsbar jord.

Plan B är att plantera glest och pynta resten med naturmaterial.

jennybenny

« Svar #3 skrivet: 16 maj-12 kl 19:22 »
Flera saker tål ju sur jord, med låg pH? Blåbär, potatis, hallon och  jordgubbar te x.... och det är ju gott!
yo no sé lo que es el destino, caminando fue lo que fuí

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 14:24 »
Plan B är att plantera glest och pynta resten med naturmaterial.
Eller odla annat i krukor mellan surjordsväxterna så länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser