Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katten min er borte....  (läst 2125 gånger)

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Katten min er borte....
« skrivet: 13 nov-06 kl 19:33 »
Har en nyyydelig sort og hvit, langhåret sterilisert hun katt.
Jeg slapp henne ut i går kveld rundt 18:30 og siden har hun vært borte....  :'(
Er redd det har vært en rev eller noe som har tatt henne.
Hun har aldri før vært ute hele natten... liker å kose seg i mammas seng. Det er såååå trist og jeg bærer et tungt hjerte i dag... :'(
 :'(Tror ikke jeg får se henne igjen... verdens beste musfanger var hun.. opptil 8 mus og sork kunne hun ta hver dag.... Stakkers lille pusen til mamma....  :'(
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Katten min er borte....
« Svar #1 skrivet: 13 nov-06 kl 19:48 »
Har hon bara varit "borta" ett dygn så behöver du nog inte börja oroa dig ännu ;).
Mina kissar kan "försvinna" veckovis ibland.

Visst kan det ha hänt henne något, naturen är inte "snäll", och det finns många hungriga djur den här tiden på året.
Men hon kan lika gärna bara hittat något intressant att syssla med.

Jag skulle absolut inte ge upp hoppet efter bara ett dygn.
Hon kommer nog tillbaka när hon saknar stugvärmen och matskålen.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #2 skrivet: 13 nov-06 kl 21:53 »
Takk for vennlige ord Fred...   :) Jeg håper du har rett!!!
Har vært en tur rundt og ropt på henne i dag, men intet svar...
Er det vanlig at hun katter streier av gårde i dagevis? Trodde det var mere en hann katt "ting"...?
Hun har i hvertfall aldri gjort det før.... når jeg tuslet rundt på jordene må jeg innrømme at en tåre eller to kom trillende... det er så trist!
Jeg HÅPER hun kommer tilbake...
Vi må ha en katt her vi bor og tanken på å skaffe en ny er ikke noe god! Hun er bare 3 år... lille jenta mi... :'(
Dyna blir tom i natt uten henne...  
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 13 nov-06 kl 22:21 »
HöneLine:

Håller med Fred, din katta kommer säkert tillbaka :D ! Mina kastrerade katter gör oxå sådär ibland, upp till 3 dygn kan dom vara borta, även om det inte är flera veckor som Freds missar.
Katter har fantastiskt mörkerseende, och dom är snabba och alerta (speciellt om hon tar 8 möss på en dag!), så din katta klarar sej jättebra ute även på natten!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lena A

« Svar #4 skrivet: 14 nov-06 kl 09:56 »
Grannens katt var borta 8 dagar för ett tag sedan. Katten var inte van att vara ute någon längre tid, så grannen var orolig.

En dag kom katten bara tillbaka. Hon var inte utsvulten eller skadad men mycket kelen och ville inte gå ut på några dagar. Efter ett tag var hon borta ca 7-8 dagar igen! Grannen undrar naturligtvis vad det är katten gör, för hon är i bra form när hon kommer hem igen.

Gå ut och ropa på henne och när hon kommer tillbaka får du locka med mycket kel och god mat, så att hon inte vill gå bort igen.  :)

Jag tror hon kommer tillbaka. Kanske är det någon granne som matar henne?

Jag tycker inte man ska mata främmande katter som kommer förbi. Det kan ju vara någon som väntar på sin katt och om katten då får mat någon annanstans, kanske den hellre vill vara kvar där än gå hem igen.

Berätta hur det går för din lilla vän.
« Senast ändrad: 14 nov-06 kl 10:02 av Lena A »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 14 nov-06 kl 19:11 »
HöneLine, om det kan vara till någon tröst så var vår ena kastrerade honkatt borta en månad förra året men kom tillbaka som om ingenting hade hänt. Och i somras var vår ena kastrerade hankatt borta i fyra månader och kom tillbaka för ett par veckor sedan, rund och fin!

Båda två är keliga och gosiga och sover gärna i sängen varje natt så jag undrar verkligen var de har varit. Kanske har någon gett dem mat fast jag tror mer på att de varit nere i skogen. En stor och fin skog med underbara platser för katter! Gott om mat att jaga och vatten i ån. Kan man ha det bättre?

Jag är så glad att de kommit hem igen och räknar samtidigt med att de sticker ut på sina utflykter då och då!

Hoppas din katt kommer hem snart!
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #6 skrivet: 14 nov-06 kl 19:48 »
 :D :D :D
Takk for all støtte og trøst!!!!

I dag på jobb ringte min mann og sa, jeg har funnet pus.
Jeg ble først litt redd, men så hørte jeg på stemmen hans at han var glad. Hun har vært innelåst på stabburet ute...... hvordan er et spørsmål vi nokk aldri får svar på....?? ???
Ingen har vært der inn på flere dager... mulig hun har funnet en inngang og ikke klart å komme ut. Var bare flaks gubben var der inne i dag... han lette etter noe verktøy og der kom pus løpende ned trappa og mjjaaaauuuuaaaaa så fint som bare det.  :D
Jeg ble så glad!!!!  Hun lever!!!
Hun ligger nå og sover så godt så.... var veldig sulten. Vi har kokt fisk til henne i dag... liv retten hennes!!!  :D :D :D
Så igjen.... TUSEN TAKK for vennlige ord... de ga et lite håp når jeg trodde alt håp var ute!!  :D
Skal kose masse masse når hun har vilt seg ferdig!!!

Deilige pusen min!!!  :D
Takk!!!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 14 nov-06 kl 20:30 »
Skönt att höra :D !!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 16 nov-06 kl 17:19 »
Alla lär sig inte av misstagen...

Min katts dotter Tissel har suttit instängd på alla möjliga ställen,
både hemma hos min exman och i grannarnas uthus.
Värsta gången var då hon satt instängd i en av hans bilar flera
dagar medans vi var bortresta. Det var sommar och stekande sol
och hon hade inte en droppe vatten, hon måste ha haft ett litet
hellvete därinne... Ändå blev hon inte rädd för att hoppa in i bilar!
Om din katt lär sig av misstaget eller inte må vara osagt.
Jag har ingen hund, men en kompis som har både katt och hnd brukar ta ut hunden på kattjakt om katten inte kommer då den borde... Hunden hittar den alltid.
Min tolvåriga katt Såfin har ett "sjätte sinne" för faror och passar sig noga för att bli instängd.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 16 nov-06 kl 18:12 »
Jag har en schäfertik som alltid lyckas bli instängd i både lador förråd och bilar :P.
Man kan väl tycka att det borde vara lätt att se ett så pass stort djur men hon är helt fenomenal på att smita in överallt bakom ryggen på en. Det är mer vanligt än ovanligt att man på kvällskvisten får tillbringa en halvtimme med att öppna alla dörrar på gården, vanligtvis står hon bakom någon av dem och ser olycklig ut.
Some give it all."

Lena A

« Svar #10 skrivet: 16 nov-06 kl 19:19 »
HöneLine, jag förstår din glädje att katten har hittats!  :) Vad skönt!  :D

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #11 skrivet: 18 nov-06 kl 15:54 »
Jag har en schäfertik som alltid lyckas bli instängd i både lador förråd och bilar :P.
Man kan väl tycka att det borde vara lätt att se ett så pass stort djur men hon är helt fenomenal på att smita in överallt bakom ryggen på en. Det är mer vanligt än ovanligt att man på kvällskvisten får tillbringa en halvtimme med att öppna alla dörrar på gården, vanligtvis står hon bakom någon av dem och ser olycklig ut.

Varför lär du henne inte att svara? :D Det gjorde vi med en av våra hundar som ständigt och jämt blev instängd eller fastnade på alla möjliga och omöjliga ställen.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 18 nov-06 kl 18:23 »
Vi ahr lärt vår isländska får hund att skälla på komado...
Vi säger skäll!!!!

så ibland då han är försvunnen så ropar man SKÄLL och då skäller han och dt är mer än en gång som han är inne i vedboden eller i lagårn...

svårare med katten.... :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 18 nov-06 kl 19:09 »
Varför lär du henne inte att svara? :D Det gjorde vi med en av våra hundar som ständigt och jämt blev instängd eller fastnade på alla möjliga och omöjliga ställen.
Hon är helt enkelt inte skällig, inte ens när hon vaktar. Hon morrar och visar tänderna på komando men har svårt att ge skall. Något som min andra gaphals kompenserar med råge  ;).

Enda gången hon ger antydan till skall är när hönsen försöker sno mat ur hennes matskål i garaget. Och inte ens då blir det ett skall utan låter mer som coyoteylande.
Some give it all."

tångenshöna

• Hönsmamma
Ägg
« Svar #14 skrivet: 10 jan-08 kl 16:05 »
Hej
Jag har en liten undran om du har några sultan ägg att sälja?Skulle behöva lite friskt blod
//Christina
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 4 användare
Eva Arwidson, pow, Berberis, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser