Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg, hur snabbt torkar den och hur blandar man själv?  (läst 5858 gånger)

mig

• Gäst
Som rubriken... och vet någon hur den är om man jämför med äggoljetempera?

Malines här igen

• Gäst
Om man inte är superduperjättenoga med exakt rätt pigment lönar det sig inte att blanda själv. Köp färdig. Finns några bra tillverkare att välja mellan, men jag har bara erfarenhet av Ottossons.

Torkttid beror lite på hur många gånger du målar, hur träet är, och hur hög luftfuktigheten är. Ngt dygn för övermålningsbart, men betydligt längre för "hållbart".

Har aldrig målat med äggoljetempera, men inbillar mig att det ger en hård yta? linoljefärgen sugs ner i träet och blir liksom inuti träet istället för att lägga sig ovanpå. Den måste oxå "jobbas in", så en riktigt bra pensel underlättar. Det är värt pengarna att köpa en bra, för de går att återanvända, länge.

Vad ska du måla?

Broberg

• Gäst
Som rubriken... och vet någon hur den är om man jämför med äggoljetempera?

Inte lönt att blanda själv om man inte är väldigt road av just att blanda själv. Äggoljetempera har jag aldrig använt, men de säger att den är slittåligare och tar längre tid på sig att torka.

Broberg

• Gäst
Hehehe...

Skytten

• Skåne
Enklaste svar är att röra i ett pigment i linoljan. Jag har använt svart järnoxid och linolja. En sådan färg torkar långsamt, speciellt om oljan är kallpressad. Det finns tillsatser för att påskynda torkningen, men det använde jag inte.

Gör först en smet med pigment och lite olja, kanske lite rödsprit, sedan blir det lättare att få färgen jämn.

Mät noga eller gör hela satsen på en gång, det är inte så lätt att göra exakt samma nyans två gånger  i rad.

Du kan göra en liten sats och prova, jag gjorde så, och lät det utsättas för väder och vind ett tag.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sjaunja

• -
Äggoljetempera är en fantastisk färg. Lätt att tillverka själv. Jag har använt den till möbler och mindre snickerier. Den tar ganska lång tid på sig att torka. Ytan blir väldigt tålig och färgen varken spricker eller flagnar. Du kan själv bestämma hur hög glans du vill ha genom att polera med en tagelborste.

mig

• Gäst
Jo, jag älskar också äggoljetempera, men den tar ju tid på sig att torka... har inte lust att vänta så länge just nu. Ska måla ett bord med spelplaner på, så det blir ju i flera lager med... undrade mest om någon hade erfarenhet av båda färgerna för jämförelse, för linoljefärg har jag väldigt liten och ganska dåliga erfarenheter av. Men många verkar ju positiva, så tänkte jag kanske skulle ge det en chans till...

Malines här igen

• Gäst
När man kommer på knepet med linoljefärg brukar man gilla den. Knepet  är att måla så tunt att man tror att man ska skava sönder penseln. :)

mig

• Gäst
När man kommer på knepet med linoljefärg brukar man gilla den. Knepet  är att måla så tunt att man tror att man ska skava sönder penseln. :)
Och hur många gånger måste man måla då? och hur lång tid tar det innan varje lager torkar?

Malines här igen

• Gäst
Och hur många gånger måste man måla då? och hur lång tid tar det innan varje lager torkar?

2-3 gånger beroende på träet. Har bara målat på trärent och metall, så annat vet jag ingenting om. Målade en sopborste, och då räckte det mycket gott med 2 ggr. Ett dygn mellan målningarna. Sen ytterligare 2-3 innan den gicka att använda.

mig

• Gäst
SV: Linoljefärg, hur snabbt torkar den och hur blandar man själv?
« Svar #10 skrivet: 12 maj-12 kl 22:26 »
2-3 gånger beroende på träet. Har bara målat på trärent och metall, så annat vet jag ingenting om. Målade en sopborste, och då räckte det mycket gott med 2 ggr. Ett dygn mellan målningarna. Sen ytterligare 2-3 innan den gicka att använda.

Det är rätt bra :) Ska fundera lite till. Behövs ju flera olika färger och jag har ganska ont om pengar just nu... men det kanske finns som konstnärsfärg om man bara behöver lite som till fiaprickar :D då behöver det ju inte bli så dyrt...

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 maj-12 kl 22:34 »
Däremot med linoljefärg på möbler och dylikt, så bör man vänta några månader innan man ställer permanenta grejer på det. Typ böcker i en bokhylla, eller en kruka i en fönsterkarm. Klibbar liksom fast lite innan det är helt härdat.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 maj-12 kl 22:39 »
Det är rätt bra :) Ska fundera lite till. Behövs ju flera olika färger och jag har ganska ont om pengar just nu... men det kanske finns som konstnärsfärg om man bara behöver lite som till fiaprickar :D då behöver det ju inte bli så dyrt...

Ottossons säljer både vanlig och konstnärsfärg. Sen kan man ju bryta den som man bryter vilken färg som helst, dvs blanda färger hejvilt. Så en burk vit färg kan ju bli massa olika duttfärger tex.

Viktigt med Lopts inlägg!!! Det hade jag förträngt! 

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #13 skrivet: 12 maj-12 kl 22:51 »
Tänk på att konstnärsfärger faller under helt andra miljöregler än annan färg. Som ex är både kadmium och bly tillåtna som pigment.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare
KJE, Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser