Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför duvor?  (läst 8853 gånger)

Malines här igen

• Gäst
Varför duvor?
« skrivet: 12 maj-12 kl 20:26 »
Har funderat mycket på varför man håller duvor som självhushållare?

Åt mycket duva som barn, och helt ärligt är det inte mycket mat på en sån... Håller man dem "för att det är roligt" eller har de något verkligt självhushållningsvärde?

pyromanen

• Gäst
SV: Varför duvor?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 20:38 »
Åt en hel del duvor som barn /när jag obdde hos mina föräldrar. Tyckte det var supergott. kanske för att vi bara åt det några få gångar om året och då hade gäster så att det blev lite kalasmat.  Bor man i en riktigt jordbruksbygd så behöver man inte ge dom mycket mat (de hittar det mesta hos grannarna  ;D o:)) utan som jag minns det så slängde man lite spannmål på gårdsplanen åt dom nångång i bland, annars skötte de sig själva.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 maj-12 kl 23:29 »
Är de lätta att ha annars då? Håller de sig hemma? Skjuta eller nacka?

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 maj-12 kl 23:33 »
Nej, dom håller sig såklart inte hemma.. Har du aldrig hört talas om brevduvor.. ;)

Men man kan ju spara in på portot.. kan ju vara bra i en tunn självhushållarekonomi :)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 maj-12 kl 23:39 »
Nej, dom håller sig såklart inte hemma.. Har du aldrig hört talas om brevduvor.. ;)

Men man kan ju spara in på portot.. kan ju vara bra i en tunn självhushållarekonomi :)

Förutom att man får köra dem dit de ska leverera brev ifrån. :P

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 12 maj-12 kl 23:42 »
Jag besökte en gång Sesams Schweiziska motsvarighet Pro Speciae Rara. Fast snarare motsvarar de Sesam + lantrasföreningarna. De bevarade en schweizisk lantrasduva som var avsedd som föda. Idén med en sådan lantras är/var enkel. Mindre bemedlat folk, som inte har mark till att hålla egna djur, kan hålla duvor i ett duvslag. Man släpper ut duvorna, som flyger iväg och provianterar. Hemkära som de är kommer de sedan tillbaka till duvslaget. Alltså gratis betesmark och foder till de egna djuren, som sen kan ätas, förutom att man sparar avelsdjur förstås.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 maj-12 kl 23:44 »
Aha. Vettigt snyltande. :)

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 maj-12 kl 23:48 »
Farfar hade duvor som bodde på vinden i gamla huset som revs sen har jag något minne av att jag hört. Kan höra med farsan vid tillfälle.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 maj-12 kl 23:50 »
Farfar hade duvor som bodde på vinden i gamla huset som revs sen har jag något minne av att jag hört. Kan höra med farsan vid tillfälle.

Gör det. Verkar ju vettigt för en annan som inte har nån mark. Men de får ju se till att komma hem igen då... Och hur faen ska man fånga in dem så de går att nacka? Har ingen lust att spotta  hagel.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 12 maj-12 kl 23:52 »
Jag har alltid gillat idén med att låta djur gå/flyga helt fritt. Frigående höns är ett exempel på det. Fritt flygande duvor är ett annat. Dock har jag bara testat att ha höns.

Ni som har haft både höns och duvor: Är duvor lika enkla att hålla som höns? Kan de flyga fritt, om man vill det, eller bör man hålla dem inspärrade åtminstone delar av året?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 maj-12 kl 23:57 »
Gör det. Verkar ju vettigt för en annan som inte har nån mark. Men de får ju se till att komma hem igen då... Och hur faen ska man fånga in dem så de går att nacka? Har ingen lust att spotta  hagel.

När de är inne går man och stänger luckan. Håv är bra om de är otama.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 maj-12 kl 23:59 »
När de är inne går man och stänger luckan. Håv är bra om de är otama.

Man tar dem som en räv om natten alltså. Var ska jag ha duvslaget?

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 maj-12 kl 00:06 »
Man tar dem som en räv om natten alltså. Var ska jag ha duvslaget?

Modifiera den fula uteplatsen? Ett rum uppepå? Annars får du nog bygga nåt nytt.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 maj-12 kl 00:08 »
Modifiera den fula uteplatsen? Ett rum uppepå? Annars får du nog bygga nåt nytt.

Uteplatsen såklart!!! Lysande!!! Äntligen fick jag användning för den med. Och de behöver ju kanske inte hela heller, så då går det att tränga in ankor där med.

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 maj-12 kl 00:12 »
Uteplatsen såklart!!! Lysande!!! Äntligen fick jag användning för den med. Och de behöver ju kanske inte hela heller, så då går det att tränga in ankor där med.

Jo, inne i huset kan nog bli lite jobbigt. Och andra sidan vet jag en gubbe som födde upp undulater som fick bo fritt på hela övervåningen, hehe.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 maj-12 kl 00:22 »
Jo, inne i huset kan nog bli lite jobbigt. Och andra sidan vet jag en gubbe som födde upp undulater som fick bo fritt på hela övervåningen, hehe.

Tror det blir svårt att övertyga eventuella gäster att det är mysigt att dela våning med duvorna...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 13 maj-12 kl 11:52 »
Jag hade mina 30-40 påfågelduvor som prydnad  ;D Sen hade jag även ca 12 blandrasduvor som flög fritt på gården.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

TheoA

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 28 jun-12 kl 00:20 »
Men blir de inte tagna utav rovfåglar när de flyger fritt? Har funderat på att ha duvor men de verkar skita på alla hustaken, stämmer det?
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 28 jun-12 kl 05:46 »
Duvor. Sa har ar det. Historiskt sett har det funnit flera olika anledningar till att man har duvor. Vi raknar av dom storsta (jag utelamnar en del obskyra anledningar):

1. Kott. Duvor ar enkla att foda upp och har gott om ungar. Tva ungduvor (man tar dom ur boet just innan dom blivit flygfardiga, man ater alltsa inga vuxna duvor) blir en bra maltid for en person. Duvor var perfekta under nodar och nar det var daligt med kottprotein pa bordet. Under goda ar skotte duvorna sig sjalv och nar noden stod for dorren kunde man borja plocka ut den mangd man behovde. Som har namnts ovan i traden sa kan storre duvflockar satta i sig lite val mycket av grannarnas sad sa under storre delen av Europas medeltid och fram till 1800-talets borjan var duvhallning endast tillatet hos adeln eller kyrkan. Allmogen hade duvforbud. Darfor ar Europas overlevande duvslag till 99% i anslutning till kloster eller slott.

2. Godsel. Duvors avforing ar magnifikt naringsrikt och slar alla andra former av godsel. I mellanostern dar man inte at duvor holl man anda stora duvflockar just for naringen i dess godsel. Och godslet ar ocksa anledning till att man satte las pa duvslagen: godslet var sa pass dyrbart att man ibland hade bevapnad vakt vid de storre duvslagen, vilket leder oss in pa...

3. Krut. Under lang tid var duvskit en av de framsta ingredienserna i kruttillverkning. Fortfarande idag finns det folk som tillverkar eget krut pa gammalt vis med fagelskit, nastan alltid duvor. Herresatena hade duvslag sa att dom kunde fa ravaror till krutet dom hade i uppdrag att leverera till armen/kungen. Om du kan tillverka eget krut kan du blir sjalvforsorjande pa kulvapen, som dessutom ar licensfria i Sverige om bossan ar tillverkad fore 1890 (plus minus nagra ar... jag minns inte riktigt).

Men pa fragan varfor en sjalvforsorjare idag skall halla pa med duvor kan man alltsa svara att man genom duvorna kan fa ett driftsakert forrad av krut, kott, godsel och agg, med en relativt liten arbetsinsats. I dagens Sverige galler det dock att man bor sa pass till att duvorna forokar sig snabbare an du eller rovfaglarna hinner ata upp dom, vilket begransar anvandbarheten da de flesta rovfaglar som tar duvor i Sverige ar fridlysta.

Att klassiska stora duvslag ar det vackraste som finns, att duvor ar roliga djur, att man tavla med dem och foda upp dem och att det finns hundratals raser att valja pa ar ju bara en bonus och har inget med sjalvforsorjning att gora.  ;D

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #19 skrivet: 28 jun-12 kl 07:14 »
Det finns ett avsnitt av River Cottage där Hugh hjälper någon gubbe med herrgård att skjuta av lite duvor. Den gubben hade dem fria och de parade sig med vanliga grå duvor ibland så de inte längre var lika vackra och vita och Hugh fick hjälpa honom skjuta av de som var spräckliga. Gubbens flock var stor och de flög fritt så helt omöjligt att få till något sådant tror jag inte det är. Jag utgår från att det finns rätt mycket rovfåglar även i England så svinnet kan inte vara astronomiskt i och med att gubben var tvungen att skjuta av fåglar och inte bara spräckliga utan även ur den ursprungliga flocken och den hade startat med bara ett par fåglar. Intressant som bekväm självhushållning tror jag absolut det kan vara men jag har lite duvfobi så personligen tror jag det får vara...
elliha.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
skräptanten, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser