Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktfärdig gris till jordbearbetning  (läst 5886 gånger)

Malines här igen

• Gäst
Slaktfärdig gris till jordbearbetning
« skrivet: 12 maj-12 kl 19:45 »
Hej!

Har en liten plätt gräs/sly/ogräsmatta som jag skulle vilja ha bearbetad så att det blir lättare att gräva till trädgårdsland.

Hur effektiva är grisar? Hur många kvm i veckan "förstör" de på ett ungefär?

Min tanke vara att vara olaglig och köpa ett par grisar några månader innan de är helt slaktfärdiga och sen låta dem böka upp det jag ska ha som land, och slakta dem till mig själv sen när det börjar bli kallt ute. Omöjligt?

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
SV: Slaktfärdig gris till jordbearbetning
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 19:47 »
Varför skulle det vara olagligt? Det är väl en väldigt bra idé. Slakta och äta sin egen gris får man ju. Grisar är väldigt effektiva, men precis hur många kvm de bökar per enhet vete sjutton. Men det kanske någon annan kan svara på?
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 12 maj-12 kl 19:53 »
Har själv iaf 2000kvm som är tjockt gräs och tovor. Om grisar är effektiva
så är det en mycket bra ide.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 maj-12 kl 19:55 »
Varför skulle det vara olagligt?

Har ingen jordbruksfastighet.  :)

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 maj-12 kl 20:03 »
Har ingen jordbruksfastighet.  :)
Behövs väll inte  bara ett sånt där nummer o ja mins rätt .

Bulan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-12 kl 20:04 »
Det behövs väl inte, eller? Är det inte bara produktionsnummer som krävs?  ???     ???     ???    :o
Bulan

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 maj-12 kl 20:07 »
Trodde att man baara fick produktionsnummer om man hade jordbruksfastighet? Och det här är ju dessutom en engångsgrej. Tänker inte hålla grisar som regel.

kbh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 maj-12 kl 20:08 »
Det behövs väl inte, eller? Är det inte bara produktionsnummer som krävs?  ???     ???     ???    :o
Ja vad ja vet  så är det väll bara ringa eller meila  jordbruksverket  så ficksar  dom det .
Trodde att man baara fick produktionsnummer om man hade jordbruksfastighet? Och det här är ju dessutom en engångsgrej. Tänker inte hålla grisar som regel.
Tror ja inte har någon som helst betydelse .
« Senast ändrad: 12 maj-12 kl 20:13 av Dbs »

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 maj-12 kl 20:15 »
Ja vad ja vet  så är det väll bara ringa eller meila  jordbruksverket  så ficksar  dom det .Tror ja inte har någon som helst betydelse .

Kollade nu, och det verkar som om du har rätt.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-12 kl 20:16 »
Behövs märken o produktionsplatsnummer???? Man kan ju ha några minigrisar som sällskap utan tillstånd (tätbebyggt område vet jag inget om...). Så om det är två rediga svin eller två minigrisar borde väl inte ha någon betydelse.... Men jag kan absolut ha fel!

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 maj-12 kl 20:17 »
Kollade nu, och det verkar som om du har rätt.
Oki bra :) men dom ska väll va två för sällskaps skull  .

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 maj-12 kl 20:18 »
Behövs märken o produktionsplatsnummer???? Man kan ju ha några minigrisar som sällskap utan tillstånd (tätbebyggt område vet jag inget om...). Så om det är två rediga svin eller två minigrisar borde väl inte ha någon betydelse.... Men jag kan absolut ha fel!

Inte ens minigrisar får hållas utan produktionsplatsnummer enligt jordbruksverket.  :)

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 maj-12 kl 20:20 »
Aha, då vet man det:))

Malines här igen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 maj-12 kl 20:20 »
Oki bra :) men dom ska väll va två för sällskaps skull  .

Ja, så jag får dela köttet med mor och bror i så fall.

Men frågan kvarstår: Hur effektiva är de?

kbh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 maj-12 kl 20:25 »
Ja, så jag får dela köttet med mor och bror i så fall.

Men frågan kvarstår: Hur effektiva är de?
Ja det är väl en bra ide eller fråga kompisar om dom vill köpa andelar .Tja det får du nog fråga andra om :) för allt har ju med storleken att gör på landet och hur länge dom ska var där  .
« Senast ändrad: 13 maj-12 kl 10:42 av Dbs »

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 maj-12 kl 09:05 »
Två grisar (du måste ha minst två ) sabbar väl kanske 1000 m2 på ett par månader. Grisar är selektiva betare, dvs dom tar det godaste först på hela biten, sen börjar dom om med det näst godaste, osv. Så det gäller att hålla kvar dom där även sen när vi inte tycker det finns nåt kvar, för det är då rötter och sånt åker med. Och det måste det göra, annars är hela grejen meningslös.

Enda kruxet jag ser är väl att det är ganska tufft att stänglsa in ett par nästan-vuxna grisar. Det vill till rejält med ström och plank i början, annars maler dom bara rakt igenom stängslet. Det är mycket enklare att släppa ut smågrisar. Så är det kanske med de flesta djur.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 maj-12 kl 09:07 »
Ja... Jag börjar inse att det blir billigare och enklare att handgräva hela skiten. Får väl börja i höst och ta en kvadratmeter i veckan så kanske jag kan odla om 10 år eller så...  :-[

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 maj-12 kl 09:09 »
Ja... Jag börjar inse att det blir billigare och enklare att handgräva hela skiten.

Jo, så är det faktiskt.  Man ska ha grisar ute för att man vill att dom ska ha det bra, inte för att man ska räkna med nån större nytta.
Det är min insikt efter 5 år med utegrisar och en gård full med kvickrot.. :)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 maj-12 kl 09:10 »
Jo, så är det faktiskt.  Man ska ha grisar ute för att man vill att dom ska ha det bra, inte för att man ska räkna med nån större nytta.
Det är min insikt efter 5 år med utegrisar och en gård full med kvickrot.. :)

;D

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #19 skrivet: 27 maj-12 kl 14:34 »
Du får väl leta upp någon som har ute grisar då är de ju vana vid eltråd och det är ju enkelt att få upp.
Om du matar på marken och på olika platser hela tiden så bökar de ganska jämt, du kan ju sprida maten lite också :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser