Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket ätbart på en gås  (läst 6423 gånger)

Johan B

Hur mycket ätbart på en gås
« skrivet: 12 maj-12 kl 18:57 »
Har funderat på att skaffa gäss. Har några gånger stekt peking-anka på 2.4 kg ( slaktvikten ) och alltid tyckt att det är förhållandevis litet kött på den. Mycket ben, skinn och senor.
Är det likadant med gäss? Låt oss säga att gåsen väger totalt 7 kg. Kan man då tänka sig att slaktvikten är 60% dvs 4.2 kg och den ätbara delen hälften av det dvs 2.1 kg? Det skulle betyda 30% totalt sett.
Är det här ungefär rätt? Hur många måltider kan man tänka sig att en 7 kg gås ger, kanske 8 exempelvis en fyra pers familj och 2 måltider?

Hälsningar Johan

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur mycket ätbart på en gås
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 19:13 »
En 7kilos gås blir en fin middag till 4pers tycker jag. Du ska inte jämföra med importerat gås och ankkött som säljs,utomlands sätter de slaktdjuren i en liten bur och tvångsmatar med slang ner i halsen för att levern ska bli fet och fin,såg anka på lidl häromdan för 32kr kilot(en enorm klump jämfört med mina peking som är av samma typ som produktionstypen!)
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 13 maj-12 kl 09:58 »
Våra gäss brukar väga ca 5-5,5kg slakade. Det räcker till en "finmiddag" för 5-8 personer samt en rester till oss två 1-2 dagar till beroende på hur många som åt "finmiddagen"  ;) Varken jag eller gubben är små i maten så här pratar vi rejäla  middagar till vuxet folk  ;D

Nu har vi ju som regel god sås och en del smaskiga tillbehör till gås så  man äter ju lite mer än rent gåskött  ;) Mina kolleger brukar tycka väldigt synd om mig när jag kommer till jobbet med rester efter gåsmiddagar  ;) ;D

Det fiffiga med gäss är att om man har gräsytor att föda upp dem på så kostar det nästan inte något alls. Lite kycklingstart de första veckorna innan de kan vara ute dagtid (för maskinkläckta) och sedan en näve spannmål om dagen. Så även om det blir en del svinn när man slaktar så är det ett lågt kg-pris för hemproducerat kött av toppklass ;D Hur stort svinnet blir beror ju också på hur bra man är att tillvara ta. Själv äter jag muskelmage, lever,hals och vingar, delikata delar som vissa ratar. Sedan tar jag alltid tillvara allt stekfett som blir och sparar för att ha i matlagning. Det kan bli rätt mycket fett efter en gås  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Johan B

« Svar #3 skrivet: 15 maj-12 kl 07:12 »
Nu har jag en betydligt bättre bild av det hela. Tack för svaren!

Johan

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
torbjorn, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser