Våra gäss brukar väga ca 5-5,5kg slakade. Det räcker till en "finmiddag" för 5-8 personer samt en rester till oss två 1-2 dagar till beroende på hur många som åt "finmiddagen"

Varken jag eller gubben är små i maten så här pratar vi rejäla middagar till vuxet folk

Nu har vi ju som regel god sås och en del smaskiga tillbehör till gås så man äter ju lite mer än rent gåskött

Mina kolleger brukar tycka väldigt synd om mig när jag kommer till jobbet med rester efter gåsmiddagar

Det fiffiga med gäss är att om man har gräsytor att föda upp dem på så kostar det nästan inte något alls. Lite kycklingstart de första veckorna innan de kan vara ute dagtid (för maskinkläckta) och sedan en näve spannmål om dagen. Så även om det blir en del svinn när man slaktar så är det ett lågt kg-pris för hemproducerat kött av toppklass

Hur stort svinnet blir beror ju också på hur bra man är att tillvara ta. Själv äter jag muskelmage, lever,hals och vingar, delikata delar som vissa ratar. Sedan tar jag alltid tillvara allt stekfett som blir och sparar för att ha i matlagning. Det kan bli rätt mycket fett efter en gås