Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rökbastu.  (läst 6234 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Rökbastu.
« skrivet: 13 nov-06 kl 17:16 »
Har nu bestämt mig för att bygga en rökbastu till våren.

Jag har badat i sådan i min ungdom men minnet sviker när jag försöker komma ihåg hur själva eldhällen var uppbyggd.

Jag har tänkt att knuttimmra en bastustuga på c.a 15 kv/m (3x5 m), sätta dubbla lavar runt långväggar och bortre gavel och ha eldstaden i mitten. Utrymmningspjäll för röken tänkte jag placera i taket. Golvet får bli jordgolv med trätrall. Jag har även tänkt att använda bastun som rökhus för kött och fisk.
Hur mycket sten behöver jag till hällen och hur skall den byggas?
Jag har byggt bastu förut men då vedeldade sådana med skorsten. Nu är jag mer ute efter den ursprungliga bastumodellen där man eldar direkt i huset, värmer upp sten, vädrar och tvagar ur och sedan njuter hela kvällen igenom ;).

Mycket tacksam för svar.

mvh/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Rökbastu.
« Svar #1 skrivet: 13 nov-06 kl 17:36 »
Hej!

Kanske dessa kan hjälpa http://www.bastuakademien.se/

Edgar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 13 nov-06 kl 18:05 »
Tack Edgar.
Har skrivit till bastuakademien och hoppas på svar.
Kul att dom fanns i Kukkola, det är mina barndomstrakter :).

Finns det andra rökbastukunnande härinne så är jag givetvis även tacksam för deras åsikter.

mvh/Fred
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 14 nov-06 kl 13:30 »
Hej!

Kanske dessa kan hjälpa http://www.bastuakademien.se/

Edgar
Tack igen för länken.
Jag har fått flera svar från bastukunnigt folk. Det verkar dock som om åsikterna hur en tornrnedalsk/finsk rökbastuhäll skall byggas skiljer sig lite åt :P.
Men det löser sig nog. Hur som helst, jag har lovat bastuakademien att dokumentera bygget i bild och skrift så intresserade kommer att kunna följa bygget på deras hemsida i framtiden.

/Fred
« Senast ändrad: 14 nov-06 kl 13:32 av Fred »
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 15 nov-06 kl 14:02 »
Nu har jag verkligen blivit heltänd på idén att smälla upp en rökbastu.
Det visade sig att den enda rökbastu jag badat i som pojke råkar (tros) vara världens äldsta bevarade rökbastu (Keksibastun i den lilla byn Soukolojärvi i övertorneå).

Så alla bastubitna Norrlänningar, halvfinnar och Finnar, kom med förslag.
Här ska byggas bastuhistoria i "never ending mountains"  ;D

Some give it all."

Skald

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 dec-06 kl 14:31 »
Såg detta i nån annan tråd här på forumet, kanske nått sånt här skulle funka? Jag tycker då det känns som en bra bastuspis med tanke på vad du vill ha den till..

http://stromso.yle.fi/specialartikel.php?id=1539

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 dec-06 kl 17:41 »
Nr.1 det ska inte finnas nån dusch, det är hur B som helst .... o ingen elektricitet heller.........................  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 13 dec-06 kl 15:31 »
Såg detta i nån annan tråd här på forumet, kanske nått sånt här skulle funka? Jag tycker då det känns som en bra bastuspis med tanke på vad du vill ha den till..

http://stromso.yle.fi/specialartikel.php?id=1539
Mycket bra lösning och tillräckligt stort stenmagasin. Tack för länken, den gav en mängd goda ideér.

/Fred
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 13 dec-06 kl 15:35 »
Nr.1 det ska inte finnas nån dusch, det är hur B som helst .... o ingen elektricitet heller.........................  ;)
Nej absolut ingen dusch, tvagningen får ske i ett par rejäla baljor (där även ungarna kan sätta sig om de behöver svalka av sig.
Belysningsfrågan får jag lösa på något sätt. Bygger jag ugnen enligt stromso länken så blir det nog rätt så mörkt i stugan.

/Fred
Some give it all."

Stavrogin

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 feb-07 kl 00:49 »
Den bastun som finns på Strömsö-hemsidan är varken en rökbastu eller särskilt traditionell, ugnarna i en rökbastu brukar vara betydligt lägre men djupare och bredare. Sen skall spjället för att leda ut röken inte sitta i taket utan det görs genom en eller flera luckor i väggarna. Det finns en hel del skrivet om rökbastu, tyvärr är det mesta också svårt att få tag på. Men bland annat finns det en bok som heter "savusauna" (rökbastu på finska) där det finns bra bilder och förklaringar på hur man kan bygga. Sök också i goggles bildsökmotor på "savusauna", jag har annars några skapligt detaljerade bilder av en rökbastu som står i ett friluftsmuseum på åland (vill du så kan jag scanna dem och maila). Ugnen är för övrigt det lättaste momentet i en rökbastu, de allra enklaste ugnarna var bara stenar som staplats så att det blev en brännkammare under dem, och satt alltså inte ihop med något murbruk.

Detta är en bra sida att finna inspiration på:
http://www.qnet.fi/rus-project/loghouse.html

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser