Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätmassa  (läst 1013 gånger)

Linakarolina

• Uppland
Tätmassa
« skrivet: 12 maj-12 kl 10:23 »
Hej, vi ska sätta in frisluftsventiler och en kamin med tillhörande skorsten, vi ska inte göra jobbet själva. Nu undrar jag vad man kan använda för tätningsmassa som håller ute fukt, som är miljövänlig. Har googlat mig blå!!! Isolera runt kan man ju göra med lindrev, men för att hålla fukten borta? Det verkar som att man använder latexfog konventionellt...? Tacksam för svar!!!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Tätmassa
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 22:00 »
Normalt ska det inte behövas mycket mer än drevning runt en ventil, åtminstone inte om det är ett vanligt torrt boningsrum på insidan och någorlunda normal väggkonstruktion. Fogmassan används mest för att undvika synliga glipor på insidan.

Jag antar att det blir frågan om en monteringsfärdig plåtskorsten? I så fall är man förmodligen bunden av att använda de material och arbetsmetoder som står i skorstenens monteringsanvisning och som är förutsättningar för dess typgodkännande. Läs på all tillgänglig dokumentation om den tilltänkta skorstenen till att börja med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 3 användare
ClabbeN, johber, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser