Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dörr inåt eller utåt?  (läst 3283 gånger)

mohsart

• Blekinge
Dörr inåt eller utåt?
« skrivet: 12 maj-12 kl 09:23 »
Kanske dum fråga, men jag blir inte klok på hur det blir bäst...
Det gäller alltså dörren mellan hönshusdelen av en fd bod och lagerdelen.
Öppnar man den mot hönsdelen "minskas" hönsens utrymme och vice versa.
Hönsdelen är på 3,4 kvm och lagerdelen 2,9 kvm

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Dörr inåt eller utåt?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 09:30 »
Skjutdörr?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 12 maj-12 kl 10:29 »
Om dörrn går inåt, och tröskel är för låg, så tar det i ströet.  Om man öppnar dörren inåt, så "minskar" ju hönsens utrymme, men samtidigt händer ju något som är intressant för hönsen, så det ser jag inte som ett problem.
Går dörren utåt, så minskar ju lagerutrymmet. Dessutom, stänger man dörren lite slarvigt och den inte går i lås, kan hönsen lättare få peta upp den och komma ut i lagerdelen.
Om man städar hönshuset och ska ta ut det genom dörren är en utåtgående dörr behändigare, den är inte i vägen.

Hade jag byggt hade jag byggt inåtgående dörr, men med en 20 cm hög tröskel (så ströt får plats), och sett till att dörren kan öppnas bortåt 180 grader (för att den ska vara mot väggen när jag gör rent).

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 12 maj-12 kl 10:44 »
Jag öppnar mina dörr ut i lagerdelen. För att minska risken att hönsen "läcker ut" har jag en dörr som slutar ca 30 cm över golvet och en löstagbar skiva längst ner som man kan lyfta bort när man tex ska mocka och behöver komma in med rullebören.

Väljer man en sådan lösning så är strö på golvet inget problem om man vill öppna dörren inåt istället.
Denna lösning är för övrigt även bra i utegårdar då det underlättar vintertid om det kommer snö. Hade inte en riktigt lika tydlig bild på mina utegårdar men man skymtar dörrarna i det Skånska höstdiset  ;)

Beslagen som jag har till skivorna köper jag på Biltema för typ 4kr/st
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mohsart

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 12 maj-12 kl 22:33 »
Tackar för inputen, får se hur jag gör.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser