Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Listeria  (läst 4992 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Listeria
« skrivet: 11 maj-12 kl 16:49 »
Jag hittade en tacka i hagen som har hängande underläpp, hängande ena öra och dreglar.

Jag konstaterade Lisetria och gav henne dubbel dos penicillin, genast.
Ska dom ha B-vitamin också, har för mig att jag läst det här någonstans???!

Vad är chansen att hon klarar sig? Jag bedömer att svalget är förlamat... Jag får ta ställning till ikväll om hon ska avlivas - fan vad tråkigt. Hon har ett bagglamm vid sidan, ca 3 veckor gammalt. Då får bagglammet också gå hädan, usch!
 :o
Vad har hon för chanser?? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Listeria
« Svar #1 skrivet: 11 maj-12 kl 17:05 »
Står hon upp? Allt beror ju på hur snabbt du upptäckte det, jag skulle inte avliva än på några dagar det tar ju några dygn innan man ser hur dom svarar på pc.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

• Västergötland
SV: Listeria
« Svar #2 skrivet: 11 maj-12 kl 17:06 »
Hon står och går (inte i cirklar) Men det är ju tveksamt hur mycket hon kan äta ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #3 skrivet: 11 maj-12 kl 17:36 »
Kanske det kan vara ormbett,så slå inte ihjäl henne snabbt. Vi hade en tacka med bett och hon svullnade upp katastrofalt.....fredag em. naturligtvis. Jag gav penovet och släpade hem henne. 2st. lamm ca. en mån. de klarade sig fint utan henne i ngr. dar. hon såg inte men luktade sig fram mot höet och snart så blev hon kry. Tappade ullen på huvudet men blev helt ok. senare. Ormarna nu kan vara lite slöa men ha mer gift nu på våren.....har jag hört.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-12 kl 17:42 »
OK :o ???

Får väl ge henne över natten, då...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 maj-12 kl 17:44 »
Annars stämmer det i tid, med att jag fick en ensilagebal från utomsocknes i slutet av lammningen. Grovfoder var svårt att få tag i, så det blev några balar ensilage. Jag hittade jord på det yttersta lagret, tog bort det, men hade inte "råd" att slänga balen... :-[ :-[

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 11 maj-12 kl 17:53 »
Du har gjort vad du kunnat - nu håller vi tummarna.

Jag har också haft jord i några balar denna vintern,en får vara glad när man finner dom men det behövs sååå lite som kan ställa till det.
Varje liten jordkaka behöver inte betyda att fåren blir dåliga. Berätta hur det fortlöper
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-12 kl 17:57 »
Det var en tacka som såg ut som hon som vände upp på hunden, när vi körde ner dom till sjön härromkvällen. Jag kom inte åt att läsa av hennes nummer, eftersom jag gick längst fram och hon var längst bak och "jävlades" med hunden. Hunden är inget bra på att läsa av öronmärken, och jag hittade henne aldrig när vi hade kommit fram...

Antagligen mådde hon dåligt redan då, vallhundar är bra på det viset att man ser hur fåren mår, när man använder dom! (Sen ska man se märket också, helst :-[)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #8 skrivet: 11 maj-12 kl 18:03 »
Att hon inte äter är än så länge ok bara hon dricker. Kolla också så att hon har mjölk till lammet även om hon tillfrisknar annars kanske du får komplettera med lamm mjölkersättning. Hoppas verkligen att det går bra!

Lycka till!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 maj-12 kl 18:06 »
Hållna tummar här också!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 maj-12 kl 18:10 »
Tack!
Det är så tråkigt när sånt här händer... :'(

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-12 kl 19:01 »
Hon är nu hemkörd och ställd i fårhuset, med hö och vatten. Hon har fått B-vitaminspruta...

Hon går märkligt nog fortfarnade rakt och är på benen.
Ormbett kan ju vara möjligt, hoppas!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 maj-12 kl 20:32 »
Har nu konsulterat "familjeveterinären" som tyckte att hon skulle ha vätska i sig. Så vi prövade om hon kunde svälja och det kunde hon!! ;D
Nu har hon fått energibalans och lite mer vatten upptill det, ihällt i munnen.
Lammet verkar tyst och nöjt. Det var väldigt piggt i hagen när det skulle fångas in :o

Lammet har fått en lammkammare med pellets i anslutning till sjukboxen som de ligger i i fårhuset. Hö och vatten. Pencillin inringt till imorgon. Nu är det bara att vänta och se vilket håll det går åt.

Appropå det så sa min veterinär att det låter som en halvsides ansiktsförlamning, orsak okänd. Om hon hade varit ormbiten så hade vi inte missat det pga svullnaden som hade funnits då.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 maj-12 kl 09:41 »
Idag ser hon så pass dålig ut att jag får ta bort henne...

Är det någon i närheten som har lammnäring hemma?? Som jag kan köpa lite hos?

Anna i småland

• Småland
« Svar #14 skrivet: 12 maj-12 kl 09:49 »
Jag har en hel säck lammnäring. Hör av dig om du är intresserad. Min sambo kör lastbil så om han kör åt ditt håll kan vi kanske lösa det.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 maj-12 kl 09:51 »
Det låter ju bra, men jag behöver det idag... :'(

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-12 kl 09:59 »
En kompis i Tranemo har lammnäring ;D

Ingen som vill ha ett 3 v bagglamm, Gotlandsfår??! Han väger 10 kg...
Han kommer av en bra stamm och KAN bli vacker i pälsen ??? ???
« Senast ändrad: 12 maj-12 kl 10:04 av vallhunden »

vårlängtan

• Småland
« Svar #17 skrivet: 12 maj-12 kl 10:03 »
Ska du inte låte peniccillinkuren få en chans? Listeria ser väl ut som en ansiktsförlamning,
och medicinen verkar. En kompis fick ordning på sin tacka som var så som du beskriver din.
Jag skulle nog satt in medicin i första hand, kan du inte få ut den snabbt!!???
Njuter av värme och allt det gröna!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 12 maj-12 kl 10:05 »
Gav henne igår, men idag ligger hon på sidan och orkar inte röra sig, jag tycker att det nu är slut...

Per Gynt

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 maj-12 kl 10:23 »
Har du fått ut pc så varför inte ge det en chans? Har haft flera tackor som sett ut så där men de har i de flesta fall repat sig. Det kan ta ett par dagar för dem att svara på pc.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
doompunk, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser