Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Passa först? eller.....  (läst 1643 gånger)

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
Passa först? eller.....
« skrivet: 10 maj-12 kl 10:07 »
 ??? Det är tydligen delade meningar om vad man ska göra innan man ska flå lammet för att ta tillvara på skinnet. Min fårklippare säger att man ska passa innan och en jägare säger att man flår först. Vilket är det riktiga?? frågan ställer jag till er, med erfarenhet av detta.
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Passa först? eller.....
« Svar #1 skrivet: 10 maj-12 kl 10:12 »
De flesta vill nog bli av med skinnet först, men självklart är detta i grund och botten en smaksak.  För egen del försöker jag, om det går, att flå modell "ta av tröjan", men på lamm är ullen ofta för tjock för att det ska gå.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
SV: Passa först? eller.....
« Svar #2 skrivet: 10 maj-12 kl 10:14 »
Är det svårt att ta tillvara skinnet på ett lamm somm är 9-10 månader?
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Passa först? eller.....
« Svar #3 skrivet: 10 maj-12 kl 10:17 »
Du menar att bereda det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
SV: Passa först? eller.....
« Svar #4 skrivet: 10 maj-12 kl 10:20 »
Jag menade, ta av tröjan.....flå lamm.
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Passa först? eller.....
« Svar #5 skrivet: 10 maj-12 kl 10:31 »
Aha.  Jag har inte flått så många lamm att jag kan jämföra, men tumregel:

ju yngre djur, desto tunnare skinn, och desto större risk att du drar sönder det med ren handkraft.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Passa först? eller.....
« Svar #6 skrivet: 10 maj-12 kl 10:33 »
Du flår först. Det är mycket lättare att få av skinnet helt och fint om slaktkroppen är varm.

Jag gör såhär:

Flå bakben och framben med djuret liggande på en bänk, gärna en sk slaktbänk, där ryggen på djuret ligger ner mellan två reglar, så att det ligger stilla. Ta av nedersta leden. Flå så långt att hela benen är fria. Se till att hälsenan är hel och sitter fast.

Skär upp huden, men skär inte in i buken, från huvud till svans, och flå ner på sidorna, till ungefär halva torsons höjd.

Skär ett jack mellan benet och hälsenan, häng upp på hängjärn, eller trä två snören igenom. Häng upp i taket så att arbetshöjden blir lagom, eller om man bara slaktar sällan, i t ex en traktorskopa.

Skär loss vid anus, lösgör vid skinkorna, och ta ett stadigt tag i benskinnet, och dra bakåt/nedåt. Hjälp till med kniven vid behov, skär loss hela huden vid öronen/halsen.

Hela skinnet bör nu vara helt, utan hål om man är någorlunda skicklig på att flå, och det ska se ut som en fäll i formen.

Nu passar man kroppen, det kan jag beskriva om någon vill det, annars kan man söka bland mina gamla inlägg i frågan. Slaktkroppen rengörs väl, hänges luftigt och flugfritt lagom länge innan den styckas. Ta till vara hjärta, tunga, lever, njurarna från unga friska djur, ev testiklar, och om man har nytta av dem för korvtillverkning eller liknande, även tarmarna. Själv har jag ännu inte börjat ta tillvara vommen, tänkte lära mig mer om det framöver.

Övning ger färdighet. Ha vassa knivar, använd brynstål ofta, använd mycket rent vatten till händer, knivar och slaktkropp, iaktta god hygien.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Passa först? eller.....
« Svar #7 skrivet: 10 maj-12 kl 10:35 »
Hej
Man flår lammet först,sen passar man...

Rådjur passar man i skogen & flår hemma

Jag tycker inte att det spelar roll om lammet är 5 eller 10 månader..dra med ena handen och knåda med andra knytnäven så ska du se att de lossnar fint. En del ställen får hjälpa till med kniv...jag har bara erfarenhet av gutar & getter...skinnet brukar sitt hårt mellan kors-svans...  Lycka till :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser