Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mördarsniglar och snäcksniglar  (läst 7358 gånger)

elian32

• Dalsland
mördarsniglar och snäcksniglar
« skrivet: 09 maj-12 kl 17:34 »
Är nyfiken på vad ni har för tips på att bli av med detta trädgårsgissel??  >:D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: mördarsniglar och snäcksniglar
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 17:45 »
Ankor, ölfällor säjer dom.  Tydligen är myskankor allra effektivast.  Dessvärre gillar dom vinbergssnäckor också, sägs det.  Så välj om du vill kosta på öl eller få ägg som bonus!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Weddell

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 09 maj-12 kl 18:05 »
Ölfällor är inte helt kocher enl vissa. Funkar men lockar till sig alla i omgivningen... Man får göra det till en rutin att alltid ha en mördarsax och / eller spade till hands och klippa ihjäl dom. Försvinner nästan med en gång så behövs inte ta rätt på. Anka låter naturligtvis trevligare.

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 maj-12 kl 23:56 »
Tredje våren jag har höns,  och minsann, efter två säsonger med två-tre hönor som räfsar igenom landen och trädgården har jag knappast sett en snigel i år ännu - det är just denna tiden de dessa marodörer dyker upp efter vintern.  Hönsen går att stänga ute från landen när det växer grejer i dem. Hönsen gillar inte de stora sniglarna, men om de tar alla det små blir det tydligen effekt ett par år.

Annars är mitt tips inte särskilt originellt, plocka, plocka alla sniglar, stora som små, gå upp i daggryningen. Här man särskilt känsliga plantor, späda squash t.ex. har jag haft viss framgång med barriärer klädda med bred koppartejp

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-12 kl 00:39 »
Här man särskilt känsliga plantor, späda squash t.ex. har jag haft viss framgång med barriärer klädda med bred koppartejp

Med eller utan 12V?  >:D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 10 maj-12 kl 00:52 »
En bra och vass sax och klipp av dem över "nacken", dock jobbigt för ryggen om man ska klippa hundratals eller mer om dagen  :-\
När ryggen inte håller och ute på gräsmattor och gångar etc övergår jag till att trampa ihjäl dom - teknik sätt foten långt bak och trampa framåt så kommer klegget bort från stöveln. Äckliga metoder men sniglarna lider inte.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 10 maj-12 kl 06:10 »
Äsch snigeleffekten gillar skatorna och det dom inte tar regnar bort.
Har provat nematoderna och de hjälpte nog en del, massinvasionen har i vart fall minskat sedan nematodsläppet.

jeffsby

• Östergötland
    • www.megalomania.nu
« Svar #8 skrivet: 10 maj-12 kl 06:48 »
Ganska äckligt, men hypereffektivt: Plocka en liter sniglar och dränk dem i nematodblandningen. Klipp sönder dem och sprid delarna.
Mördarsniglarna är kannibaler och nematoderna förökar sig inuti de som ätit som sen går ner och dör i jorden där de hittas av andra mördarsniglar som äter dem och dör...
En kur förra sommaren tog kål på så gott som alla mördarsniglar på ett stort område

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 10 maj-12 kl 09:43 »
;D  Bravo, kannibalism ska bestraffas!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bos taurus

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 13 jun-12 kl 17:01 »
Hejsan!

Har mycket "mördarsniglar" på min tomt och jag noterade förra året att de äter levande daggmaskar vilket är en katastrof. Ni har många bra tips om hur man blir av med dessa sniglar. Själv har jag tagit gamla korrigerade takplåtar som jag hade och med sticksågen sågat ca 15 cm breda remsor som jag spikat fast på träramarna runt grönsaksodlingarna. Sniglarna kan inte ta sig runt den nedböjda kanten och trillar ner på marken igen.

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 13 jun-12 kl 18:25 »
Mördarsniglar äter ALLT även maskar som inte hinner undan >:D och kattskit och andra sniglar och grönsaker och blommor etc etc. det är ju jättebra om du hittat ett bra sätt att slippa dom bland grödorna fast tänk på att de tar sig upp genom jorden och genom allla springor och lägger ägg överallt där de är undanskymda. Jag är luttrad som du förstår. Just nu klipper jag två-tre varv varje kväll och ett varv på morgonen och numer klipper jag alla sniglar och snäckor dvs mördarsniglar, pantersniglar, vinbergssnäckor, småsnäcor, skogssniglar, lägger ut snigeleffekt där inte skatorna kommer åt, ölfällor på flera ställen och lik f-t så hänger sniglarna i potatisen, på squashen ja på allt >:D

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 14 jun-12 kl 09:24 »
Första året mördarsniglarna kommit till vår torp. Höns är effektivt. Något vi inte har nu men vi får kanske skynda på de planerna. *suckar* :-\
Kaninuppfödare och pelargontant.

Bullerybo

• Närke
« Svar #13 skrivet: 14 jun-12 kl 19:02 »
Snigeleffekt under tegelpannor kör vi med (annars äter hönsen opp det).

Sen går jag en runda varje kväll och hugger huvudet av alla som är på väg in på tomten.

Myskankor är det mest effektiva tycker jag. När vi bara hade ett par stycken gav det inte så sto effekt men förra året lät vi dem ruva fram en kull på 12 ällingar lagom till försommaren och de åt MASSOR. Har en anka på ägg nu igen och hoppas få en ny kull nu.

Även hönsen tycks ta en del om de hittat småsniglar eller äg. Men myskisarna letar aktivt upp de snigeltätaste platserna koch kalasar där.

hustran

« Svar #14 skrivet: 14 jun-12 kl 20:13 »
jag tror att man måste "lära" myskankorna att äta sniglar. Våra var bedrövliga i början men åt lite senare,alltså ingen bekämpning. Däremot så har jag sett att där mina Vinbergssnäckor finns i stort antal så finns det inte så många "mördarsniglar",kanske de inte trivs tillsammans.....Hurra! ;D

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 14 jun-12 kl 21:38 »
Alla sniglar trivs tillsammans här tom sett en mördarsnigel som troligen parade sig med en vinbergssnäcka i vart fall låg de "omslingrade" och ihop. Urrk :-\

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 14 jun-12 kl 23:41 »
Alla sniglar trivs tillsammans här tom sett en mördarsnigel som troligen parade sig med en vinbergssnäcka i vart fall låg de "omslingrade" och ihop. Urrk :-\
Då blir nog avkomman en mördarsnäcka  :D....säkerligen riktigt pansarskal  ;D

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 15 jun-12 kl 11:09 »
Säg inte så  :'(

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 17 jun-12 kl 22:47 »

;D

Har någon här provat nematoderna som bekämpning?

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 18 jun-12 kl 01:37 »
Japp för några år sedan, men det är en äcklig hantering det oxå men tycker nog att det hjälpte lite fast behöver kanske upprepas? och på större ytor, det räckte inte runt tomten. Som värst innan nematodsläppet klippte jag uppemot 1500 mördarsniglar om dan och så många har det aldrig varit sedan. Vi har alltid haft små snäcksniglar och dom har varit väldigt fredliga, inte så många och bara ätit lite multnande växtdelar men nu är dom i mängder och äter som mördarsniglarna både på grönsaker och döda sniglar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
Advaita

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser