Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyxvilla till hönsen  (läst 13795 gånger)

Minimika

• Västerbotten
SV: Lyxvilla till hönsen
« Svar #40 skrivet: 08 aug-12 kl 21:31 »
Jag tror dom uppskattar ytan! Ingen trängsel direkt. Nu är min flock inte så värst stridig och har hållit sams på mindre yta också men jag känner tillfredställelse av att veta att dom har mer yta att röra sig på.
Som dom konservativa djur dom är låg ju alla utanför den lekstuga dom bott i tidigare nu i kväll för att få komma in och sova. Med lite godis, lämpor och rent fysisk förflyttning är nu alla nattade i Orpingtorp!
Jag ska ta fler bilder med fler detaljer och med hönsen på plats.

Flemming

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 11 aug-12 kl 23:48 »
Orpingtorp,ett mycket passade namn på "hönsslottet" och bilder det väntar vi på med spänning !
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Peggan

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 12 aug-12 kl 00:32 »
Oj vilket fint hönshus!! Kul att följa bygget hela vägen.. Jag vill också bygga hönshus nu ju!! ;-)

Flemming

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 26 aug-12 kl 22:59 »
Jag ska ta fler bilder med fler detaljer och med hönsen på plats.

Å´här sitter vi och väntar...
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

knatt

• Finland
« Svar #44 skrivet: 27 aug-12 kl 20:34 »
oj vilket fint hönshus ni lagar!!

Minimika

• Västerbotten
« Svar #45 skrivet: 02 sep-12 kl 18:28 »
Till er som kanske väntat på uppdatering...Flemming t.ex.  ;D

Nu har hönsen bott i Orpingtorp några veckor och, som höns gör, skitat ner så det känns mer "hemma". Vi har ännu inte klart med den slutliga lösningen med sittpinnar/sovplatser. Tror dock att det blir en variant på den A-formade vi har nu.
Det funkar bra med plastbackarna under, lätt att bara tömma skiten efter natten.
Idag har skelettet till hönsgården kommit på plats och målats med Falu röd.
På tal om det! Hönsen är GALNA i Falu rödfärg! Dom pickar i sig varenda droppe som far på marken. Hoppas det inte är farligt för dom!
Lite bilder här.

Flemming

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 04 sep-12 kl 19:58 »
Vi börjar med det allvarliga !
Falu Rödfärg skall inte förtäras och jag klistrar in en del av texten från Säkerhetsdatabladet.
"Vid förtäring: Om den drabbade är vid fullt medvetande kan man dricka ett par glas vatten. Försök framkalla kräkning. Kontakta läkare eller sjukhus"
"Då förgiftningssymptom kan börja framträda först efter flera timmar skall en exponerad person hållas under medicinsk översyn minst 48 timmar efter olyckstillbudet"
Detta gäller människor och höns är knappast mer motståndskraftiga...
Hela bladet kan laddas ner från tillverkaren http://www.falurodfarg.com/?page_id=152

Verkar hönsen trivas extra bra i Orpingtorp jämfört med ett vanligt "primitivt" hönshus ?
Värmen i hönshuset,blir dom mer avslappnade eller höns reagerar kanske inte något nämnvärt på kyla/värme ?
Något som inte blev som ni hade tänkt ?

Tummen upp för ert bygge och jag önskar fler ville ge sina djur lite guldkant på tillvaron  :)
« Senast ändrad: 04 sep-12 kl 20:09 av Flemming »

Minimika

• Västerbotten
« Svar #47 skrivet: 04 sep-12 kl 20:35 »
Jag var också in och kollade på säkerhetsbladet! Problemet var att få dom att dricka ett glas vatten eller att få dom att kräkas  ;)
Allvarligt talat var jag lite orolig! Nu blev det ju inga mängder dom fick i sig och det enda jag sett på hönsen är att dom sket lite rött och har vissa röda slingor i fjäderdräkten...
Nu har det gått flera dagar och ingen verkar påverkad på något vis.

I övrigt verkar hönsen trivas alldeles utmärkt! Det jag kan se är att det är lite lugnare vid in- och utgång. Kanske för att det är så mycket mer yta per höna.
Till vintern får vi se hur det går med värmen. Jag har ju ett element så jag kan stödvärma men hoppas dom kan hålla uppe värmen själva.
En stor fördel med mer yta och luftvolym är att det blir så mycket bättre luft! Jag har satt in en fläkt också som är fuktstyrd och den underlättar.
Ännu har vi inte upptäckt nåt större problem. Några mindre missar i konstruktioner som vi löst på vägen. Sen får vi väl se når Orpingtorp varit igång ett längre tag.

Jag håller med om att det känns gott att kunna ge sina djur lite lyx i tillvaron!

ainagården

• Öland
    • Ainagården
« Svar #48 skrivet: 04 sep-12 kl 20:38 »
hej intresserad av era vattenflaskor!
Hur har ni gjort dem!?

mvh
Lena
Livet på landet älskare :)

Flemming

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 04 sep-12 kl 20:58 »
Problemet var att få dom att dricka ett glas vatten eller att få dom att kräkas  ;)

Tror nog att du får plocka fram finporslinet om dom skall dricka  ;D
Kräks gör man nog lite mer diskret i finare kretsar,knappast när slottsfrun tittar på...

Värmefrågan var nog lite tidigt på året,även om ni bor i Västerbotten,så det får du återkomma med när det är dags.
Förmodar att fläkten kan ställas på någon form av fukthalt eller kör du den på tid ?
Inneklimatet blir väl riktigt bra när man slipper fuktiga höns...

Återkom gärna senare i år och berätta hur det går.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #50 skrivet: 04 sep-12 kl 21:01 »
Vi köpte koppen med hållare på Granngården. Det enda vi använde var själva koppen. Den är fäst på en vinkel av aluminiumprofil gjord av rester av ett rasat växthus. Vinkeln med kopp och flaska hänger på en platta av klickgolv och går att ta lös när man ska fylla vatten eller diska den.
Jag kan ta bilder av den och lägga ut.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #51 skrivet: 04 sep-12 kl 21:07 »
Flemming;
Ja ännu har vi inte vinter i Västerbotten även om det var -1 grad inatt. Fläkten är ställbar på fukt och eftergångstid.
Jag ska återkomma och tala om hur det går och även vad kalaset kostat. Vågar nästan inte räkna ihop kvittona!  :o
Jag ser det iof som ett bevarande av det gamla gårdshuset som var i behov av tillsyn. Skulle vi välja att sluta med höns är det byggt så att det lätt ska gå att omvandla till förråd, verkstad eller så.

Henrik99

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 04 sep-12 kl 21:50 »
Jätte fint bygge  :) :)
Har fem kaniner en hund en katt två akvarium japanska vaktlar och jumbo vaktlar
en silkes höna en dvärg kochin och och snart duvor

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser