Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stängsel  (läst 1505 gånger)

MickeN

• Jämtland
stängsel
« skrivet: 09 maj-12 kl 10:24 »
Hej! vilket aggregat ska jag välja till hagen?
hagen är 70 m lång med 4 hörn jag ska ha 2 rader med järntråd. Det är till 2 grisar jag ska ha.

tacksam för svar

Existens?

• Gäst
SV: stängsel
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 10:46 »
Det behövs inget jätteaggregat till en så liten hage, och om du kör med ren järntråd. Ta ett av de mindre.

Däremot får du alltid gå runt hagen med jämna mellanrum och sparka bort jord från trådarna, för mot den hjälper inget aggregat i världen.

Sen kan du inte släppa ut grisarna direkt i en hage med bara eltråd, då kommer dom bara att gå rakt igenom. Men det känner du kanske till.
Grisar är tvärtom-djur. Ge dom en knuff i huvudet så går dom framåt. Tryck på dom bakifrån så backar dom.. :)

MickeN

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-12 kl 11:06 »
du menar att jag måste ha plank mellan trådarna elr?

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 maj-12 kl 11:10 »
Gör en liten ruta på 5x5 meter där du har både plank och tråd, så blir dom tvungna att stanna och nosa på tråden, och lär sig på det viset vad el är. Sen öppnar du bara ena sidan så dom kan gå ut i stora hagen, och då brukar det funka bra.

Kan vara bra att spara den där rutan till senare, om dom skulle behöva 'uppdateras' senare i sommar nån gång. Det kan bli torka och liknande så det blir dålig kräm i stänglset, och då sticker dom lätt. Då kan man behöva lära upp dom på nytt.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #4 skrivet: 09 maj-12 kl 23:28 »
Det fukade med vit elband mellan trådarna för mej, syns ju lite bättre än bara ståltråd :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 maj-12 kl 07:04 »
Här har dom bara gått rakt igenom trådarna när man släppt ut grisar som inte lärt sig el. Och det finns en och annan historia om detsamma här på forumet.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser