Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kreativa förslag önskas!  (läst 4357 gånger)

bissingen

• Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Kreativa förslag önskas!
« skrivet: 08 maj-12 kl 19:18 »
Är det någon av alla goa kreativa människor här på forumet som får en spontan idé på vad man skulle kunna göra med ett sånt här oplanerat utrymme? :P

Stall/Loge med röd träpanel och plåttak, byggyta ca 330 m².
Innehåller gammal ladugård med 4 st hästboxar samt mjölkrum, foderrum, loge med två stora portar och höskulle.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Kreativa förslag önskas!
« Svar #1 skrivet: 08 maj-12 kl 19:34 »
Fattar inte frågan.. använd platsen.. in med djur och på med rödfärg :)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Händig Man

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 19:37 »
Gör om stället till danshak, med en liten bar och ett dansgolv  >:D

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 19:52 »
Hyr ut stallplatser till hästtjejer. Hyr ut utrymme till byggföretag eller liknande. Husvagnsförvaring.

LimJans

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 08 maj-12 kl 20:01 »

Ur Änglagård

bissingen

• Halland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 21:22 »
Fattar inte frågan.. använd platsen.. in med djur och på med rödfärg :)

Jag håller med dig! Hade gärna haft djur, problemet är bara att det inte finns tillräckligt med mark till för att kunna ha dem ute också. Men jag har funderat på några får. Tomten är på 7200 kvm så 2-3 får skulle kanske gå bra...

bissingen

• Halland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-12 kl 21:24 »

Tanken har slagit mig! Tänk vilka dunderpartaj man kunde ha^^ Och lite spelningar också kanske...

dragonstar

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 maj-12 kl 15:16 »
Får eller höns. Bygga en en lägneht / hyrum och hyr ut. Odla Karpar?  Fåglar, Matkaniner?

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 16:57 »
Snickeri och virkeslager?
Svetsverkstad?
Bilverkstad?
Såg och hyvleri med virkeslager?
Hyra ut lagerutrymme?
Båtförvaring?
Traktorskroteri?
Byggnadsvårdshandel?

Möjligheterna är oändliga och det bara vattnas i munnen vid åsynen.......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

bissingen

• Halland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-12 kl 18:43 »
Mmm... många trevliga alternativ. Traktorskrot skulle säkert vara en bra idé med tanke på läget ute på landet. Men man kanske måste vara lite mer påläst om traktorer då :P

Byggnadsvårdshandel skulle nog också var väldigt passande, med tanke på att det är ett av mina största intressen och boningshuset är från 1860=)

Tack för alla fina idéer!!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 09 maj-12 kl 18:50 »
Jäklar, vilket fint hönshus man skulle kunna bygga... *drömmer*
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #11 skrivet: 09 maj-12 kl 19:00 »
På hotellet jag jobbade på hade ladan gjorts om till konferanslokaler. Annars B&B?

bissingen

• Halland
« Svar #12 skrivet: 11 maj-12 kl 11:34 »
På hotellet jag jobbade på hade ladan gjorts om till konferanslokaler. Annars B&B?

Det låter ju häftigt. Du har inga bilder/hemsida man hade kunnat få inspireras lite av?=)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #13 skrivet: 11 maj-12 kl 14:15 »
Det låter ju häftigt. Du har inga bilder/hemsida man hade kunnat få inspireras lite av?=)

http://www.bergbygard.se/

hajens

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 11 maj-12 kl 14:36 »
Skitenkelt. Öppna gårdsbutik med lokala varor.

Arrangera därefter 4 kulturevenemang varje sommar med tillhörande lokalproducerad måltid. Låt en etablerad kock laga och servera maten direkt på plats.

Ta in en bra act (poet, ståupp komiker, musiker) och kör en helkväll med kock, bra mat och ett bra uppträdande.
Servera gärna måltiden med någon säsongsprodukt som även finns i gårdsbutiken och låt dem köpa produkten innan de åker hem.

Ta runt 800 kr /kuvert, begränsa antalet platser till runt 100 pers. =80.000 kr x 4
Summa intäkt: 320.000

10.000 till kocken x 4 (vill du ha tips på kock så säg till) = 40.000
15.000 till artisten x 4 = 60.000
10.000 för råvaror + omkostnader x 4 = 40.000

25.000 för marknadsföring x 1

Summa utgift: 165.000 kr

Lätt som en plätt, bara att sätta igång!

(funkar det bra utökar du från 4 till 6 tillfällen /sommar osv.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

bissingen

• Halland
« Svar #15 skrivet: 12 maj-12 kl 11:29 »
Skitenkelt. Öppna gårdsbutik med lokala varor.

Arrangera därefter 4 kulturevenemang varje sommar med tillhörande lokalproducerad måltid. Låt en etablerad kock laga och servera maten direkt på plats.

Ta in en bra act (poet, ståupp komiker, musiker) och kör en helkväll med kock, bra mat och ett bra uppträdande.
Servera gärna måltiden med någon säsongsprodukt som även finns i gårdsbutiken och låt dem köpa produkten innan de åker hem.

Ta runt 800 kr /kuvert, begränsa antalet platser till runt 100 pers. =80.000 kr x 4
Summa intäkt: 320.000

10.000 till kocken x 4 (vill du ha tips på kock så säg till) = 40.000
15.000 till artisten x 4 = 60.000
10.000 för råvaror + omkostnader x 4 = 40.000

25.000 för marknadsföring x 1

Summa utgift: 165.000 kr

Lätt som en plätt, bara att sätta igång!

(funkar det bra utökar du från 4 till 6 tillfällen /sommar osv.

Det låter galet kreativt, och sjukt kul! :D Dock lite läskigt stort projekt då man inte har erfarenhet av något liknande sen tidigare... men tänker du att man tar in och säljer vad andra lokala producenter tillverkar, och endast står för försäljning och marknadsföring själv?

Ha du förresten själv gjort nåt liknande tidigare? Med tanke på hur påläst du verkar om kostnader och så^^

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #16 skrivet: 13 maj-12 kl 23:40 »
Mikrobryggeri
Kurslokal
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Malines här igen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 maj-12 kl 23:42 »
Fiskodling.

hajens

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 14 maj-12 kl 08:43 »
Det låter galet kreativt, och sjukt kul! :D Dock lite läskigt stort projekt då man inte har erfarenhet av något liknande sen tidigare... men tänker du att man tar in och säljer vad andra lokala producenter tillverkar, och endast står för försäljning och marknadsföring själv?

Ha du förresten själv gjort nåt liknande tidigare? Med tanke på hur påläst du verkar om kostnader och så^^

Jag drog igång detta http://www.enjoyswedentours.se/  som test för två år sedan, som en del i mitt större projekt.
http://enjoysweden.se/ .

Det har funnits lite tankar på att även skapa den typ av kulturevenemang jag tipsade om, runt om i landet och låta dem bli bokningsbara på Enjoy Sweden. I framtiden är jag lite sugen på att även testa själv härhemma på min gård med den typ av evenamang.

Lycka till, det vore coolt om du testade, med rätt artisrter och rätt marknadsföring är jag övertygad om att det är en bra produkt.

hajens

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 14 maj-12 kl 08:47 »
men tänker du att man tar in och säljer vad andra lokala producenter tillverkar, och endast står för försäljning och marknadsföring själv?

om/när jag skulle gör detta skulle jag kanske förädla en produkt själv, och sedan ta in kvalitativa produkter från närområdet och "branda" om allt under ett varumärke. I mitt eget fall skulle allt brandas under Enjoy Sweden som jag driver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser