Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovfågel experter! Är detta röd glada?  (läst 7591 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Rovfågel experter! Är detta röd glada?
« skrivet: 08 maj-12 kl 01:02 »
Vi har ett par häckande rovfåglar i sjön här, som har häckat i samma träd i flera år. Fick en bild på den ena idag, är det röda glador vi har i sjön? Om inte, vad är det för rovfågel?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Rovfågel experter! Är detta röd glada?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-12 kl 01:04 »
Fick höra nu att glada inte har sån stjärt. Så vad sjutton är det för rovfågel?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 01:18 »
Fiskgjuse

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 01:45 »
Fiskgjuse

Ja! Det är det nog!

Men där jag läst står det att fiskgjusar enbart lever på fisk? Under detta boet kan man se dun och fjäderrester också och skinnbitar från fåglar :P Men även fiskrester.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 08 maj-12 kl 11:42 »
Jagmåste knuffa upp denna tråden igen. Lever inte fiskgjuse enbart på fisk?
Somsagt så ligger det rester efter fåglar under boet.. På en närliggande ö så ligger det rester av döda änder också.
Och överallt så står det att fiskgjusar bara äter fisk....

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 11:51 »
Fisk-mås..?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #6 skrivet: 08 maj-12 kl 12:02 »
Det är en fiskgjuse! De lever huvudsakligen av fisk.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 08 maj-12 kl 12:08 »
Jag länkar lite från Wikipedia (svenska och engelska).

Citera
Trots att fiskgjusen uteslutande lever av fisk är det inte ovanligt att den häckar flera kilometer från närmaste sjö, långt inne i skogen i breda trädkronor, företrädesvis tallar.

Citera
Diet
Fish make up 99% of the Osprey's (=fiskgjusens) diet. (...) Occasionally, the Osprey may prey on rodents, rabbits, hares, amphibians, other birds,[34] and small reptiles.[35]
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 08 maj-12 kl 12:34 »
Jag länkar lite från Wikipedia (svenska och engelska).

Citera
Diet
Fish make up 99% of the Osprey's (=fiskgjusens) diet. (...) Occasionally, the Osprey may prey on rodents, rabbits, hares, amphibians, other birds,[34] and small reptiles.[35]
Haha tack   ;D  ;D Hur rädd behöver jag vara att den ska ta hönsen ca 1 km därifrån? :P

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 08 maj-12 kl 12:55 »
Å vilken fin fiskgjuse  :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 08 maj-12 kl 13:08 »
Djur kan få för sig att göra konstiga grejer som är väldigt icke-typiska för hur vi människor tror att djuret ska bete sig. Nyligen, t ex, upptäckte man talgoxar som äter fladdermöss: http://news.bbc.co.uk/2/hi/8245165.stm

Så jag tror inte det är omöjligt att din fiskgjuse kan ha börjat äta fåglar i stor skala.

Sedan är det ju inte säkert att alla, eller ens de flesta, av resterna efter döda fåglar kommer från fiskgjusen. Nog för att likdelarna under fiskgjusens bo troligen går att skylla på denne, men de där ute på ön kan väl lika gärna någon mink ha tagit änderna, t ex?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 08 maj-12 kl 14:19 »
Å vilken fin fiskgjuse  :)
Ja visst är det, vi har ett par här som häckar varje år på en av öarna :D

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 08 maj-12 kl 14:48 »
..Är inte heller ovanligt att några ungar ramlar ur boet och dör så det kanske är därför det ligger fågelkadaver under boet..?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 08 maj-12 kl 15:44 »
Gå inte i närheten av boet när de häckar. De kan bli störda så att häckningen spolieras.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 08 maj-12 kl 15:51 »
Gå inte i närheten av boet när de häckar. De kan bli störda så att häckningen spolieras.
H*n låg kvar i boet under hela tiden vi åkte förbi med båten. det var när en kråka kom o satte sig i boet som h*n vaknade till liv och jagade bort den ;)

Fjädern

• Öland
« Svar #15 skrivet: 04 jul-12 kl 23:17 »
Det är en fiskgjuse men även glador har stjärt, men den är kluven
Fjädern

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 05 jul-12 kl 10:35 »
H*n låg kvar i boet under hela tiden vi åkte förbi med båten. det var när en kråka kom o satte sig i boet som h*n vaknade till liv och jagade bort den ;)

Vilda djur blir mindre störda av människor som sitter still i en båt än av människor som går eller överhuvudtaget rör sig. Den jämna rörelsen stör mindre än den ojämna, verkar det som. Detta är ännu tydligare om man sitter i en bil eller förmodar jag båt med ruff/hytt. Likaså stör en rörelse som tydligt går bortåt eller förbi dem mindre än en som går mot dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1709 gäster, 3 användare
Erik Forsman, fri, Karl P

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser