Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handdriven tvättmaskin  (läst 24388 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Handdriven tvättmaskin
« Svar #20 skrivet: 07 maj-12 kl 20:34 »
Men då måste du väl ändå släpa vatten till den handvevade?

Finns det ingen sjö/kärr/bäck/källa i närheten av tomten? Vart fick torpets första ägare sitt vatten ifrån?

Vattenloppan

• Närke
« Svar #21 skrivet: 07 maj-12 kl 20:41 »
Men då måste du väl ändå släpa vatten till den handvevade?

Finns det ingen sjö/kärr/bäck/källa i närheten av tomten? Vart fick torpets första ägare sitt vatten ifrån?

Jo visst, men vattenåtgången är ju bara en bråkdel av vad den skulle vara med en riktig maskin...

Har en pyttebäck vid tomten men den torkar ut på sommaren :(

De förra ägarna använde torpet som en sommarstuga, vilket det faktiskt är... men men.. :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 maj-12 kl 21:03 »
Jo visst, men vattenåtgången är ju bara en bråkdel av vad den skulle vara med en riktig maskin...

De förra ägarna använde torpet som en sommarstuga, vilket det faktiskt är... men men.. :)

Aha, så det är ett modernt bygge som aldrig någon bott permanent i? Gräv en brunn då.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #23 skrivet: 07 maj-12 kl 21:10 »
Hur många kilo tvätt per 10 liter vatten tvättar en handvevad?

Men kan du inte använda bäcken till att fylla en kubiktank?

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #24 skrivet: 07 maj-12 kl 21:17 »
Eftersom du frågade om wonder wash så recenserar jag den här. ;)

Den klarar inte speciellt många plagg, känns väldigt vek i konstruktionen om man skulle råka ladda den för mycket, och trots sugproppar på benställningen så står den inte still.
Ska man bara köra några t-shirtar och underkläder är den helt ok.

MrMarket

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 07 maj-12 kl 21:57 »
Jo, åldern kryper ju på... men borra brunn får vänta tills lottovinsten infinner sig... Skämt åsido, det kommr nog bli brunn här men inte på några år :)

Jag lät borra en 90m (1,2m foderrör) djup brunn för-förra sommaren. Med pump och allt kopplat (så det kom vatten ur en slang när man slog på strömmen) kostade det 40 000 inkl moms och rot-avdrag.

Visst det handlar om många pengar men bruksvärdet på komforthöjningen jag fick är klart högre än investeringskostnaden. Att det kommer friskt, kallt, vatten ur en slang när man vill ha det är smått magiskt! Åtminstone kändes det så första gången.
Plan - Do - Check - Act

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #26 skrivet: 07 maj-12 kl 22:00 »
Till BDT samlar du väl regnvatten, hoppas jag?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #27 skrivet: 07 maj-12 kl 22:07 »
Till BDT samlar du väl regnvatten, hoppas jag?

Har just ingen dusch, bara en lite campingdusch som används när vädret tillåter... typ sällan... använder då vatten från dunkar, än så länge...
Separett-toa... inget vatten går åt där :)

Jag lät borra en 90m (1,2m foderrör) djup brunn för-förra sommaren. Med pump och allt kopplat (så det kom vatten ur en slang när man slog på strömmen) kostade det 40 000 inkl moms och rot-avdrag.

Visst det handlar om många pengar men bruksvärdet på komforthöjningen jag fick är klart högre än investeringskostnaden. Att det kommer friskt, kallt, vatten ur en slang när man vill ha det är smått magiskt! Åtminstone kändes det så första gången.

Grannen en bit bort har borrat för sommarvatten, 120 m djupt....
I detta läge i livet är rinnande vatten inte prio... Kommer om några år... :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #28 skrivet: 07 maj-12 kl 22:21 »
Eftersom du frågade om wonder wash så recenserar jag den här. ;)

Den klarar inte speciellt många plagg, känns väldigt vek i konstruktionen om man skulle råka ladda den för mycket, och trots sugproppar på benställningen så står den inte still.
Ska man bara köra några t-shirtar och underkläder är den helt ok.

Tack... har förstått att den inte tar mycket tvätt... Men det finns de som är nöjda ändå  :-\

Har, som sagt, en tvättrumma som ligger och skräpar.... kanske bygga något av den?  ???

kbh

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 07 maj-12 kl 22:43 »

Hur långt ska jag gräva?  ;D

Jo, åldern kryper ju på... men borra brunn får vänta tills lottovinsten infinner sig... Skämt åsido, det kommr nog bli brunn här men inte på några år :)
Gräva kan du ju göra utan för dörren om det vill sig  brunnen tar du ut med en slaga .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #30 skrivet: 07 maj-12 kl 23:08 »
Och än en gång drar jag mig till minnes alla arbetsstudier som dåvarande Konsumentinstitutet gjorde kring det här med handvevade tvättmaskiner på 60- och 70-talet, som alltid kom fram till samma resultat - nämligen att sådana maskiner inte sparade in något arbete alls jämfört med att tvätta för hand på vanligt sätt.
Det är nog en bättre affär att lägga lite tid på att optimera sina handtvättsmetoder.

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 08 maj-12 kl 07:38 »
Jag menade, du SAMLAR väl regnvatten?  Visserligen är det "mjukt", men helk OK till bl a disk, enligt mig.

Och nog borde det gå att utveckla "mormors tvättbalja" på något sätt?  Jag har föreställt mig en hävstång med vilken jag kunde effektivt krama ur kläderna, utan att bränna mig.  För jag brukar nog ställa baljan på spisen.  Eller som en stor potatisstamp, kanske, som en utveckling av den gamla stötkäppen?  Eller ...  ;)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #32 skrivet: 08 maj-12 kl 10:06 »
Jag menade, du SAMLAR väl regnvatten?  Visserligen är det "mjukt", men helk OK till bl a disk, enligt mig.

Och nog borde det gå att utveckla "mormors tvättbalja" på något sätt?  Jag har föreställt mig en hävstång med vilken jag kunde effektivt krama ur kläderna, utan att bränna mig.  För jag brukar nog ställa baljan på spisen.  Eller som en stor potatisstamp, kanske, som en utveckling av den gamla stötkäppen?  Eller ...  ;)

Naturligtvis samlar jag regnvatten till disk  :)
Jag hoppas komma över en bykgryta (eller vad det heter) ganska snart... kanske norpar din idé om potatisstampen... Utveckla gärna det där med hävstången, fattar inte riktigt :)

Trollmor

• -
« Svar #33 skrivet: 08 maj-12 kl 12:13 »
Å, den hävstånden är på funderingsstadiet!!!  UTVECKLA, sa jag ...  :P

Jag ser för mig nåt av samma princip som en potatispress, fast platt, så att kläderna kläms hårt mellan två hålskivor, och sen kan återgå till vattnet, samma eller nytt, inte vet jag vilket som blir bäst.

Och med mycket längre hävstänger förstås än en potatispress.

Kanske man kunde utveckla saken genom att sätta fast klädpressen på grytan, och kombinera på något sätt med att lyfta upp kläderna ...

För "Mormors tvättbalja" är tungt jobb, och man slabbar ner ärmar och golv ...

(Det är ju därför jag läser den här tråden, jue!  För att jag är intresserad av vad andra kan ha för vettiga förslag!)

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 maj-12 kl 17:44 »

På de antika tvättmaskinerna kör man tvätten genom två fjäderbelastade valsar. Som de gamla manglarna fast i miniatyr typ.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #35 skrivet: 08 maj-12 kl 18:06 »
Å, den hävstånden är på funderingsstadiet!!!  UTVECKLA, sa jag ...  :P

Jag ser för mig nåt av samma princip som en potatispress, fast platt, så att kläderna kläms hårt mellan två hålskivor, och sen kan återgå till vattnet, samma eller nytt, inte vet jag vilket som blir bäst.

Och med mycket längre hävstänger förstås än en potatispress.

Kanske man kunde utveckla saken genom att sätta fast klädpressen på grytan, och kombinera på något sätt med att lyfta upp kläderna ...

För "Mormors tvättbalja" är tungt jobb, och man slabbar ner ärmar och golv ...

(Det är ju därför jag läser den här tråden, jue!  För att jag är intresserad av vad andra kan ha för vettiga förslag!)

Låter spännande... önskar jag kunde komma med några ideér men jag har tummen mitt i foten  ;)

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 08 maj-12 kl 19:31 »
Tummen i foten, låter helt klart obekvämt ...

Men vaddå för antika tvättmaskiner Lopt?  Finns någon bild eller ritning, där vi kan skaffa oss inspiration?  Gäller patenten fortfarande ? ...

Broberg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 08 maj-12 kl 19:40 »
Tummen i foten, låter helt klart obekvämt ...

Men vaddå för antika tvättmaskiner Lopt?  Finns någon bild eller ritning, där vi kan skaffa oss inspiration?  Gäller patenten fortfarande ? ...

Denna modellen tex: http://runeberg.org/husmoder/1935/0002.html

Känner en som har en sådan som hon använde förr. Fungerade bra enligt henne.

Att leva enkelt, ytan ström och rinnande vatten var de liksom rejält bra på förr. Det är där man ska leta efter kunskapen. Behöver ju inte uppfinna hjulet två gånger liksom.

Tillägg: Den där lilla burken ovan som verkar rymma ett par kalsonger typ, ser ju rent löjlig ut..
« Senast ändrad: 08 maj-12 kl 19:43 av Lopt »

Trollmor

• -
« Svar #38 skrivet: 08 maj-12 kl 19:52 »
Denna modellen tex: http://runeberg.org/husmoder/1935/0002.html

Känner en som har en sådan som hon använde förr. Fungerade bra enligt henne.

Att leva enkelt, ytan ström och rinnande vatten var de liksom rejält bra på förr. Det är där man ska leta efter kunskapen. Behöver ju inte uppfinna hjulet två gånger liksom.

Tillägg: Den där lilla burken ovan som verkar rymma ett par kalsonger typ, ser ju rent löjlig ut..
Ja, i den mån kunskapen finns kvar ovan jord ...

Jag ser inte hur den kan tänkas fungera.  Skakar man med handtaget?  Jag får ont i axlarna av att bara titta på den ...

Hoppas jag har fel!

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 08 maj-12 kl 19:58 »
Ja, i den mån kunskapen finns kvar ovan jord ...

Jag ser inte hur den kan tänkas fungera.  Skakar man med handtaget?  Jag får ont i axlarna av att bara titta på den ...

Hoppas jag har fel!

Man drar handtaget fram och tillbaka, hmm... I vilket fall så är var det typ några skovlar eller nåt som snurrar runt inne i den då. Kommer inte ihåg riktigt hur det såg ut för det var några år sedan jag glodde på den och jag glodde inte i den så noga. Tunnan står alltså still och är öppen upptill. Vatten värmdes i en sådan där vanlig vedeldad bykgryta bredvid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 3 användare
Emil Söderberg, IsaacKilli, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser