Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minihönshus för jättehöns (många bilder)  (läst 12260 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Minihönshus för jättehöns (många bilder)
« skrivet: 05 maj-12 kl 14:45 »
I slutet av den här månaden kommer vi få fem unga höns, fyra hönor och en tupp, av rasen sussex vit columbia. Under tiden håller vi på att förbättra vårt gamla hönshus och gamla hönsgård, som för ett par år sedan utgjorde hem för en bohus-dals svarttupp och fyra bruna lohmanhöns. I syfte att få konstruktiv kritik och att kanske inspirera andra lägger jag upp bilder på projektet i den här tråden.

Först en överblick över hela hönshuset- och gården. Den gamla hönsgården är kvadraten täckt med svart plastnät som sitter ihop med hönshuset. Den nya hönsgården blir en förlängning av den gamla. Var den ska vara ser ni på stolparna som är satta, men som inte har något nät ännu.

En bit av hönsgården från en annan vinkel (den gamla hönsgården i bakgrunden).

Den gamla hönsgården är, som synes, översållad med grönska. Här kommer hönsen få ett lysmäte! (i ett par dagar iaf, innan det hinner bli öken.  ::))

I den nya hönsgården har vi sått gräsfrön, som börjat gro. I går planterade jag dessutom in buskar från andra ställen på tomten (inringade i rött) samt ormbunkar (inringade i blått), för att öka djungelfaktorn lite. Jag vattnar alltihop minst två gånger dagligen.

De nya stolparna är 2-2,10 m höga reglar som vi stoppat i hål som är ett par dm djupa. Hålen har vi sedan fyllt med sten och cement.

En närmare bild på huset. Golvutrymmet är blygsamma 85 x 185 cm. Förut avdelades huset med en vägg precis till vänster om dörren, vilket gjorde utrymmet ännu mindre.

Insidan av huset, taget från dörren. Till vänster om dörren (där det förr var en vägg med ett litet förrådsutrymme bakom) sitter pinnarna. Pinnarnas totallängd är ca 160 cm, vilket blir drygt 30 cm per fågel. De är gjorda av 10 cm breda reglar med avfasade kanter. Den innersta pinnen sitter 30 cm från väggen, den andra pinnen sitter 20 cm från den första. De sitter 60 cm från golvet och har satts vågrätt med hjälp av vattenpass. Bajsbräda tillkommer.

Insidan av huset, från dörren igen, men den här gången det som är till höger om dörren. Ni ser hönsluckan till vänster (den som är gjord av brädor). Jag planerar att ta bort hönsluckan och sätta en låda utanför öppningen, med ca 50 cm långa sidor, med högra sidan öppen - detta för att hindra att det blåser rätt in i hönshuset (och få en extra trevlig halvmeter golvyta).

Hela hönshuset är isolerat, antingen med frigolitskivor som vi sedan täckt med träskivor som vi målat eller ska måla vitt, eller med sån där gul ullig isolering. Kanterna ska vi täta på något vis, med fog eller liknande, för att få bort skrymslen för löss, och sedan måla allt vitt igen.

Mittemot dörren sitter en lucka där vi ska sätta ett fönster (ignorera handduken). I den gamla ventilationsluckan över fönsteröppningen, som var undermålig för hönshuset, ska vi sätta en elektriskt driven liten fläkt. Jag och farsan räknade ut lite snabbt att hela luftvolymen i hönshuset kommer bytas 44 gånger i timmen, och jag har läst någonstans att 40 gånger i timmen är rekommenderat minimum, så det borde räcka. Den ska tydligen inte dra mer el än en glödlampa.

Nedanför fönstret kommer vi såga ett hål och sätta ett isolerat rede utanpå hönshuset, som går att öppna utifrån för att samla in ägg. Redet kommer bli en kub med 40 cm långa sidor.

Till sist vill jag visa en simpel men effektiv tröskel jag satte dit precis innanför dörren, för att hindra spån från att flyga ut. Det är en bräda, som till vänster hålls fast genom att den sitter i en skåra mellan två plankor, och till höger är fasthållen med en metallbit. Brädan kan enkelt lyftas bort när man ska städa ut hönshuset.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

lena70

• Gäst
SV: Minihönshus för jättehöns (många bilder)
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 14:53 »
Om jag vore en höna, så skulle jag gärna vilja bo där!! ;D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 05 maj-12 kl 15:59 »
Om jag vore en höna, så skulle jag gärna vilja bo där!! ;D

Kul! :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jakobsson

« Svar #3 skrivet: 05 maj-12 kl 17:30 »
Tycker det ser väldigt bra ut!  :D
Dom kommer trivas utmärkt där!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 06 maj-12 kl 01:22 »
Tycker det ser väldigt bra ut!  :D
Dom kommer trivas utmärkt där!

Roligt att du tror det! :)

Jag kommer med fler bilder framöver när jag tycker det är aktuellt.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 22:45 »
Bajsbräda

Det sitter en bajsbräda under pinnarna nu. Den sitter på ca 60 cm höjd, så att hönorna kan gå under. Är det onödigt högt? Det vore bra om vi kunde sänka (det ska väl vara ca 5 cm spån på golvet också).

Det är endast 10 cm från bajsbrädan till pinnarna - för lågt kanske, kan hända att tuppen får doppa fjädrarna i bajset.

Sittpinnen är nu ca 75 cm upp.

Som sista bekymmer så går bajsbrädan endast ca 10 cm utanför sista pinnen, och inte 30 som jag såg rekommenderas i en annan tråd. Men vad göra när man har platsbrist.  :-\

Rede

Ett rede utanpå hönshuset har börjat byggas. Det blir ca 40x40x40 cm, och sitter bredvid dörren, istället för på motsatt sida som vi först hade tänkt. Taket ska kunna öppnas och insidan ska täckas av isolering. Hålet in till redet är rätt litet, kanske 30x30 cm, men min tro är att hönorna bara kommer tycka det är mysigt.

Farstu

Vi har byggt en "farstu" till hönsluckan, dvs en låda som sitter utanpå hönsluckan för att hindra att det blåser in. Vi satte ett plastfönster mittemot hönsluckan, för att farstun inte ska bli för mörk för att de ska vilja vara där.

Farstun från andra hållet, där man ser ingången.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-12 kl 23:14 »
Hej!
Vad som lätt händer när bajsbrädan är för kort är helt enkelt att de bajsar utanför. De
små liven sitter ju åt de håll de själva behagar och inte som en annan vill. ;-)
Men det blir ju inget större problem med det, antingen plockar man bajs från golvet oftare eller så tål man lite extra skit i hörnen.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 17 maj-12 kl 23:15 »
Hej!
Vad som lätt händer när bajsbrädan är för kort är helt enkelt att de bajsar utanför. De
små liven sitter ju åt de håll de själva behagar och inte som en annan vill. ;-)
Men det blir ju inget större problem med det, antingen plockar man bajs från golvet oftare eller så tål man lite extra skit i hörnen.

Låter bra! :) Det blir ju inte så mycket bajs med bara 5 höns ändå....

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 17 maj-12 kl 23:33 »
Vääääldigt fint!!! :D Men utegården är inte så säker från varken hök eller grävling/räv  :-[  ;D  (:)
Men själva hönshuset ser jättefint ut!! bra gjort!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 17 maj-12 kl 23:37 »
Vääääldigt fint!!! :D Men utegården är inte så säker från varken hök eller grävling/räv  :-[  ;D  (:)
Men själva hönshuset ser jättefint ut!! bra gjort!

Tackar!

Utegården kommer bli väldigt rävsäker när vi har satt upp nät och grävt ner det, samt väldigt höksäker när vi satt bärnät över hela! Grävling vet jag inte dock, men vet inte ens om de finns i trakterna...

Pullarius

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 18 maj-12 kl 00:23 »
Skall bärnätet sitta uppe på vintern? Jag tänker på snön.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 18 maj-12 kl 01:00 »
Skall bärnätet sitta uppe på vintern? Jag tänker på snön.

Vårt bärnät höll faktiskt för snön förra gången det var uppe under vintern.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 18 maj-12 kl 08:04 »
Tackar!

Utegården kommer bli väldigt rävsäker när vi har satt upp nät och grävt ner det, samt väldigt höksäker när vi satt bärnät över hela! Grävling vet jag inte dock, men vet inte ens om de finns i trakterna...
Aha, så ni ska inte ha detdär "plast/råddjurs"nätet runt sen?  :) Vill bara varna med bärnät, småfåglar fastnar väääldigt lätt i det och jag har hört historier om hökar som suttit och dragit sönder nätet med näbben  :o  :o
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 18 maj-12 kl 08:23 »
Tänkte också på snön. Det är likadant här, att taket sluttar mot nätet över gården och när en lavin kommer ner från taket slår den i nätet med full kraft, inte så bra.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 27 jul-12 kl 13:03 »
Hönshuset är nu klart och hönsen är inflyttade! Det blev stor oropington, 3 blå hönor, en svart höna, och en blå tupp.

Bajsbrädan är borttagen och pinnarna sänkta till ca 10 cm över golvet, eftersom orpington flyger så dåligt.

Jag tänkte börja med lite bilder på det färdiga redet.

Stängt:

Öppet:

Som ni kanske ser är det isolerat på insidan av locket, väggarna och golvet.

Gångjärnen:

Och så de inneboende:

« Senast ändrad: 27 jul-12 kl 13:23 av Henrik Petersson »

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 27 jul-12 kl 13:24 »
Tack för tipsen!

Vi har aldrig haft grävling här i trakterna, vad jag vet, så jag är inte så orolig för dem. Bra att veta iallafall.

Vi har planer på att kanske göra en hönslucka så vi kan stänga in hönsen på natten.

lena70

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 jul-12 kl 13:36 »
Gillar verkligen ditt värprede, och att det går att plocka ägg, utanför hönshuset i separat dörr!! ;D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 27 jul-12 kl 22:11 »
I dag hade alla fyra hönorna lagt varsitt ägg i redet.

Fattas bara annat... Sedan dag 1 har tuppen legat i redet och kluckat för att visa hönorna att "här är en bra plats att lägga ägg!"  ::)

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 02 aug-12 kl 12:38 »
Åh, vad det är roligt att följa olika hönshusbyggen här! Jag fick dock en till sådan där kanske dum fråga. Vad är bärnät? Jag har kycklingnät i min gård så att småfåglarna inte ska flyga in men undra hur det blir med snön nu. Blir spännande att se i vinter... OM det nu faller någon snö vill säga.

Funderar också på att förstärka min egen gård med sånt där galvaniserat nät som Flindra skriver om. Och sätta nedtill på gården. Utifall grävlingen kommer på besök. Räven borde väl näppeligen inte kunna bita sig igenom kycklingnät... eller? Läste någonstans att "räven forcerar lätt hönsnät"... hm. Och vi har mycket räv här har jag sett.  ???
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 02 aug-12 kl 12:42 »
Bärnät är ett tunt platsnät med små maskor som man egentligen ska ha över bär så inte småfåglar äter det (om jag förstått rätt). Förra gången vi hade bärnät så klarade det snön över vintern. Dock är här inte så mycket snö (Blekinge).

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser