I slutet av den här månaden kommer vi få fem unga höns, fyra hönor och en tupp, av rasen sussex vit columbia. Under tiden håller vi på att förbättra vårt gamla hönshus och gamla hönsgård, som för ett par år sedan utgjorde hem för en bohus-dals svarttupp och fyra bruna lohmanhöns. I syfte att få konstruktiv kritik och att kanske inspirera andra lägger jag upp bilder på projektet i den här tråden.Först en överblick över hela hönshuset- och gården. Den gamla hönsgården är kvadraten täckt med svart plastnät som sitter ihop med hönshuset. Den nya hönsgården blir en förlängning av den gamla. Var den ska vara ser ni på stolparna som är satta, men som inte har något nät ännu.

En bit av hönsgården från en annan vinkel (den gamla hönsgården i bakgrunden).

Den gamla hönsgården är, som synes, översållad med grönska. Här kommer hönsen få ett lysmäte! (i ett par dagar iaf, innan det hinner bli öken.

)

I den nya hönsgården har vi sått gräsfrön, som börjat gro. I går planterade jag dessutom in buskar från andra ställen på tomten (inringade i rött) samt ormbunkar (inringade i blått), för att öka djungelfaktorn lite. Jag vattnar alltihop minst två gånger dagligen.

De nya stolparna är 2-2,10 m höga reglar som vi stoppat i hål som är ett par dm djupa. Hålen har vi sedan fyllt med sten och cement.

En närmare bild på huset. Golvutrymmet är blygsamma 85 x 185 cm. Förut avdelades huset med en vägg precis till vänster om dörren, vilket gjorde utrymmet ännu mindre.

Insidan av huset, taget från dörren. Till vänster om dörren (där det förr var en vägg med ett litet förrådsutrymme bakom) sitter pinnarna. Pinnarnas totallängd är ca 160 cm, vilket blir drygt 30 cm per fågel. De är gjorda av 10 cm breda reglar med avfasade kanter. Den innersta pinnen sitter 30 cm från väggen, den andra pinnen sitter 20 cm från den första. De sitter 60 cm från golvet och har satts vågrätt med hjälp av vattenpass. Bajsbräda tillkommer.

Insidan av huset, från dörren igen, men den här gången det som är till höger om dörren. Ni ser hönsluckan till vänster (den som är gjord av brädor). Jag planerar att ta bort hönsluckan och sätta en låda utanför öppningen, med ca 50 cm långa sidor, med högra sidan öppen - detta för att hindra att det blåser rätt in i hönshuset (och få en extra trevlig halvmeter golvyta).
Hela hönshuset är isolerat, antingen med frigolitskivor som vi sedan täckt med träskivor som vi målat eller ska måla vitt, eller med sån där gul ullig isolering. Kanterna ska vi täta på något vis, med fog eller liknande, för att få bort skrymslen för löss, och sedan måla allt vitt igen.

Mittemot dörren sitter en lucka där vi ska sätta ett fönster (ignorera handduken). I den gamla ventilationsluckan över fönsteröppningen, som var undermålig för hönshuset, ska vi sätta en elektriskt driven liten fläkt. Jag och farsan räknade ut lite snabbt att hela luftvolymen i hönshuset kommer bytas 44 gånger i timmen, och jag har läst någonstans att 40 gånger i timmen är rekommenderat minimum, så det borde räcka. Den ska tydligen inte dra mer el än en glödlampa.
Nedanför fönstret kommer vi såga ett hål och sätta ett isolerat rede utanpå hönshuset, som går att öppna utifrån för att samla in ägg. Redet kommer bli en kub med 40 cm långa sidor.

Till sist vill jag visa en simpel men effektiv tröskel jag satte dit precis innanför dörren, för att hindra spån från att flyga ut. Det är en bräda, som till vänster hålls fast genom att den sitter i en skåra mellan två plankor, och till höger är fasthållen med en metallbit. Brädan kan enkelt lyftas bort när man ska städa ut hönshuset.