Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera i vattensjukt område???  (läst 3788 gånger)

svartorkidee

• Västergötland
Plantera i vattensjukt område???
« skrivet: 05 maj-12 kl 14:18 »
Hejsan! Vad finns det för träd/ buskar, växter som vill ha det blött om rötterna och som suger mycket vatten??
På en del av åkern så är det jätte blött och blir pölar på vissa ställen, hade tänkt att göra en damm där men skulle även behöva plantera lite växter där som tål att stå blött och som kan hjälpa till att suga bort en del av vattnet, vill inte ha någon al där, helst inte så stora träd heller mer än möjligtvis ett.. finns det något bättre alternativ så tar jag hellre det.. dränering är inte aktuellt, men om jag gräver tillräckligt djupt och gör en ganska stor damm så kanske det sänker grundvatten nivån runt om lite i alla fall??  ???

10års planen på den lilla blöta plätten bak huset är egentligen ett woodland och en damm men jag vet inte riktigt hur jag ska åstakomma det om jag inte kan styra vattnet till dammen.. och det handlar om en yta på ca, 15x20 meter..?

Tacksam för alla svar och idéer!

Vasa81

• Västergötland
SV: Plantera i vattensjukt område???
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 15:07 »
Jag kastar mig ochså in i denna tråd. :-)
Om man funderar på nyttoväxter på blöt åker. (är bara hundra meter från en mosse som släpper från sig vatten)

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 maj-12 kl 15:12 »
Det hjälper i princip inte att odla träd, de dricker bara mycket vatten under högsommaren. Det mesta vattnet låter de avdunsta från löven för att kyla dessa, och då förstår man att träden inte dricker något när de inte har löv, och bara lite när de har löv men det inte är varmt.

Wolftiger

« Svar #3 skrivet: 05 maj-12 kl 15:26 »
Gör en våtmark. Få betalt för anläggning och betalt för skötseln i 20 År. Vackert blir det också.

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 12 jan-14 kl 23:12 »
Ett vanligt dike kan göra stor skillnad.Du kan hyra en liten grävare och dika ur skälv.

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 jan-14 kl 20:17 »
Plantera klibbal, så får du ett riktigt alkärr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser