Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gärdsgård/staket av sly eller liknande?  (läst 6199 gånger)

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Gärdsgård/staket av sly eller liknande?
« skrivet: 04 maj-12 kl 15:54 »
Hej,

behöver göra ett staket runt mina odlingar. Tänkte att det både kunde få vara snyggt, billigt och enkelt att göra...  ;)

På åkern bakom huset vi arrenderar finns massor av sly i alla möjliga storlek och av olika slag - men inga granar.

Vad tror ni om att bygga en gärdesgård av sly/småbjörk/andra träd - kommer det hålla? Kommer de rasa ihop inom kort?

Andra tips på enkla staket mottages såklart tacksamt!  :D
Senvuxen gran har jag inte tillgång till och göra plankstaket blir för dyrt. Det behöver inte hålla en evighet men en 5-10 år vore ju fint om man ändå ska lägga ned jobbet.

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Gärdsgård/staket av sly eller liknande?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-12 kl 22:01 »
Inte sällan ser man flätade staket av tunt sly som sätts på stående pinnar likt en flätad korg.
Sen om det är så snyggt kan man ha delade meningar om...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 04 maj-12 kl 22:10 »
Har gjort staket av poppel och hasselsly och det håller inte speciellt länge max några år - ju mer utsatt för regn och starkt solsken desto sprödare blir materialet. Men man kan kanske behandla slanorna på nåt sätt så de blir mer hållbara? Typ tjära dom eller dylikt så kanske de håller längre?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 05 maj-12 kl 16:47 »
Vårat mysiga forum verkar tungt belastat idag, regnar det i hela Sverige?  :D

Men om du med "några år" menar typ 5 år känns det okej tycker jag... Vi flyttade ju nyss in här så landet kanske inte blir kvar där jag har det nu för alltid, svårt att veta första året om man valt rätt plats. Det kommer stå på en väldigt solig plats... Tjära är väl liksom uttorkande av sig självt - blir det dubbelt slitage då om staketet dessutom står mitt i solen...? Någon som vet?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 maj-12 kl 17:05 »
Om du inte är säker på att staketet ska stå mer än 3-5 år kan du gott fläta slystängsel, och då är det onödigt arbete och onödig miljöpåverkan att behandla.

Sen när du är säker på var landet ska vara vet du om du gillar utseendet. Kanske använder du dig av levande staket (björnbär, pil eller äppelhäck kanske) eller så sätter du ngt mer "klassiskt".

Det kostar bara arbetet att testa, och ett slystängsel går att förbättra och reparera efter hand.

Lycka till!

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-12 kl 17:52 »
Äppelhäck?! Är det så fantastiskt som det låter=!  :o

En häck med äppelträd?! Hur får man dem så? Hur många måste man ha? Känns som maaaassooor? Det gick jag igång på, vi ska ju köpa några äppelträd!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 maj-12 kl 18:11 »
Äppelhäck?! Är det så fantastiskt som det låter=!  :o

En häck med äppelträd?! Hur får man dem så? Hur många måste man ha? Känns som maaaassooor? Det gick jag igång på, vi ska ju köpa några äppelträd!

Ja, det går åt massor.

Man får välja sorter som är svagväxande och tål beskärning. Plantera tätt. Och ha tålamod.

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 05 maj-12 kl 18:20 »
Åh vad fint det vore! Tål att tänkas på när vi sätter ut äppelträden, några om året så småningom kanske...  :D

Lasse46

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 05 maj-12 kl 18:25 »
Googla på lepagehäck så ser du skall göra, går både med fruktträd och bärbuskar.

Lasse

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser