Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kirskål?  (läst 7810 gånger)

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
Kirskål?
« skrivet: 03 maj-12 kl 21:40 »
Jaha, nu fortsätter de dumma frågorna: Jag har (kanske?) identifierat en mäktig fiende under jorden. Är detta kirskål (första bilden)?

Vidare funderar jag på om det är en annan växt som har blivit överväxt, eller är det helt enkelt kirskålssamlingar (andra och tredje bilden)? Jag grävde upp en sådan samling, och det var små rotknölar under, kommer dessa från kirskålen? Jag tycker inte de rödaktiga bladen som kan ses på andra bilden stämmer med kirskålen heller, så det tyder på att det är något annat under? Är det något man ska försöka rädda, eller ska jag bara gräva bort alltihop?

David97

  • Gäst
SV: Kirskål?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 21:43 »
Bild 1 är Kirskål.. Enda sättet att bli av med det, får du gräva upp alla rötter (Räcker inte att dra av dem, man måste följa dem för de sitter ihop med varandra.. Om man bara plockar, så har det växt upp ganska mycket nästa dag..

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Kirskål?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 21:45 »
Kan man täcka över kirskålen för att bli av med den?
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

MickeMård

  • Inlägg: 1707
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Kirskål?
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 21:48 »
Det är kirskål men inte det röda på andra bilden.

Ät upp det. Om du vill göra något annat på den platsen så får du göra som David97 säger annars kan det ju växa och du kan få en massa god mat. Åt faktiskt en massa kirskål och nässlor till middag.

Du kan ju också täcka marken med ett tjockt lager tidningar eller liknande och slänga på jord och hästskit och odla uppe på så slipper du gräva och så dör kirskålen på två år eller nått liknande.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
SV: Kirskål?
« Svar #4 skrivet: 03 maj-12 kl 21:51 »
Ah, bra med snabba svar direkt. Då vet jag ju att jag kan äta den i alla fall.

Nån som vill ta en gissning om vad det röda är? Någon gammal köksväxt?

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Kirskål?
« Svar #5 skrivet: 03 maj-12 kl 21:52 »

 Värt att rädda? Det går bara om du gräver upp alla perenn-plantor, skakar bort all jord och tar bort vartenda rotbit som kommerfrån kirsen.
Kolla kirsens rötter, de är lite gulaktiga/gräddvita och löper horisontellt åt alla håll. Är det knölar du hittat hör de antagligen till den andra växten.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Angua

  • Inlägg: 72
SV: Kirskål?
« Svar #6 skrivet: 04 maj-12 kl 21:27 »
som de andra säger, kirskål. På e två andra bilderna ser jag inte vad det är.
Vi har haft krig mot kirskål, hallon, kvickrot och ytterligare ett rotogräs jag inte kommer på vad det heter just nu i ett par år. HAr testat ett par olika strategier och det effektivaste har varit att täcka med ex presenning täck kanterna ordentligt, det kryper ut runt kanterna och skickar in rötter in under annars) eller som vi gjorde på en del om man inte vill vänta, vi fräste upp allt (som man inte "ska" göra) och odlade potatis, mellan raderna och plantorna täckte vi med tidningspapper och halm. Det sista sättet kan jag rekommendera om du inte orkar vänta.
De delar som jag grävt och rensat för hand (flertal gånger...) är det fortfarande rätt mycket kvar i. Mest jobb för minst framgång.
Sen var noga med att marktäcka mellan det du odlar, så det inte finns utrymmen för den att komma upp.
HAr testat täcka med tidningar + jord på ett annat ställe, men de multnar för fort för att det ska fungera.
JAg ha ringa illusioner om en kirskålsfri trädgård, den har ju även försonande drag, men ser till att hålla den kort. Har man sedan välluckrad jord är rötterna rätt lätta att dra bort framöver.
Då är brännässlorna värre tycker jag! Speciellt som jag oftast glömmer ha handskar ;)

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Kirskål?
« Svar #7 skrivet: 10 maj-12 kl 12:51 »
Jag skulle gissa att det på andra bilden är älggräs. Det är väl inget direkt att spara på, men är en trevlig växt att göra smärtstillande te på. Ja, om det nu är det.. Svårt att säga på unga skott från ett fotografi.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kirskål?
« Svar #8 skrivet: 10 maj-12 kl 12:59 »
Jag gissar att de röda bladen på den andra bilden är astilbe, men svårt att se från en bild. I så fall är det en vacker perenn, men inte ätlig.

Kirskål går att trötta ut. Plocka alla blad du ser, ät, lägg på komposten, ge till kaniner eller höns. Upprepar du detta tålmodigt, under minst 2 säsonger, och aldrig låter något blad bli stort, så kommer kirskålen att dö.

Eller gräv upp noga, men då kommer du nog att få rensa en del i alla fall, man missar alltid lite rötter.

Eller täck, helt ljusfritt måste det vara, och på en yta som är betydligt större än där det växer kirskål, annars kommer de bara upp utanför täckningen, under minst två säsonger.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Kirskål?
« Svar #9 skrivet: 10 maj-12 kl 13:18 »
Om du vill behålla den andra växten, men ändå (försöka) utrota kirskålen kan du ju gräva upp den, rensa rötterna och sedan jordslå den. Skulle du då inte ha fått den helt kirskålsrotsfri riskerar du i alla fall inte att sprida kirskålen ytterligare på det sättet.

Men... ...kirskålssoppa är fantastiskt gott, det är en ganska vacker marktäckande växt och man riskerar att förlora kriget med den om man påbörjar det. Jag håller kirskålen inom ett begränsat område (klipper runt om för att den inte ska sprida sig alltför mycket) och rensar bara bort den ordentligt i rabatter och trädgårdsland.

Ska marken inte odlas kan man bara kortklippa den när den kommit upp en bit, så gräsfrö emellan och sedan hålla området klippt, så blir den som ieenilorac skriver utröttad och försvinner på ett par, tre år.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kirskål?
« Svar #10 skrivet: 10 maj-12 kl 13:19 »
Titta på min bild,  på Övriga Odlingsbilder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Kirskål?
« Svar #11 skrivet: 10 maj-12 kl 13:20 »
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Kirskål?
« Svar #12 skrivet: 10 maj-12 kl 13:23 »
Jag tror att de röda är Pion så var rädd om dem. :) här är en bild av mina.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kirskål?
« Svar #13 skrivet: 10 maj-12 kl 13:44 »
Jag tror att de röda är Pion så var rädd om dem. :) här är en bild av mina.
Jag är rätt säker på att det inte är pioner som ts har på sin bild. ts växt har håriga stjälkar, det har inte pioner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Kirskål?
« Svar #14 skrivet: 10 maj-12 kl 14:05 »
Aha, det såg jag inte. Surfar på mobilen just nu så bilden var så liten. :) Då kanske det inte är nått att spara på då.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
SV: Kirskål?
« Svar #15 skrivet: 10 maj-12 kl 22:35 »
Vad det än är så verkar det vara duktigt livskraftigt, så jag har plockat ut ett par rejäla rotknölar och satt en meter bort, där det inte är nån kirskål.

Jag vet inte om man vågar säga detta, men kirskålen verkar inte vara så extremt livskraftig i den här delen av trädgården. Den har ju inte lyckats sprida sig över det gamla kökslandet, och jag tror ingen har bekämpat dem på ett par år. Jag lyfte upp jorden ett spadtag i taget och släppte den på marken. Därefter var det bara att lyfta bort alla kirskålsrötterna i en klump. Visst, det kanske blir lite smått kvar, men det bör ju vara ett hårt slag för kirskålen i alla fall. Jag ska nog ändå täcka över den delen av landet som jag inte odlar på. Värre är det med den delen jag ska använda som köksland. Där har jag blandat ner rötterna, eftersom jag inte hade en aning om vad det var.

Det blir spännande att se hur den andra växten utvecklar sig.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Kirskål?
« Svar #16 skrivet: 10 maj-12 kl 22:52 »
Det var det där du sa om rotknöl som också fick mig att tro att det kunde vara Pion. Jag har läst nånstans att man för länge sen försökte odla vissa Pioner att ha som rotsak.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Angua

  • Inlägg: 72
SV: Kirskål?
« Svar #17 skrivet: 10 maj-12 kl 23:09 »
marktäck mellan raderna där du blandat om kirskålen så gör du livet mycket enklare :) Varje liten rotbit kan annars bli en ny planta.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Kirskål?
« Svar #18 skrivet: 10 maj-12 kl 23:49 »
Jag tror också de röda håriga bladen är astilbe, vi har ingen nu men hade där vi bodde innan och jag tycker jag känner igen dem. Jättefina, finns i olika färger. Vår var rosa.

Bilden är inte min, jag googlade fram den, men vår såg ut så.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Kirskål?
« Svar #19 skrivet: 11 maj-12 kl 07:49 »
Jag blir nyfiken på om alla ni som tipsar om att gräva bort kirskålen verkligen provat det själva?
Varje liten mm rotbit blir en ny planta. Varje brott ger två nya plantor. Ett ypprligt sätt att föröka kirskål är att sätta spaden ibland dem.

Det enklaste tipset men som tar lång tid är klipp, klipp, klipp. Lämna inga blad av den då orkar den till slut inte. För varje år ser man hur den försvagas och minskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser