Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eldriven Höpress?  (läst 4197 gånger)

gotthard

Eldriven Höpress?
« skrivet: 03 maj-12 kl 16:44 »
Jag undrar om det skulle kunna gå att driva en höpress med något annat än traktor.
Höet får jag in med häst och jag vill inte ha någon traktor (hästen saknar kraftuttag).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Eldriven Höpress?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 16:47 »
Traktor med kraftuttag och drivhjulsoberoende PTO? o:)

På draget kan man montera en axel med en remskiva på t, ex  Ø500mm och en lagerbock i varje ände. Pressens ingående axel monteras ände mot ände.
En el-motor med remskiva Ø150mm och 1500rpm som kraftkälla borde ge rätt varvtal. Någon som vet hur stor motor som behövs? Vridmomentet är ju mycke större på en el-motor.

För övrigt har jag en hel hög splitternya lagerbockar för 50-axel.

« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 16:55 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Aqualize

« Svar #2 skrivet: 04 maj-12 kl 00:22 »
540 varv/minut är vad vill uppnå på ingående till pressen. Bara anpassa på lämpligt sätt.
Vad är det för press det är frågan om? En lös-/mediumpress (svängkolvpress) eller hårdpress (glidkolvspress)?
Min lilla Welger AP41 hårdpress (liten som att den nog var minst i serien) som enligt manualen erfodrar "ca 30 - 40 hk". Man får väl anta att en del ska gå till drivningen av hela ekipaget. Jag har testpressat med min BM Victor på 33 hästkrafter när den kom ut ur fabriken för 50 år sen. Som sagt bara kört lite men det verkade gå bra förutom att pressen lever som ett djur och rycker i traktorn.

För större glidkolvpressar krävs det mer kraft. Det är nog presskanalens area, dvs. dessto bredare och högre balar så krävs det mer kraft för att pressa ihop plus inställbara presstrycket. AP41 har bredd x höjd : 40 cm x 30 cm.
Så med liten press och man inte har i för mycket borde väl 20 hk klara av det? Eller går jag för lågt nu?

För Welger WSA 450, den lilla behändiga svängkolvpressen ska enligt manualen erfodra 12 hk vid tort och slätt fält och ingen vagn efter. Vilket nog mest passar in på din tilltänkta användning. Likaså måste väl något gå till framdrivning så kan man vara djärv nog att gå ner till 10 hk där?

gotthard

« Svar #3 skrivet: 09 maj-12 kl 07:41 »
Tack för svar.
Jag har ingen höpress i dag. Detta var en tanke jag hade och ni tror att det skulle vara möjligt.
Om det blir aktuellt så ska jag försöka få tag på en liten press som inte kräver så mycket kraft, så återkommer jag den dagen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 maj-12 kl 07:55 »
En elmotor som driver ett kraftuttag skulle ju vara väldigt praktiskt för stationär användning av maskiner. Jag letade lite, men det enda jag hittade var en konstruktion som gick omvägen elmotor-hydraulpump-hydraulmotor-kraftuttag. Det tycker jag verkar som en dyr och ineffektiv konstruktion.

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 08:39 »
Borde väll va fullt mögligt om man tar en tio hp motor på 2800 v  och växlar ner den till 540 v  då borde den ju va stark nog i alla fall för en lös press efter som man växlar ner drygt 5 gånger  eller ?

M Bond

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 maj-12 kl 08:50 »
Kolla på
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/685635/

ca 6 min och 50 sek in i programmet.

Här behövs varken traktor eller el.

M
« Senast ändrad: 09 maj-12 kl 09:07 av M Bond »

kbh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 maj-12 kl 09:12 »
Kolla på

M
Värkar inte fungera för mig .

M Bond

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 09:35 »
Nej, det kan bli lite tungt efter ett par hektar...

M

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 maj-12 kl 09:44 »
Nej, det kan bli lite tungt efter ett par hektar...

M
Nu var det ju  länken ja tänkte på :)

Aqualize

« Svar #10 skrivet: 11 maj-12 kl 00:40 »
Värkar inte fungera för mig .
Vekade inte fungera för mig heller, i firefox. VLC ikon och playknapp som inte gör något. Gick över till internet explorer så drog den igång WMP plugin och börja spela.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 maj-12 kl 06:28 »
Kolla på

Ha! En sån har farsan berättat om från när han var ung. Den användes för att bala hö som såldes till militären.

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser