540 varv/minut är vad vill uppnå på ingående till pressen. Bara anpassa på lämpligt sätt.
Vad är det för press det är frågan om? En lös-/mediumpress (svängkolvpress) eller hårdpress (glidkolvspress)?
Min lilla Welger AP41 hårdpress (liten som att den nog var minst i serien) som enligt manualen erfodrar "ca 30 - 40 hk". Man får väl anta att en del ska gå till drivningen av hela ekipaget. Jag har testpressat med min BM Victor på 33 hästkrafter när den kom ut ur fabriken för 50 år sen. Som sagt bara kört lite men det verkade gå bra förutom att pressen lever som ett djur och rycker i traktorn.
För större glidkolvpressar krävs det mer kraft. Det är nog presskanalens area, dvs. dessto bredare och högre balar så krävs det mer kraft för att pressa ihop plus inställbara presstrycket. AP41 har bredd x höjd : 40 cm x 30 cm.
Så med liten press och man inte har i för mycket borde väl 20 hk klara av det? Eller går jag för lågt nu?
För Welger WSA 450, den lilla behändiga svängkolvpressen ska enligt manualen erfodra 12 hk vid tort och slätt fält och ingen vagn efter. Vilket nog mest passar in på din tilltänkta användning. Likaså måste väl något gå till framdrivning så kan man vara djärv nog att gå ner till 10 hk där?