Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur djupt ska nätet grävas ner?  (läst 24570 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
SV: Hur djupt ska nätet grävas ner?
« Svar #20 skrivet: 11 maj-12 kl 13:16 »
men så stort har de ju inte ens haft i vinter inomhus... detta är ju för att ja om ja behöver ska kunna stänga till om natten för dem.
vet ju dem som haft fd utedass som natthus, de kan väl inte va mer än 1,5kvm i golvyta.

hade tänkt kanske 4kvm  ???
även en blind höna hittar ett korn...

Xoot

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 maj-12 kl 13:19 »
Låter som att du ska avvakta lite i vänt på andra tider och funderingar. :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 11 maj-12 kl 13:21 »
men så stort har de ju inte ens haft i vinter inomhus... detta är ju för att ja om ja behöver ska kunna stänga till om natten för dem.
vet ju dem som haft fd utedass som natthus, de kan väl inte va mer än 1,5kvm i golvyta.

hade tänkt kanske 4kvm  ???

Här står 1/2 kvadratmeter per höna: http://www.kackel.se/skotsel_hons.html

Men enligt lagen får man ha mycket mindre. Åsikterna går isär om hur stort man "ska" ha. Personligen tycker jag att man ska bygga ganska stort, så de alltid har ett torrt, varmt och dragfritt ställe att vara på oavsett väder. Ett utedass tycker jag är för litet, även om jag vet att många har det.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 11 maj-12 kl 14:17 »
underbara ritningar man fick se tidigare! riktigt bra undervisat :)
Ja!  :D

Inte ska du väl räkna med att ha samma antal höns hela tiden?  Dom söta små kyckle-pycklingarna, dom växer upp och sen ser du bara alla dom härliga äggen som ligger i dom!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #24 skrivet: 11 maj-12 kl 17:06 »
jag har haft ca 3-4 höns per kvm nu under vintern, det för att jag skulel få plats både för höns, kanin och getterna i den ombyggda djurdelen i lagårn. Djuren har under vintern fått sin bädd uttagen, haft torrt, gott om mat, friskt vatten, och haft plussgrader hela vintern. De har gott om reden och sittpinnar och har enligt min synpunkt inte haft trångt.
har förhoppning om att inte behöva låsa in hönsen nattetid under sommaren, utan att de kan vara på 35kvm hönsgård med halva under tak, sittpinnar, egen kompost och även ha tillgång utanför gården när jag är hemma och ute.

När jag räknat ihop alla, inkl de små som kommer att växa upp i gården så blir de 19st, så med en tupp blir de då 20st. Men sen kommer troligen några av de som blir ungtuppar att tas bort så jag räknar ändå med att hålla storleken under 20.

Vet av dem som har gårdar om ca 9kvm per ras, och då inget annat än sittpinne och ett rede per "bur", men inga "hus" att gå in i under hela sommaren.
Då borde det väl vara ett plus om jag bygger ett hus dit in de kan gå för att få en skön nattsömn, där redena hamnar lite i skym undan, och där mat och vatten alltid hålls rent och fräscht?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 11 maj-12 kl 17:30 »
När jag räknat ihop alla, inkl de små som kommer att växa upp i gården så blir de 19st, så med en tupp blir de då 20st. Men sen kommer troligen några av de som blir ungtuppar att tas bort så jag räknar ändå med att hålla storleken under 20.
I år, ja!  ;)  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #26 skrivet: 11 maj-12 kl 17:44 »
ja i år, men kommer även bygga en utegård med tillgång till farstun på gammelhuset för min sussex grupp. de får 2-3 kvm inomhus och 9kvm ute.
Sen kommer det bli fler gårdar, om inte annat för att kunna flytta djuren mellan gårdar för fräsch växtlighet, och för att gruppen troligen blir större och inte mindre med åren :)

Den på 35kvm är prio ett för att kunna flytta ut djuren, sen får jag se med tiden hur många rasrena grupper det blir utöver min sussexfamilj.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #27 skrivet: 11 maj-12 kl 17:59 »
jag kommer slå ner stolp för stabilitetens skull, det kommer ju även vara fäst med reglar i lagårds väggen.
Jag kommer av säkerhets skäl sätta stolp på bara 1 meters avstånd för att kunna få nätet så stabilt som möjligt.
Planerar att bygga en välgjord gård som skall hålla i många år, därför kommer stolparna självklart vara impregnerade.
Nät i tak och själva plasttaket skall dock plockas bort innan snön börjar falla för att sättas dit igen när snön rasat från lagårdtaket :)
Känns dumt att köpa material för flera hundra kr och se det brytas sönder första vintern :)

kbh

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 11 maj-12 kl 18:27 »
jag kommer slå ner stolp för stabilitetens skull, det kommer ju även vara fäst med reglar i lagårds väggen.
Jag kommer av säkerhets skäl sätta stolp på bara 1 meters avstånd för att kunna få nätet så stabilt som möjligt.
Planerar att bygga en välgjord gård som skall hålla i många år, därför kommer stolparna självklart vara impregnerade.
Nät i tak och själva plasttaket skall dock plockas bort innan snön börjar falla för att sättas dit igen när snön rasat från lagårdtaket :)
Känns dumt att köpa material för flera hundra kr och se det brytas sönder första vintern :)
Du kanske kan sätta utgången för hönsen på gaveln  då slipper du ju all snön från taket :)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #29 skrivet: 11 maj-12 kl 19:45 »
Du kanske kan sätta utgången för hönsen på gaveln  då slipper du ju all snön från taket :)

tyvärr rätt omöjligt så vida jag inte bara ger hönsen 2x3 meters utrymme, sen går infartsvägen förbi.

känns inte som något problem med att taket skall tas ner för vintern  :)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #30 skrivet: 11 maj-12 kl 19:49 »
Jag tänkte också göra en meter mellan stolparna, men sen såg jag Azoo-Linas rastgård på foto och att hon hade två meter mellan stolparna. Gör man sneda stag i alla hörnor behöver man inte alls göra tätt. Då sprarar man in en stor slant på materialet. Jag har 2.5 meter mellan mina stolpar och det är superstabilt. Men: Du ska ju lägga tak på ditt och då krävs det ju riktigt rejäl stomme. Kanske måste det vara så tätt då.

Du har väl sett mina bilder på rastgården i Göra om gammal bod-tråden antar jag?

tror tyvärr inte jag sett det, alternativ har strulat massor för mig under en längre tid, och jag kan absolut inte söka efter inlägg :(
du får mer än gärna länka om du kan :)

Ja, eftersom jag använder mig av nät som är 1 meter brett bara och för att jag skall ha stadigt tak så känns det nödvändigt med 1 meter mellan. Men det ser man väl bättre när man väl börjat bygga.   ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser