jag har haft ca 3-4 höns per kvm nu under vintern, det för att jag skulel få plats både för höns, kanin och getterna i den ombyggda djurdelen i lagårn. Djuren har under vintern fått sin bädd uttagen, haft torrt, gott om mat, friskt vatten, och haft plussgrader hela vintern. De har gott om reden och sittpinnar och har enligt min synpunkt inte haft trångt.
har förhoppning om att inte behöva låsa in hönsen nattetid under sommaren, utan att de kan vara på 35kvm hönsgård med halva under tak, sittpinnar, egen kompost och även ha tillgång utanför gården när jag är hemma och ute.
När jag räknat ihop alla, inkl de små som kommer att växa upp i gården så blir de 19st, så med en tupp blir de då 20st. Men sen kommer troligen några av de som blir ungtuppar att tas bort så jag räknar ändå med att hålla storleken under 20.
Vet av dem som har gårdar om ca 9kvm per ras, och då inget annat än sittpinne och ett rede per "bur", men inga "hus" att gå in i under hela sommaren.
Då borde det väl vara ett plus om jag bygger ett hus dit in de kan gå för att få en skön nattsömn, där redena hamnar lite i skym undan, och där mat och vatten alltid hålls rent och fräscht?